جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در حالی در بهمن ماه برگزار خواهد شد که با تغییراتی تازه همراه است.

چارسو پرس: جشنواره فیلم فجر از اولین رویدادهایی بود که محمد خزاعی همزمان بر نشستن بر مسند ریاست سازمان سینمایی آن را دستخوش تغییر کرد. ادغام و انحلال جشنواره جهانی فیلم کلیدواژه اصلی این تحول بود تا سرانجام در گام چهل و یکم نمود اصلی آن عیان شود.

حالا با انتشار فراخوان چهل و یکمین دوره آن می‌توان تفاوت‌های این جشنواره با دوره قبلی را دید.

از اولین تغییرات این دوره از جشنواره حذف بخش فرهنگی است؛ موضوعی که سال گذشته همزمان با الحاق یکباره اش به این رویداد مورد انتقاد رسانه‌ها هم قرار گرفت.

تغییر دیگر افزوده شدن یک سیمرغ به جوایز است؛ «سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره» عنوان جایزه تازه‌ای است که جشنواره چهل و یکم برای اولین بار به خود می‌بیند.

در ترکیب سیمرغ‌های جشنواره تغییر دیگری نیز به چشم می‌آید و آن هم حذف مجدد سیمرغ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی است که سال گذشته در ترکیب جوایز لحاظ شده بود ولی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت، امسال این سیمرغ به طور کامل از فراخوان حذف شده است.

زمان فیلم کوتاه دیگر تغییر این فراخوان است. در حالی که سال گذشته تنها فیلم‌هایی با سقف ۱۵ دقیقه در این جشنواره پذیرفته می‌شدند امسال فیلم‌هایی با زمان ۲۰ دقیقه هم امکان رقابت در این رویداد را دارند.

سیمرغ مستند و پویانمایی نیز از دیگر تغییرات این دوره است در حالی که سال گذشته این سیمرغ مشترکا به تهیه‌کننده و کارگردان اهدا می‌شد و البته دریافت نشان فیزیکی این جایزه مورد انتقاد کارگردانان بود چرا که تنها به تهیه‌کننده تعلق می‌گرفت امسال اما در تغییری این جایزه به کارگردان تعلق می‌گیرد.

حذف سقف ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ

از دیگر موضوعاتی که همواره در طول چند دوره اخیر جشنواره بر آن تاکید می‌شد حضور ۲۲ فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر بود اما بر اساس فراخوان چهل‌ویکم محدودیت معرفی حداکثر ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ حذف شده است.

در حالی که در ادوار مختلف این رویداد سینمایی شرط زمان تولید از اساسی‌ترین شروط حضور فیلم‌ها بود امسال اما این قید حذف شده است. سال گذشته نیز در فراخوان آمده بود فقط فیلم‌هایی که طی یک سال قبل از جشنواره تولید شدند و تا قبل از جشنواره اکران نشده باشند امکان بر اساس فراخوان چهل‌ویکم فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۴۰۱ اکران عمومی نشده و در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند، مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.

از دیگر تغییرات این دوره از جشنواره می‌توان به افزایش مدت زمان ثبت‌نام آثار در سامانه این رویداد اشاره کرد. بر اساس فراخوان دوره چهلم صاحبان آثار تنها به مدت ده روز امکان ثبت‌نام داشتند اما امسال این زمان افزایش پیدا کرده است و علاقه‌مندان به مدت یک ماه امکان ثبت‌نام دارند.

سال گذشته شرط اهدای سیمرغ پویانمایی حضور حداقل سه فیلم در این بخش بود امسال اما تعداد این آثار به دو فیلم تقلیل پیدا کرده و سیمرغ به یکی از این دو فیلم اهدا می‌شود.

در حالی‌که که در دوره چهل به حضور هیات انتخاب و داوری مستقلی برای بخش مستند و فیلم کوتاه اشاره شده بود، امسال اما اشاره‌ای به این موضوع نشده است و به نظر می‌رسد یک هیات انتخاب و داوری به قضاوت همه آثار بپردازند.

اخذ یک تعهدنامه از صاحبان آثار!

الحاق بندی جدید به فراخوان این دوره از جشنواره مبنی بر گرفتن تعهدنامه از صاحبان آثار از تغییرات قابل تامل فراخوان جشنواره چهل‌ویکم است.

در فراخوان امسال اشاره شده است: «پس از اعلام نظر هیات انتخاب و راه‌یابی آثار به جشنواره‌، تهیه‌کننده با حضور در دبیرخانه، فرم دستور العمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رویت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن می‌شود، در غیر این صورت فیلم‌های رزرو جایگزین خواهد شد.» تغییری که پیش از این در فراخوان جشنواره وجود نداشت.

نکته دیگر اینکه در فراخوان دوره‌های گذشته صراحتاً بر عدم امکان انصراف فیلم‌های راه یافته به بخش‌های اصلی تاکید شده بود که این بند در فراخوان جشنواره امسال درج نشده است.

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بهمن ماه امسال به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.