امروزه اغلب فیلم ها در زمینه فروش رکورد شکنی می کنند که به دلیل کیفیت رو به افزایش تولید و بودجه های بازاریابی است. اما گویا بسیاری از فیلم ها در زمینه های دیگر هم رکورد شکن هستند.

چارسو پرس: رکوردشکنی به هزاه‌های گذشته بازمی‌گردد. از زمان یونان باستان تا عصر مدرن رکورد شکنی نماد موفقیت در یک زمینه خاص بود. در سال 1951 سر هیو بیور، مدیر رکوردهای گینس، کتاب رکوردهای گینس را خلق کرد تا رکوردهای طبقه بندی‌های مختلف، از جمله سینما را در آن ثبت کند. در هنگام خلق یک فیلم تلاش بر این است تا هر چه بزرگ تر و موفق تر باشد و این تلاش گاها به شکستن رکوردها منجر می شود.

 پرفروش ترین فیلم: آواتار (Avatar)

جیمز کامرون پس از ساخت فیلم “تایتانیک” (Titanic) در سال 1999 درباره ساخت فیلم آواتار صحبت کرده بود. با این حال کامرون که تکنولوژی را برای سخت این فیلم مناسب نمی دید به ساخت مستند روی آورد تا تکنولوژی به اندازه کافی پیشرفت کند. تا سال 2006 بود که کامرون تصمیم گرفت این فیلم را تولید کند که در نهایت در دسامبر 2009 اکران شد.

آواتار در 14،000 سینمای بین المللی به روی صحنه رفت و در هفته اول 77 میلیون دلار فروش داشت. 41 روز پس از اکران بین المللی به پرفروش ترین فیلم تاریخ تبدیل شد و با فروش 2.8 میلیارد دلار تا پایان سال 2010 رکورد تایتانیک را شکست

 بزرگ ترین بدلکاری انفجار در یک فیلم: اسپکتر (Spectre)

فیلم های جیمز باند به دلیل ماشین های سریع، زنان زیبا و گجت های دیدنی شهرت دارند، اما بدلکاری های آن هم خیره کننده است و تعجبی ندارد که این تریلر محصول سال 2005 به دلیل بزرگ ترین بلکاری انفجار خودرو به رکوردهای گینس راه یافت. کریس کاربولد مسئول خلق صحنه های بدلکاری جلوه های ویژه و مینیاتوری بود.

در این صحنه که در ارفود مراکش ضبط شد، با 68.7 تن تی ان تی برابر بود که از 8،418 لیتر نفت سفید و 33 کیلوگرم پودر منفجره استفاده شد و 7.5 ثانیه طول کشید.

بیشترین تعداد کارگردان در یک فیلم: صاحب (The Owner)

یک فیلم بین المللی محصول سال 2012 ساخته فیلمسازان سراسر جهان که برای سینمای جهانی یک موفقیت محسوب می شود. هر فیلمساز بخش مربوط به خود را در کشور خود نوشت و کارگردانی کرد و در نتیجه یک فیلم زیبا با فرهنگ ها، زبان ها و سبک های مختلف پدید آمد.

داستان درباره یک کوله پشتی است که کل جهان را درنوردیده تا به نزد صاحب خود، یک مرد عجیب به نام مک گافین بازگردد. در این بین تماشاگر با شخصیت های مختلف آشنا شده و درباره صاحب کیف چیزهای بیشتری می دانیم. در این فیلم بیش از بیست قسمت کوتاه و مستقل دیده می شود که به ماجرای کوله پشتی بازمی گردد. هر قسمت به قسمت پیشین باز گشته و آن را کامل می کند.

بیش از بیست و پنج کارگردان از سی کشور جهان بر روی این فیلم کار کردند تا رکورد بیشترین تعداد کارگردان را بشکند. این فیلم سرانجام در 9 ژانویه 2013 رکوردهای گینس را شکست.

 

سریع ترین فیلمی که رکورد 1 میلیارد دلار را شکست: جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens)

شاید تعجب نکنید که یک فیلم از چندگانه جنگ های ستارگان در یک لیست فیلم رکوردشکنان قرار بگیرد. زمانی که دیزنی درباره اکران سری هشتم جنگ های ستارگان صحبت کردند همه طرفداران خوشحال شدند و در عین حال می خواستند تاثیر فیلم پیشین “جنگ ستارگان قسمت اول: تهدید شبح” (The Phantom Menace) را از یاد ببرند.

خوشبختانه تاریخ تکرار نشد و سری جدید برخلاف سری قبلی آنقدر موفق بود که موفقیت سه گانه نخست را تکرار کرد. منتقدین به دلیل وجود صحنه های اکشن و تعادل میان شخصیت های جدید و چهره های قدیمی این فیلم را تحسین کردند. این فیلم در گیشه موفق بود، در ایالات متحده و کانادا 936.7 میلیارد دلار فروش داشت و در سراسر جهان از فروش 2.068 میلیارد دلار گذشت. این فیلم بیست و چهارمین فیلم تاریخ سینما بود که از در عرض دوازده روز پس از اکران از مرز 1 میلیارد دلار گذشت. این رکورد در گذشته به فیلم “دنیای ژوراسیک” (Jurassic World) تعلق داشت.

اولین فیلم بازسازی شده برنده اسکار: رفتگان (The Departed)

حالا که از اسکار صحبت کردیم باید درباره فیلم دیگری صحبت کنیم که به عنوان اولین فیلم بازسازی شده برنده اسکار محسوب می شود. در سال 2006 درام جنایی مارتین اسکورسیزی بازسازی فیلم هنگ کنگی «امور داخلی»(Internal Affairs) در سال 2002 بود.

استودیو فضای فیلم را به بوستون تغییر داد و با بازنویسی دو شخصیت آن ها را به وایتی بالگر گانگستر و جان کانلی مامور اف بی آی تبدیل نمود که داستان را خاص نمودند. از این فیلم انتظارات بالایی می رفت و در 6 اکتبر 2006 با اکران مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم هم به موفقیت هنری رسید و هم تجاری و در هفتاد و نهمین مراسم اسکار نه یکی بلکه چهار جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین ویرایش فیلم را دریافت کرد.

 ///.

منبع: هنر امروز