انتخاب نماینده سینمای هند برای رقابت در اسکار ۲۰۲۳، با انتقاد مخاطبان در فضای مجازی همراه شده است.

چارسو پرس: کمیته اسکار سینمای هند فیلم «آخرین نمایش فیلم» ساخته «پان نالین» را به عنوان نماینده این کشور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و پنجمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرده است، اما در محافل رسانه‌های اجتماعی به این انتخاب انتقادهایی شده چرا که بسیاری انتظار داشتند فیلم تاریخی «RRR» ساخته «اس.اس راجامولی» که نزد مخاطبان محبوبیت فراوانی دارد و عملکرد موفقی در گیشه داشته، سینمای هند را در اسکار پیش رو نمایندگی کند.

با توجه به عدم انتخاب این فیلم برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، توزیع‌کننده این فیلم در آمریکا کمپینی برای حضور این فیلم در جوایز آکادمی به راه انداخته و از تمامی ۱۰ هزار عضو آکادمی خواسته به این فیلم در دیگر شاخه‌های جوایز اسکار ۲۰۲۳ رای دهند.

این فیلم در شاخه‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اصلی، بازیگر مرد و زن، موسیقی متن، طرحی تولید، تدوین و ... نیز در جوایز اسکار حضور خواهد داشت.

فیلم حماسی اکشن و سه ساعته «RRR»، روایتگر داستان دو مرد میهن پرست اما از نظر فلسفی مخالف (رام چاران و ان.تی راما رائو جونیور) را دنبال می کند که برای نجات دختری از دست مقامات استعماری بریتانیا در دهلی دهه ۱۹۲۰ متحد می شوند. این فیلم که در سراسر جهان با درآمدهای هنگفتی از گیشه همراه شده است.

تاکنون ۵۰ کشور نمایندگان خود را برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند و سینمای ایران نیز فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را برای حضور در این رقابت برگزیده است.

آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است. فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.