مراسم بزرگداشت مهین میهن که به عنوان مادر گریم تئاتر ایران شناخته می‌شود، با حضور چهره‌های هنری و اعضای انجمن ماسک و گریم خانه تئاتر شامگاه شنبه 1 آذرماه در تالار رودکی برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده ستاره اسکندری بود، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر به ارائه سخنانی درباره مهین میهن پرداخت. وی میهن را به مثابه دنیایی از هنر، آرامش و انگیزه توصیف کرد و گفت: آنچه برای یک بازیگر تئاتر قبل از روی صحنه آمدن حائز اهمیت است، پشت صحنه تئاتر است. اگر پشت صحنه زمینه خوبی فراهم باشد، بازیگر با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری روی صحنه می‌آید و تأثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: خانم میهن در تمرینات نمایش حضور پیدا می‌کرد و در طراحی گریم از بازیگر اظهار نظر می‌خواست. او تأثیر فراوانی بر آنچه که بازیگر باید روی صحنه ایفا کند، داشت. خانم میهن آرامش را در وجود شما ایجاد می‌کرد و با لبخند، متانت و آرامش ذاتی خود به بازیگر اعتماد به نفس و جرأت بیشتر می‌داد.

مدیرعامل خانه تئاتر با تأکید بر اینکه مهین میهن یک انسان هنرمند کامل در ارتباط‌های مختلف پشت صحنه و مقابل صحنه تئاتر بود، افزود: یاد ندارم که او با کسی به درشتی سخن گفته باشد. همه کسانی که با او کار کردند با خاطره‌ای بسیار ارزشمند و خوش از مهین میهن یاد می‌کنند. فکر نمی‌کنم این بزرگداشت در ظاهر جایگاه خاصی داشته باشد برای کسانی که بزرگی دارند. 

سپس قطب‌الدین صادقی که تجربه چندین همکاری را با مهین میهن داشته است، یادآور شد: در هر دوره‌ای افرادی خلاق وجود دارند ولی بسیار نادر هستند، کسانی که به دلیل تأثیرگذاری تبدیل به سرمایه‌ای ملی و نمادین می‌شوند. در نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی چنین کسانی داشتیم ولی در عرصه گریم تئاتر چنین فردی نداشتیم. بعد از انقلاب وقار و جایگاهی که خانم مهین میهن با متانت و خلاقیت خود به گریم در تئاتر داد، بسیار ارزشمند بود و افرادی را هم در این زمینه تربیت کرد.

کارگردان نمایش «سیمرغ» و «آرش» مهین میهن را در درجه اول آدمی خلاق دانست و گفت: او آدم بزرگواری بود. خلاقیت او منجمد و از پیش تعیین شده نبود بلکه درک و دریافت خوبی از هنر داشت. متأسفانه آدم‌هایی که عوامل فنی باشند و از کار هنری روی صحنه هم آگاه باشند، کم داریم ولی ایشان درک دراماتیک بسیار خوبی داشت. 

صادقی تأکید کرد: خانم مهین میهن با هنرمندانی که تربیت کرد، با پایداری، مطالعات و ابداعاتش برای گریم تئاتر ایران وجهی تازه و توأم با وقار آفرید. او حرمت بازیگران و هنرمندان را نسبت به هنر گریم بالا برد. من نام خانم میهن را سرمایه ملی و سرمایه نمادین می‌گذارم.

فرزانه کابلی دیگر چهره‌ای بود که به ایراد سخنانی درباره مهین میهن پرداخت. وی سخنان خود را این چنین آغاز کرد: مدام در صحبت‌ها گفته می‌شد که خانم میهن چنان و چنین بود در حالیکه او هست و با نگاهش به انسان آرامش می‌دهد. خیلی از شاگردان او حالا استاد هستند. 

وی خطاب به میهن تأکید کرد: ما همانطور که میهن خود را دوست داریم، شما را با جان و دل دوست داریم.

در بخشی از مراسم تصاویری از سخنان هنرمندان و فعالان هنری مختلف نظیر بیژن محتشم، مجید سرسنگی، علی‌اصغر زعیمی و رضا کیانیان پخش شد. در این تصاویر کیانیان که در اتاق گریم تالار وحدت در حال گریم شدن برای اجرای «مردی برای تمام فصول» بهمن فرمان‌آرا بود، درباره مهین میهن گفت: در اولین تجربه تئاتری‌ام بعد از انقلاب در نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به کارگردانی استاد همیشه زنده حمید سمندریان، افتخار این را داشتم که زیر دست خانم میهن گریم شوم.

وی تأکید کرد: خانم مهین میهن مادر و نمونه گریم تئاتر است و نمونه یک زن با شخصیت است. 

بازیگر نمایش‌‌های «بازی استریندبرگ» و «پرفسور بوبوس» خطاب به مهین میهن یادآور شد: امضای شما روی صورت من است. روزی به من که ابروهایم پیوندی داشتم گفتید که این ابروها باعث می‌شوند که صورتم فشرده دیده شود. به همین خاطر از آن روز که بین ابروهای خود را به اعتماد شما برداشتم تا به امروز، امضای شما روی صورت من هست.

در ادامه این مراسم مهین میهن در بین تشویق حاضران در تالار رودکی روی صحنه رفت و در سخنانی یادآور شد: در حدود 30 سال عاشقانه برای تئاتر کار کردم، شب تا صبح به طرح‌هایم فکر می‌کردم و زندگی‌ام فقط کار بود. 30 سال عاشقانه در دانشگاه تدریس کردم و با وجود اینکه بچه‌ای ندارم اما تمام دانشجویانی که در 30 سال تدریس داشتم، بچه‌های من هستند.

وی ادامه داد: آنقدر از من تعریف کردید که باید باز هم بنشینم و شخصیت مهین میهن را بررسی کنم. چون من کاری نکردم و این کارها همه وظیفه‌ام بود و باید انجام می‌دادم.

در پایان مراسم بزرگداشت مهین میهن هدایایی به مادر گریم تئاتر ایران تقدیم شد. سامان احتشامی هنرمند عرصه موسیقی نیز در این مراسم چند قطعه موسیقایی را با پیانو اجرا کرد. پرویز پورحسینی، فردوس کاویانی، حسین فرخی، نصرالله قادری، مهدی میامی، حمیدرضا افشار و هایده حائری از جمله چهره‌های هنری حاضر در این مراسم بودند.