نشست خبری فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی با حضور بازیگران این فیلم درهفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن برگزار شد.

 پایگاه خبری تئاتر: در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی، بازیگران این فیلم شامل سعید پورصمیمی، پیمان معادی، ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده حضور داشتند.

پیش از برگزاری نشست خبری نیز کارگردان و بازیگران حاضر این فیلم در مراسم فوتوکال جشنواره مقابل دوربین خبرنگاران رفتند.

مراسم فوتوکال فیلم برادران لیلا

 

سعید روستایی در ابتدای نشست خبری فیلمش در پاسخ به پرسشی پیرامون شخصیت های مرد و زن در فیلم‌هایش توضیح داد: این طور نبوده که در فیلم‌هایم همه مردها بیکار و یا معتاد باشند اما این که همیشه یک زن پیشرو وجود دارد که آینده نگر و باهوش‌تر است و بیشتر می‌بیند، شاید از زندگی شخصی من می آید؛ چرا که خواهر بزرگتری به نام لیلا دارم که من را بزرگ کرده و او کمک کرده که من درس بخوانم، کار کنم و به اینجا برسم. او همیشه پیشرو و آینده و نگر بوده و نقش مهمی در زندگی من داشته است.

روستایی در پاسخ به سوالی درباره طبقه فرودست جامعه که بیشتر در فیلم‌هایش به آنها و شرایط کنونی ان قشر که بخش زیادی از مردم را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت ایران در چهل سال گذشته این بود که یک طبقه متوسط شکل گرفته بود که این طبقه متوسط در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به شدت باریک و باریک‌تر و کوچکتر شد، خیلی‌ها پولدارتر شدند و بیشتر آنها کسانی بودند که بی پول و فقیر شدند. عرض این طبق متوسط خیلی کم شده  و الان به وضوح می‌بینیم که افراد طبقه خود را تغییر می‌دهند و به عنوان مثال خانه، ماشین و خورد و خوراک خود را عوض می‌کند.

وی ادامه داد : در مواقعی تقصیر آدم‌های خود یک خانواده است که یک سری مشکلات ایجاد می‌شود و حل نمی‌شود اما دیگر نمی‌توان این را گفت. وقتی روزی سه بار تورم به آدم‌ها یادآوری می‌شود، دیگر نمیتوان گفت این تقصیر خانواده است. در فیلم‌های من دختری هست که در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی یک خانواده است. در «ابد و یک روز» شاید خانواده تقصیر داشتند اما در «برادران لیلا» این گونه نیست و این جامعه است که در حال تاثیرگذاری است و افراد چه اشتباه کنند و چه نکنند به سمتی که نباید می‌روند. بخش کوچکی از جامعه را می‌بینیم که هر روز شرایطشان بهتر می‌شود و بخش بزرگی از جامعه اوضاعشان بهتر نمی‌شود.

ترانه علیدوستی نیز در پاسخ خبرنگاری که از او درباره همکاری وی با سریال «شهرزاد» به کارگردانی محمد امامی پرسید، توضیح داد: اتفاقی که درباره پروژه سریال «شهرزاد» روی داد، تلنگری برای همه ما بود و تا قبل آن ما این دقت را نداشتیم و این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده باعث شد که ما از آن به بعد دقت بیشتری کنیم. درباره سریال «شهرزاد» باید نکته‌ای بگویم که البته ممکن است کسی آن را باور نکند، چرا که شش سال از آن گذشته است. من با آقای امامی در پایان فصل یک «شهرزاد» آشنا شدم و از حضور ایشان اطلاعی نداشتم. تهیه‌کننده دیگری به جای ایشان با من قرارداد امضا کرده و در ایران می‌دانند که این شخص کیست اما اسمی از این فرد مطرح نیست. نمی‌خواهم توجیه کنم. شاید وظیفه ما بود که باید می‌دانستیم و این کار را نمی کردیم اما واقعا و صادقا نمی‌دانستیم. پای همه حواشی و حرف‌های آن هم ایستادیم و برای همه ما خیلی بد شد اما در کنار آن باید توجه داشته باشید که پولی در یک سریال سرمایه‌گذاری شده و پنج برابر آن برگشته به همان آدم، اما شما چرا از من سوال می‌پرسید؟ چون آن پول دست من نیست. سود آن پول دست من نیست. من دستمزدی گرفتم که در هر پروژه دیگری هم می‌گرفتم و نجمومی هم نبوده است، درنتیجه پول یا سود این سریال دست کسی است که الان در زندان به سر می‌برد و این را که من چه کمکی می‌توانم به پیشرفت این بحث بکنم، نمی‌دانم.

در این نشست نوید محمدزاده ، پیمان معادی و سعید پورصمیمی هم به برخی سوالات پاسخ دادند.