در نشست خبری و مراسم رونمایی پوستر دوازدهمین دوره صاحبدلان گفته شد که بودجه این جشنواره بد نیست ولی به دلیل گرانی دلار، مشکلاتی ایجاد شده است.

چارسو پرس: پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر صاحبدلان با سخنان محمود سالاری، معاون امور هنری و با منقبت‌خوانی محسن میرزاعلی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) رونمایی شد.

پوستر این جشنواره همزمان با برگزاری نشست خبری این رویداد و با حضور چهره‌هایی همچون هادی مرزبان، فرهاد قائمیان، کورش زارعی، رحمت امینی، یدالله وفاداری، احمد عزیزی، احمد جولایی، مهدی امینی، رییس جدید شورای نظارت و ارزشیابی، امیر مشهدی عباس، رضا بصیرت، ساسان مهرپویان، بابک والی، حسین پرستار، محمد دشت گلی و ... رونمایی شد.
در این نشست که صبح شنبه ۱۱ تیر ماه برگزار شد، محمود سالاری، معاون هنری در سخنانی، معنویت را گمشده همیشگی بشریت خواند و ابراز امیدواری کرد با برگزاری جشنواره صاحبدلان، اندکی از اقیانوس معنویت به کام تشنگان چشانده شود.
او با تقدیر از محمود فرهنگ که دبیری این جشنواره را بر عهده داشته، افزود: تلاش ماست که اتفاقی آبرومند برگزار کنیم و این جشنواره را از یک رویداد به یک روند تبدیل کنیم.

در ادامه فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم گفت: این جشنواره به بلوغ بی‌نظیری رسیده و امیدوارم زمینه‌ای باشد برای فعالیت بیشتر هنرمندان استان‌ها که باورهای دینی را جاری کنند. چراکه این جشنواره می‌کوشد زیر ساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم آورد.

او با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره صاحبدلان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین رویدادهایی نشان دهیم که ایران اسلامی به هنر دینی توجه دارد و تفکرات دینی را در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کند.


سپس محمود فرهنگ، دبیر این جشنواره با بیان اینکه سرانجام صاحبدلان به یک نقطه جدی رسید، افزود: تلاش ما بر این است که به تولید کمک کنیم. در این ۴۲ سال که در تئاتر بوده‌ایم، کوشیده‌ایم این ژانر را هم به تئاتر اضافه کنیم. ضمن اینکه همه هم و غم ماست که گروه‌های استان‌ها فعال شوند.

دوازدهمین جشنواره تئاتر صاحبدلان

در ادامه از همه چهره‌های حاضر خواسته شد تا برای رونمایی از پوستر جشنواره روی صحنه بروند و بیش از ۱۰ تن روی صحنه رفتند و دو پوستر جشنواره را امضا کردند که این اتفاق، دقایقی به طول انجامید. جشنواره صاحبدلان دو پوستر دارد چراکه این جشنواره در دو مقطع زمانی برگزار می‌شود. نخستین مقطع آن بین عید قربان تا غدیر است و بخش دیگری از آن در دی ماه و همزمان با ایام فاطمیه برپا می‌شود.

سپس نشست خبری جشنواره تئاتر صاحبدلان بدون حضور کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که ظاهرا در نشست دیگری در وزارت علوم حاضر شده بود، برگزار شد.

فرهنگ درباره رقم بودجه این نمایش به تنگناهای اقتصادی تئاتر اشاره کرد و گفت: دوره آقای شاه آبادی بهترین دوره ما بود چون نگاه حمایتی به این جشنواره داشت ولی رقم بودجه را اعلام نکرد و گفت: خوب است. من راضی هستم ولی کم است.

این مدیر تئاتری ابراز امیدواری کرد از مشارکت‌های دولتی بیشتری برای تولید تئاتر در این رویداد بهره‌مند شود.
او با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره افزود: بودجه ما بد نیست ولی از آنجاکه این رویداد، امسال بین‌المللی شده است به دلیل گران شدن دلار، دچار مشکل می‌شویم.
دبیر دوازدهمین جشنواره صاحبدلان درباره کشورهای حاضر در این جشنواره گفت: نگاه ما به ۲۵ کشور مسلمان است ولی هنوز معلوم نیست چند کشور حضور پیدا کنند.


فرهنگ با تاکید بر اینکه، صاحبدلان رویداد است و نه جشنواره چون تولیدمحور است، درباره تشابه این جشنواره با جشنواره آیینی سنتی تصریح کرد: جشنواره ما در دو بازه زمانی برگزار می‌شود؛ از عید قربان تا غدیر بخش دوم آن با شش ماه فاصله همزمان با شهادت حضرت زهرا برگزار می‌شود و امیدواریم در این فاصله، هنرمندان در سراسر کشور دست به تولید بزنند.

دبیر دوازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان درباره انتشار کتابی درباره تئاتر دینی به قلم دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، روند نگارش این کتاب را که شامل ۵ جلد کتاب در ۵ هزار صفحه است، تشریح کرد و خبر داد که این کتاب هرچند دوباره نیازمند ویرایش است، در جشنواره امسال رونمایی خواهد شد.

به گفته او، در این اثر ۸ نوع نمایش دینی مورد توجه قرار می‌گیرد.


فرهنگ در ادامه درباره اصرار خود برای بین‌المللی شدن جشنواره در شرایط دشوار اقتصادی و با توجه به گرانی دلار، توضیح داد: کشورهای مسلمان همسایه آثار خوبی دارند که حتما باید با آنان در تعامل باشیم و  تجربیات‌مان را با آنان به اشتراک بگذاریم. می‌کوشیم اگر اداره کل هم کمبود بودجه دارد، از دیگر نهادها کمک بگیریم.  به هر حال جشنواره ما که غیررقابتی است. اگر کاری از دیگر کشورها هم نداشته باشیم، فقط به تکرار خود پرداخته‌ایم. نگاه ما بر این است که سه اثر نمایشی را به سه زبان تولید کنیم. ضمن اینکه می‌کوشیم ۵ اثر فاخر را تولید کنیم.


او تاکید کرد: در برگزاری این رویداد، به استان‌ها فکر می‌کنیم و برای تولید یک اثر نمایشی در تهران ۷۰ میلیون تومان کمک خواهیم کرد.

در این نشست، حسین پرستار، از فعالان تئاتر دینی و دفاع مقدس نکاتی را درباره مشکلات معیشتی هنرمندان مطرح کرد و در پاسخ به او فرهنگ گفت: در تهران دست ما به مسئولان می‌رسد ولی در شهرستان برای یک گروه، کمکی ۲، ۳ میلیونی در نظر می‌گیرند. به همین دلیل می‌کوشیم استان‌ها را فعال کنیم.
این نشست با اجرای پیمان شیخی در تالار رودکی برگزار شد.

دوازدهمین جشنواره تئاتر صاحبدلان

///.