مسئولان معاونت فرهنگی وزارت علوم از مهرماه می‌گویند دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی «هفته آینده» معرفی می‌شود. باتوجه به تاخیر اتفاق افتاده؛ مشخص نیست حتی اگر دبیر امروز معرفی شود؛ گروه‌ها زمان کافی برای آماده شدن در اختیار داشته باشند.

پایگاه خبری تئاتر: برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران همچنان به کلاف سردرگمی می‌ماند و هیچ مسئولی در دوره جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خود را ملزم به پاسخگویی درباره کوتاهی صورت گرفته نمی‌بیند. جشنواره‌ای که اگر به دوره‌های گذشته برگزاری آن مراجعه کنید – جز وقفه‌ای چند ساله در دوره‌های نهم و دهم ریاست جمهوری‌- هیچگاه چنین وقفه‌ای را برای آغاز فعالیت‌های دبیرخانه در حافظه ندارد.

کمال زارعی(سرپرست خانه تئاتر دانشگاهی) یکی از نخستین افرادی بود که در تاریخ 26 مهرماه توسط رسانه‌ها مورد پرسش قرار گرفت و در پاسخ به خبرنگار ایلنا؛ درباره دلایل انتخاب نشدن دبیر جشنواره هجدهم بیان کرد: یکی از مواردی که موجب شد انتخاب دبیر با کمی تاخیر آغاز شود این نکته بود که آقای میرزایی تاکید داشتند باید دوره‌های گذشته بررسی و آسیب‌شناسی شود تا دیگر شاهد بعضی نواقص در دوره هجدهم نباشیم.

زارعی در همین گفتگو تلویحا استیضاح وزیر علوم و رد شدن گزینه‌های موردنظر دولت توسط نمایندگان مجلس را یکی دیگر از دلایل طولانی شدن انتخاب دبیر عنوان کرد. شمار روزهای تقویم درحالی به دی‌ماه نزدیک می‌شود که محمد فرهادی از تاریخ 5 آذر 93 موفق به دریافت رای مثبت مجلس شد ولی دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی همچنان غیرفعال است.

این در حالی بود که حسین میرزایی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم 27 مهرماه در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایلنا گفت: کارها درحال انجام است. اما آیا واقعا کاری درحال انجام بود؟ سوالی که گذشت زمان تا امروز به خوبی صحت پاسخ را نمایان کرده و جایی برای بازی با کلمات باقی نمی‌گذارد.

نکته جالب اینکه سرپرست خانه تئاتر دانشگاهی یک ماه بعد با سایت ایران تئاتر گفتگویی انجام داد که بر خروجی چنین آمد: «سرپرست خانه تئاتر دانشگاهی تاخیر در انتخاب دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی را ناشی از تلاش برای معرفی بهترین گزینه ممکن عنوان کرد» پس چنان شد که مسئولان برای یافتن بهترین گزینه خود فراخوانی منتشر کردند تا همه علاقه‌مندان و متقاضیان به دبیری جشنواره ثبت‌نام کنند؛ اما گویا این استعدادیابی بلندمدت همچنان به نتیجه نرسیده است.

حمید پورآذری از کارگردانان شناخته شده تئاتر ایران یکی از نخستین هنرمندانی بود که نسبت به کم‌کاری صورت گرفته موضع‌گیری کرد و ضمن فراخواندن مسئولان وزارت علوم به افزایش سرعت عمل، خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان نباید دست روی دست بگذارند و منتظر شوند تا خانه تئاتر دانشگاهی کار را آغاز کند. بلکه معتقدم باید به‌صورت خودجوش فعال شوند چون این دانشجویان هستند که باید فارغ از هر مسئله‌ای کار را پیش ببرند.

این کارگردان همچنین به مسئولان در وزارت علوم پیشنهاد کرد: مسئولان باید هرچه زودتر دلایل فعال نشدن دبیرخانه جشنواره را بیان کنند و به جامعه دانشگاهی اطلاع دهند که آیا معرفی نشدن وزیر علوم و نگرانی از تامین نشدن بودجه موجب این کوتاهی است یا عامل دیگری وجود دارد.

اما در این میان صحبت‌‌هایی مبنی بر بی‌اهمیتی جشنواره تئاتر دانشگاهی درنظر مسئولان وزارت علوم به گوش می‌رسید. عده‌ای اظهارنظر مسئولان مبنی بر اینکه بهتر است جشنواره تئاتر دانشگاهی به‌طور متمرکز توسط یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار شود را به معنای عزم جدی برای نابودی این رویداد معتبر دانشگاهی تفسیر کردند.

حمید مرادویسی(دبیر پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی) در همین رابطه بیان کرد: معتقدم وزارت علوم به هیچ وجه علاقه‌ای به برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ندارد اما به دلیل برگزاری هفده دوره و سابقه محکم جشنواره نمی‌تواند برگزاری را از گردن بازکند. اگر این سابقه و پشتوانه وجود نداشت، شک نکنید وزارت علوم جشنواره تئاتر دانشگاهی را برگزار نمی‌کرد.

دامنه گلایه‌ها رو به افزایش بود که حسین میرزایی(مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) طی گفتگویی در تاریخ 12 آبان ماه که بر خروجی پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار گرفت؛ بار دیگر بر انتخاب دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی تا پایان هفته آینده تاکید کرد.

از اظهارنظرها برمی‌آید مسئولان معاونت فرهنگی وزارت علوم و سرپرست خانه تئاتر دانشگاهی از مهرماه تا امروز عنوان می‌کنند، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی هفته آینده مشخص می‌شود اما دانشجویان همچنان منتظر انتشار فراخوان برگزاری این رویداد مهم دانشگاهی هستند.

گرچه شنیده‌ها از انتخاب گزینه مورد نظر وزارت علوم برای دبیری جشنواره تئاتر دانشگاهی حکایت دارد ولی معلوم نیست با شرایط بوجود آمده حتی درصورت انتخاب دبیر طی هفته آینده؛ زمان کافی برای آماده‌ شدن گروه‌ها و شرکت در جشنواره باقیمانده است یا خیر؟