فیلم «درخت خاموش» محصول مشترک ایران و ترکیه در کنار ۸ فیلم دیگر برای گرفتن عنوان «نماینده ترکیه در اسکار ۲۰۲۳» رقابت می‌کنند.

چارسو پرس: نشریه ترکی «Karar» در گزارشی از رقابت فیلم «درخت خاموش» محصول مشترک ایران و ترکیه در کنار ۸ فیلم دیگر برای گرفتن عنوان «نماینده ترکیه در اسکار ۲۰۲۳» خبر داد.
بر اساس این گزارش تنها چند روز قبل از اعلام نماینده سینمای ترکیه در اسکار ۲۰۲۳، ۹ اثر درخواست نامزدی اسکار را داشته‌اند.

فیلم «کِر» ساخته «تایفون پیرسلیم اوغلو»، فیلم «درخت خاموش» به کارگردانی «فایسال سویسال» و تهیه‌کنندگی «علی نوری اسکویی»،فیلم «کلوندایک» ساخته «مریانا ار گوربارچ» کارگردان اوکراینی که به اتفاقات پشت صحنه جنگ مسکو و اوکراین می‌پردازد، از جمله گزینه‌های ترکیه برای اسکار به شمار می‌روند.
فیلم‌های «نظم دیرلیک» (۲۰۲۰) از نسیمی یتیک، «زمان بی‌صبری» (۲۰۲۱) از آیدین اوراک، «اگر خدا نوشت، بگذار پایین برود» (۲۰۲۲) از باریش یوش، «روزهای خشک»(۲۰۲۲) از امین آلپر ، مهمت بینای و کانر آلپر در «برگن» ( ۲۰۲۲) و «باشگاه موشکی باندیرما» (۲۰۲۲) اثر اومر فاروک سوراک دیگر متقاضیان نمایندگی سینمای ترکیه در اسکار ۲۰۲۳ هستند.

نماینده ترکیه در اسکار با هماهنگی کمیسیون فعالیت‌های هنری (SEK) معرفی خواهد شد. هیأت انتخاب ۱۶ نفره «اتحادیه اصناف حرفه‌ای سینما» متشکل از نمایندگان اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری و نمایندگان صنوف حرفه‌ای در حوزه سینما تصمیم‌گیری خواهند کرد. هیئت مدیره تمام فیلم‌هایی را که درخواست داده‌اند تا ۵ سپتامبر در اکران‌های ویژه‌ای که برای آن‌ها برگزار می‌شود تماشا خواهد کرد. فیلم نامزد اسکار ترکیه در سال گذشته فیلم «تعهد حسن» به کارگردانی «سمیه کاپلان اوغلو» بود و این فیلم در فهرست کوتاه اسکار قرار نداشت. انتظار می‌رود نماینده اسکار ۲۰۲۳ ترکیه در ماه سپتامبر اعلام شود.

«درخت خاموش» که پیش از این در ترکیه اکران شده است، به زودی در ایران هم اکران خواهد شد.