داریوش موفق بازیگر نقش هپی لومان در نمایش «مرگ فروشنده» درباره شخصیتی که در این اثر ایفا می‌کند و چالش های حضور در نقش فرزند کوچک خانواده لومان صحبت کرد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش مرگ فروشنده به نویسندگی آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند در سالن اصلی تئاتر شهر در حال اجراست. این نمایش اثری كاملاً ضد سرمایه‌داری است و در آن، فاجعه زندگی مردی به تصویر کشیده می شود که به گفته نویسنده «بر نیروهای زندگی،‌ نظارت و اختیاری ندارد». این اثر تاملی است بر زندگی انسان‌هایی که تنها هنگامی مطرح هستند که سودی می‌رسانند و سپس در خلا رها می‌شوند.

این اثر نمایشی زمانی در آمریکا نوشته و اجرا شد كه برای دولت آمریكا ننگ بود كه شهر‌و‌ندانش‌ تابع نظام‌های سوسیالیستی و كمونیستی شوند به همین دلیل میلر چاره‌ای جز‌ خروج از آمریكا و اقامت اجباری در پاریس نداشت و از سوی دیگر این متن، دولت آمریكا را به سمت همگانی شدن «بیمه و تأمین اجتماعی» سوق داد.

داستان «مرگ فرشنده» در یک خانواده چهار نفره می‌گذرد که نقش پسر کوچک خانواده هپی لومان را داریوش موفق بازی می‌کند. 

این بازیگر درباره خصوصیاتی که نقش هپی لومان در این اثر دراماتیک دارد به خبرنگار مهر گفت: در واقع شخصیت هپ لومانی که میلر نوشته است کمی منفعل تر از هپ لومانی است که من اجرا می‌کنم. چون به خاطر تجریبات، مشاهدات و شرایط خاصی که تجربه کرده ام، ترجیح دادم هپ را به این شکل ببینیم تا تاثیر بیشتری در ساختمان کلی اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: هپ لومان میلر وعده‌هایی می‌دهد اما هیچ وقت آنها را عملی نمی‌کند اما در این نمایش هپ تلاش می‌کند خانواده را به هم نزدیک کند. همیشه در خانواده‌هایی که نابسمانی دارند پسر بزرگتر پرچم دار است و پسر کوچک تر سعی می‌کند از لحاظ روانی خانواده را آرام نگه دارد پس همیشه نیتش این است که اگر پسر بزرگ نتوانست پرچم را نگه دارد او بتواند از هر راهی که شده توجه والدینش را به خود جلب کند.

موفق با این توضیح که در جامعه هپ لومان‌های فراوانی وجود دارند، یادآور شد: هپ لومان‌ها آدم‌هایی‌ هستند که در زندگی شان به جایی نرسیده‌اند، سر خورده‌اند و سعی می‌کنند راهشان را به هر طریقی حتی طرق غیر اخلاقی باز کنند. این همان هپ لومانی است که من سعی کردم در این نمایش به درستی به تصویر بکشم.

بازیگر «شب های آوینیون» در پایان صحبت‌هایش درباره تاثیری که طراحی لباس در ایفای درست این نقش داشته است، توضیح داد: آن عرق گیر و پیراهنی را که در صحنه‌های اول می‌پوشم در ایفای این نقش خیلی به کمکم آمده است. راحت بودن لباس هایی که بر تن دارم باعث شده ویژگی‌های درست شخصیت را بتوانم به درستی بیان کنم.

نمایش «مرگ فروشنده» با بازی حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، دایوش موفق، رحیم نوروزی، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی و ... هر روز ساعت 19:30 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.