مراسم پایانی سومین جشنواره فیلم «نوستالژیا» با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف در میلان ایتالیا برگزار شد.

چارسو پرس: طبق گزارش رسیده، سومین جشنواره فیلم نوستالژیا که از ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ به دبیری امیرحسین کاوه و در شهرهای میلان ایتالیا برگزار شد، شنبه شب ۲۶ شهریورماه با حضور اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و تعدادی از فیلمسازها این دوره جشنواره نوستالژیا به کار خود پایان داد.

سومین جشنواره فیلم نوستالژیا شامل سه بخش فیلم بلند، فیلم کوتاه و مستند بود که ۳۰۹ اثر شامل فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه و مستند به دبیرخانه ارسال شد و از بین آن‌ها، ۴ فیلم بلند سینمایی، ۵ فیلم مستند و ۶ فیلم کوتاه انتخاب شدند.

در این دوره از جشنواره فیلم نوستالژیا، در بخش فیلم‌های بلند داستانی، «داویده ویتزینی» تدوینگر سینمای مستقل ایتالیا و برنده جوایز بین المللی در کنار «پاتریتزیا راپتزو» فارغ التحصیل فلسفه، منتقد و روزنامه نگار و دبیر هنری جشنواره فیلم، «اسگوآردی آلتروه» و علیرضا کاظمی‌پور فیلمنامه نویس و فیلمساز ایرانی آثار رسیده را داوری کردند.

در بخش فیلم‌های کوتاه، «آرماندو لوستالیو» منتقد و مدرس سینما، «آندره‌آ والنیتنو» فیلمساز و مدرس سینما و دبیر جشنواره فیلم پمپئی و «آنیتا سارنو» برنامه‌ریز جشنواره فیلم ازمیت ترکیه، به عنوان داور حضور داشتند.

در بخش فیلم مستند جشنواره هم پگاه آهنگرانی بازیگر و مستندساز ایرانی که به تازگی جایزه ویژه هیات داوران سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه بوسان را برای فیلم «من سعی می‌کنم به یاد بیاورم» را از آن خود کرد، «لیا بلترامی» مستندساز، برنده جایزه صلح جشنواره ونیز و مؤسس جشنواره مذهب امروز ایتالیا، و محمود بهرازنیا مستندساز و بازیگر مقیم آلمان که ساخت مستندهایی همچون درباره «سهراب شهید ثالث» و «در نزدیکی کیارستمی» را در پرونده خود دارد، آثار مستند را داوری کردند.

برگزیدگان در سه بخش فیلم کوتاه معرفی شد، اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

فیلم کوتاه
جایزه بهترین فیلم کوتاه: فیلم کوتاه «برنده» به کارگردانی مهدی مهایی

فیلم مستند
جایزه بهترین فیلم مستند: «نان مقدس» به کارگردانی رحیم ذبیحی

فیلم بلند داستانی
جایزه بهترین فیلم بلند داستانی: «روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری

جایزه ویژه جشنواره نوستالژیا

همچنین، جایزه ویژه دبیر جشنواره نوستالژیا به تهیه کننده فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری اهدا شد.

جشنواره فیلم نوستالژیا، اولین جشنواره فیلم‌های ایرانی در ایتالیا است که با هدف ایجاد فضای نوستالژیک برای ایرانیان شمال ایتالیا و ارائه بخشی از فرهنگ و هنر ایران به ایتالیایی‌ها راه اندازی شده است. همچنین، نوستالژیا، جشنواره‌ای است که به صورت مستقل برگزار می‌شود و گفته می‌شود برای دیده شدن آثار مستقل ایرانی تلاش می‌کند.