جمعی از اهالی فرهنگ و هنر خطه فارس با نگارش نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان درخواست‌های خود را از او مطرح کردند.

 پایگاه خبری تئاتر: در این نامه خطاب به جناب آقای دکتر روحانی آمده‌است: سخن گفتن از اقتصاد و صنعت و گرانی و تحریم، اگر چه لازم و ضروری است، اما نه در تخصص ماست و نه حاجت به بیان است، چرا که بسیاری از اعضای کابینه‌ی شما بر آن صحه گذارده و خود نیز بر رفع آن در اولویت اول تاکید فرموده‌اید. روی سخن ما جمعی از اهالی فرهنگ و هنر فارس به دغدغه‌های فرهنگی- هنری کشورمان باز می‌گردد، عنصری که متاسفانه همیشه در لابه‌لای چرخ صنعت و بایسته‌های اقتصادی خُرد شده و به حاشیه رفته‌است.

شیراز به حرمت میزبانی حافظ، سعدی و دیگر مفاخر شعر، ادب، فلسفه و عرفان و به حرمت مردمان متساهل و فرهنگ‌دوست، و به افتخار میزبانی آستان احمدبن موسی(ع) و سایر امام زادگان واجب التکریم و متخلص بودن به نام سومین حرم اهل بیت، پایتخت فرهنگی کشور نام گرفته‌است و به حرمت این گنجینه‌های فرهنگی، بستری از همنشینی متسامحانه و متعاملانه افراد، تفکرها و سلایق را در طول تاریخ در خود جای داده است، عنصری که به حق نماد فرهنگ غنی، متنوع و متکثر ایران‌زمین بوده‌است.

مردم شیراز و استان فارس نشان داده‌اند که حامی حرکت‌های فرهنگی، هنری‌اند. هنوز خاطره‌ی حضور قاریان صاحب‌نام ملی و بین‌المللی در جمع پرشور مردم، با گذشت سال‌ها برای ما زنده‌است. استقبال پرشور از جشنواره‌ها، فروش فوق‌العاده‌ی محصولات هنری، اجرای تئاترها و کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها امری عادی در استان ماست. بسیاری ازهنرمندان بین‌المللی این مرز و بوم، حضور خود را در شیراز، بهترین برهه‌ی فعالیت‌های هنری خویش می‌دانند. اما متاسفانه استان فارس، به رغم تصور برخی، نه تنها استانی برخوردار به لحاظ فرهنگی نیست، که از فقر فضاهای فرهنگی-هنریِ کاربردی نیز رنج می‌برد.

هم اکنون و در آستانه‌ی تشکیل دولت تدبیر و امید، برآن شدیم که خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر این استان را خدمت شما طرح نماییم و در قالب این نوشته به سمع و نظر حضرتعالی برسانیم:

1.سخت‌افزار، زیربنای نرم‌افزار است و نبود آن، فترت اندیشه را رقم می‌زند. احداث پردیس‌های سینمایی و سالن‌های تئاتر شهر، گالری‌ها، فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی، تاسیس موزه هنرهای معاصر که بارها وعده آن داده شده‌است، و اغلب مصوبه نیز اخذ کرده، و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران فرهنگی بخش خصوصی می‌تواند سرآغاز خوشِ دولت شما برای فرهنگ و هنر فارس باشد.

2.شایسته است که در انتصاب مدیران کلان استان، دقت ویژه مبذول شود تا چهره‌هایی کارآمد و با دغدغه‌های فرهنگی زعامت استان را به عهده گیرند، تا هرچه بیشتر در مسیر برطرف کردن کاستی‌های فرهنگی استان گام بردارند. مدیرانی که نگاه آنان مبتنی بر توسعه پایدار با توجه به فرهنگ، هنر و میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

3.متاسفانه در چند سال گذشته فرهنگ فارس، عرصه‌ی رفت و آمد مدیران متعدد بوده است، و البته هر که نزد اهل فرهنگ مقبول‌تر، دوران زعامتش کوتاه‌تر. گویی فرهنگ طفلی سر راهی است که هر کسی را یارای قیمومیتش است. در انتصاب مدیران فرهنگی استان، دقت ویژه مبذول فرمایید، تا انشالله افرادی دلسوز و با‌سابقه بر سر کار آیند و عرصه‌ی فرهنگ و هنر فارس از سیاسی‌بازی‌های رایج پاک، و مکانی دلپذیر برای هنرمندان و هنردوستان باشد.

4.علارغم وجود مخاطبان فرهنگ و هنر و خریداران کالاهای فرهنگی در این استان، فرصت ارائه و نمایش آثار هنرمندان این خطه فراهم نمی‌گردد، دیده نمی‌شوند، و حتی بخشی از آنان، در معاش مشکلات جدی دارند. بهتر از ما می‌دانید که اقتصاد ملی تنها صنعت و کشاورزی نیست. با سیاست‌گذاری مناسب و تقویت صنعت فرهنگی و اقتصاد هنر، بسیاری از این افراد، پیشه‌ورانی سربلند خواهند بود.

5.متاسفانه وضعیت آموزش هنر چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، چه در سطح آموزش ابتدایی و متوسطه و چه در سطح آموزش عالی، از فقر شدید رنج می‌برد، به طوری که اولین زمینه‌های مهاجرت استعدادها را فراهم می‌آورد. نه دولت پیشقدم می‌شود و نه اجازه‌ای به غیر دولتیان می‌دهد، تشویق و ترغیب که بماند.

6.یکی از بارزترین برنامه‌های شما، واگذاری فرهنگ و هنر، به اهل آن بود. تقاضای امضا‌کنندگان آن است، که نهادهای فرهنگی، مجامع انجمن‌های صنفی و تشکل های مردم‌ نهاد را تشکیل دهند.

7.سهل کردن امور برای کسب مجوز، اعطای معافیت‌های مالیاتی برای فعالیت خارج از مرکز، گسترش زیربناها، واگذاری دبیرخانه‌ی دایمی بعضی جشنواره‌ها و مانند آن، انتظار اهالی فرهنگ و هنر فارس است، تا ان‌شاءلله شاهد تمرکززدایی واقعی و نه شعاری باشیم. که شیراز شهر همه‌ی فرهنگ‌فران ایران‌زمین و زیارتگه رندان جهان باشد، چرا که حضرت سعدی می‌فرماید:

شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم

عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است

اگرچه این نوشته از زبان اهالی فرهنگ و هنر فارس بیان می‌شود، اما بیانگر درد دل بسیاری از فرهنگ‌دوستان استان‌های دیگر کشورمان است و هرچند پایتخت نیز از مصائب بسیار کاستی‌های فرهنگی- هنری در عذاب است، اما بیاییم نه در قامت شعار، بلکه در وادی عمل گامی هرچند کوچک در راه تمرکز زدایی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر برداریم، با این امید که توسعه فرهنگ و هنر و بهبود مدیریت فرهنگی- هنری در خطه‌ی فارس زمینه‌ساز الگویی برای رشد فضاهای فرهنگی- هنری در سایر استانهای کشور بشود.

با من کشته هجران نفسی خوش بنشین

تا مگر زنده شوم زان نفس روحانی