کارگردان نمایش «جنون جنین جن زده» با اشاره به اینکه این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه «اتللو» است، عنوان کرد در نمایشنامه‌هایش با تنهایی و نبود ارتباط بین انسان‌ها در چالش است.

 پایگاه خبری تئاتر: شادی اسدپور نویسنده و کارگردان نمایش «جنون جنین جن‌زده» که از ۱۸ خرداد در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود با اشاره به اینکه این اثر در ابتدای نگارش «۱۱/۱۱» نام داشت درباره تغییر نام نمایشنامه گفت: زمانی که متن را برای صدور مجوز فرستادم، یکی از نکاتی که تذکر داده شد تا کار مورد بازنگری قرار گیرد، نام این نمایشنامه بود و به دلایلی که دوستان اداره کل هنرهای نمایشی ذکر کردند، می‌بایست اسم این اثر تغییر می‌کرد که در نهایت این اتفاق افتاد و نام این نمایش به «جنون جنین جن‌زده» تغییر یافت.

وی با اشاره به اینکه این اثر اقتباسی آزاد از نمایشنامه «اتللو» اثر ویلیام شکسپیر است، افزود: همواره در نوشته‌هایم یک رویکرد بازآفرینی نسبت به متن‌هایی که از آنها اقتباس می‌کنم، دارم به این معنی که ممکن است در یک متن، جذب یک کاراکتر، موقعیت، کنش و یا یک کشمکش شوم و بعد آن را استخراج کنم و در موقعیت‌هایی که خودم می‌سازم، قرار دهم. سپس این شخصیت‌ها و موقعیت‌های جدید را در کنار دیگر شخصیت‌هایی قرار می‌دهم که خودم آنها را خلق کرده‌ام و به این شکل یک اقتباس آزاد از یک نمایشنامه شناخته شده دنیای نمایش شکل می‌دهم.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در این نمایش شخصیت‌های اتللو، یاگو و دزدمونا را حفظ کرده است، ادامه داد: نمایش‌هایم معمولاً شخصیت اصلی و کاراکتری به عنوان قهرمان ندارند چون علاقه‌ای به قهرمان‌سازی ندارم از این رو تمامی آدم‌های موجود در داستان‌های من در یک طراز هستند و با یک موضوع درگیر می‌شوند.

نویسنده و کارگردان نمایش «این یک اعتراف است» درباره علاقه اش به خلق شخصیت‌های جدید اظهار کرد: پرداختن به مسائلی چون ارتباط برقرار کردن و تنهایی آدم‌ها از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هایم برای نگارش نمایشنامه است. البته در بسیاری از موارد تلاش کردم، بگویم تنهایی بد نیست و حتی موجب رشد می‌شود و از سوی دیگر نیز ممکن است به ضرر ما تمام شود. در هر حالت، تنهایی، نبود ارتباط و عدم درکی که ما از یکدیگر داریم به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی من در نگارش نمایشنامه و خلق شخصیت‌های جدید هستند چون معتقدم ما آدم‌ها به هیچ وجه یکدیگر را نمی‌شنویم و نمی‌توانیم به درستی با هم ارتباط برقرار کنیم.

اسدپور در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: ممکن است من رد پای این دغدغه‌ها را در اثری دیگر بیابم و تلاش کنم در یک اقتباس آزاد از آن اثر، شخصیت‌های مورد علاقه ام را در موقعیتی دیگر و در راستای تفکر و دغدغه‌های خودم به چالش بکشم. در هر حال در همه نمایشنامه‌هایی که نوشته‌ام مساله تنهایی و عدم ارتباط به عنوان چالش‌های اصلی مطرح هستند.

نمایش «جنون جنین جن‌زده» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «اتللو» ویلیام شکسپیر به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور است که با مشارکت مجموعه دیوار چهارم از ۱۸ خرداد تا ۵ تیر در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه خواهد رفت.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده