نیکلاس ایوانز نویسنده رمان «نجواگر اسب» که رابرت ردفورد با اقتباس از آن فیلمی ساخت، درگذشت.

چارسو پرس: نیکلاس ایوانز نویسنده رمان «نجواگر اسب» در ۷۲ سالگی درگذشت. این روزنامه‌نگار و نویسنده بریتانیایی خالق رمانی بود که رابرت ردفورد فیلمی اقتباسی از آن به همین نام ساخت. ایوانز بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. وی ۷۲ ساله بود.

رمان «نجواگر اسب» سال ۱۹۹۵ منتشر شد و ۲۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و در ۲۰ کشور به پرفروش‌ترین کتاب سال بدل و به ۴۰ زبان ترجمه شد.

در سال ۱۹۹۸ رابرت ردفورد تهیه کنندگی و کارگردانی فیلمی به همین نام را با اقتباس از این کتاب انجام داد. کریستین اسکات توماس، سام نیل، دایان وبست و اسکارلت جوهانسون دیگر بازیگران فیلم بودند. این فیلم که با بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخته شد بیش از ۱۸۶ میلیون دلار فروش کرد و با تحسین زیاد هم روبه‌رو شد.

ایوانز این رمان را با الهام از سخنان نعلبندی در جنوب غربی انگلستان نوشت که درباره نجواگران با اسب با او صحبت کرد و گفت افرادی هستند که از این استعداد برخوردارند تا با صحبت کردن با اسب‌ها، موجب شفای اسب‌های آسیب دیده می‌شوند.

ایوانز در رشته حقوق در آکسفورد تحصیل کرده بود و در دهه ۱۹۷۰ به عنوان روزنامه‌نگار با تمرکز بر سیاست خارجی فعالیت می‌کرد. او در دهه ۱۹۸۰ با تلویزیون همکاری کرد و فیلم‌هایی درباره لارنس اولیویه، فرانسیس بیکن و دیوید هاکنی برای تلویزیون ساخت. فیلمی که وی درباره کارگردان دیوید لین ساخت موجب شد تا این فیلمساز افسانه‌ای به مرشد او بدل شود.

ایوانز به عنوان فیلمنامه‌نویس «قتل توسط کتاب»، «عمل خیانت»، «سلاح مخفی» و «درست مثل یک زن» را نوشت و رمان‌های پرفروش دیگری چون «حلقه»، «پرنده دود»، «شکاف» و «شجاع» را خلق کرد.