کشورهای مختلف دنیا از مکان‌های مختلف برای اجرای تئاتر استفاده می‌کنند اما برخی مکان‌ها هستند که خیلی عجیب و مرموز هستند و تماشای تئاتر در آن‌ها حال و هوای دیگری دارد.

پایگاه خبری تئاتر: شاید تبدیل سوله و یا سالن‌های خالی به مکانی برای اجرای تئاتری اقدام عجیبی نباشد اما تبدیل برخی مکان‌ها که کمتر ارتباطی با هنر دارند به مکانی برای اجرای تئاتر، می‌تواند اقدام قابل توجهی باشد. در کشور انگلستان که هنر تئاتر مورد توجه بسیار است، در کنار فضاها و سالن‌های مجهز و حرفه‌ای تئاتر، مکان‌های عجیب و مرموزی هم به این هنر اختصاص پیدا کرده‌اند.

کشتی اسکاتلندی

این کشتی زیبای اسکاتلندی از 29 ماه ژانویه در عرشه خود پذیرای نمایش‌های کمدی، موزیکال و درام‌های کم حجم می‌شود و 110 مخاطب می‌توانند تماشاگر تئاتر‌های در نظر گرفته شده برای اجرا بر عرشه این کشتی باشند.

قرار است نمایش «طوفان» نوشته ویلیام شکسپیر اولین نمایشی باشد که روی عرشه این کشتی اسکاتلندی اجرا می‌شود.

کارخانه تنباکوی بریستول

کارخانه تنباکوی بریستول در اوایل قرن بیستم با بیش از یک میلیون مترمربع کارخانه‌های زیرمجموعه خود در نقاط مختلف، امپراطوری تنباکوسازی جهان را شکل داده بود.

به مرور زمان کارخانه تنباکوی بریستول رو به تعطیل شدن رفت و در سال 2009 مالک این کارخانه، ساختمان مرکزی آن را به کارخانه تئاتر بریستول تغییر نام و کاربری داد.

صخره سنگی میناک

صخره سنگی میناک که در خلیج میناک واقع شده است، با فضای روباز، شگفت‌انگیز و زیبایی که دارد در فصل بهار و تابستان میزبان اجرای نمایش‌های مختلف از جمله آثار ویلیام شکسپیر است.

«طوفان» شکسپیر از جمله آثاری است که در این فضای روباز تئاتری اجرا می‌شود.

سرویس بهداشتی دوره ویکتوریا

در اصل بنایی که امروزه به عنوان فضایی تئاتری برای اجرای نمایش‌های عروسکی برای گروه سنی کودک و نوجوان استفاده می‌شود، سرویس بهداشتی مردانه و متعلق به دوره ملکه ویکتوریا است.

این بنای سنگی کوچک و زیبا میزبان اجرای نمایش‌های عروسکی نخی نظیر خیمه‌شب بازی است.

کلیسای ادوارد

کلیسایی زیبا با معماری بسیار زیبای دوره باروک تبدیل به مکانی برای اجرای تئاتر شده است.

این مکان به دلیل طراحی انجام شده روی آن به اجرای پانتومیم و تئاتر‌های فیزیکال اختصاص یافته است.

صرافی سلطنتی منچستر

این بنا در سال 1976 تأسیس شده و بعدها که به اجرای تئاتر اختصاص پیدا کرد، برای جلوگیری از آسیب دیدن 2 سال تعطیل شد و با بودجه‌ای 32 میلیون یورویی بازسازی و بازگشایی شد.

این مکان بسیار زیبا و مجلل تئاتر در سالن مرکزی خود می‌تواند پذیرای 760 مخاطب و تماشاگر تئاتر باشد.

تونل مارپیچ ادینبورگ

در بخش جانبی فستیوال تئاتر ادینبورگ، از سال 2000 میلادی تونل مارپیچ ادینبورگ با 3 فضای مستقل از یکدیگر میزبان اجرای تئاتر و مخاطبان تئاتری است.

این مکان عجیب و مرموز هر سال میزبان علاقه‌مندان بسیاری است که برای تماشای آثار گروه‌های تئاتری به ادینبورگ می‌روند.

آسیاب آبی برکشایر غربی

یکی از مکان‌های بکر و زیبای اجرای تئاتر در انگلستان، آسیاب آبی برکشایر غربی است که در سال 1830 ساخته شده است.

 از سال 1983 اختصاص به اجرای تئاترهای موزیکال و آثار ویلیام شکسپیر پیدا کرده است. 

کارخانه واگن‌سازی گلاسکو

کارخانه واگن‌سازی گلاسکو که در سال 1893 ساخته شده در زمینه ساخت واگن‌های تراموا فعالیت می‌کرده است.

این مکان بعد از اینکه تبدیل به مکانی برای اجرای تئاتر شد، میزبان اجرای نمایش «مهاباراتا» به کارگردانی پیتر بروک در سال 1988 بوده است. 

هتل لانگهام

در سال 2012 کمپانی تئاتر «Defibrillator» سه اتاق این هتل را به اجرای نمایش‌های کم حجمی از تنسی ویلیامز اختصاص داد که مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر علاوه بر اسکان در این هتل به تماشای این نمایش‌ها نیز پرداختند. قرار است از این پس یک گزینه دیگر از آثار ویلیامز نیز به این اجراها افزوده شود.

مخاطبان با گرفتن عضویت در این مکان تئاتری می‌توانند علیرغم اسکان و استفاده از امکانات هتل لانگهام، به تماشای تئاترهای در نظر گرفته شده نیز بنشینند.