در آستانه تولد ۸۰ سالگی مارتین اسکورسیزی، چند فیلمسازان مطرح نسبت به این سینماگر کهنه‌کار ادای احترام کردند.

چارسو پرس: «مارتین اسکورسیزی» از تاثیرگذارترین سینماگران معاصر چند روز دیگر در تاریخ ۱۷ نوامبر ۸۰ ساله می‌شود و به همین بهانه چند تن از همکاران هم‌رده‌ی او چون «وودی آلن» و «فرانسیس فور کاپولا» و همچنین چند سینماگران جوان‌تر، به اظهار نظر درباره او پرداخته‌اند.

وودی آلن: ما خیلی متفاوتیم

من همه فیلم‌های مارتی (مارتین اسکورسیزی) را دوست دارم، اما «رفقای خوب» یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی است که تا به حال ساخته شده که واقعا فیلم فوق العاده‌ای است و من نه فقط برخی صحنه‌ها بلک کل فیلم را دوست دارم، از نحوه فیلم‌برداری تا انتخاب بازیگران و نقش‌آفرینی‌ها، این یک اثر فوق‌العاده است و پس از این که برای نخستین بار آن را دیدم، عاشقش شدم. همه فیلم‌های مارتی را دیدم و او یکی از معدود کارگردانانی است فیلم‌هایش ارزش تماشای چندباره دارند.

وودی آلن ادامه داد: «ما خیلی متفاوتیم، مارتی شاعر نیمه تاریک منهتن است و من کسی بودم که شهر را به شکلی رمانتیک‌تر دیده‌ام. حدس می‌زنم تفاوت از اینجاست که مارتی برداشت‌هایش از منهتن را از بزرگ شدن در مرکز شهر دریافت کرده است و من برداشت‌هایم را از فیلم‌های هالیوود. برداشت‌های او از نیویورک بسیار واقعی و دقیق است، در حالی که برداشت من همیشه به شدت تحت تأثیر اید های نیویورک بوده است که ممکن است وجود داشته یا نداشته باشد.
در سال ۱۹۹۷، نیویورک تایمز مصاحبه‌ای با من و مارتی ترتیب داد و از اینکه ما دو نفر قبل از آن واقعاً یکدیگر را نمی‌شناختیم، بسیار متعجب شدند. در واقع معلوم شد که او فقط چند بلوک دورتر از من زندگی می کند. اما به جرات می توانم بگویم که ما هرگز همدیگر را نمی بینیم. من فقط بهترین احساسات را نسبت به او دارم، اما زندگی اجتماعی، ما به هیچ وجه ما را به هم نزدیک نکرده است.


فرانسیس فورد کاپولا: اسکورسیزی بزرگترین معلم سینماست
من سال ها پیش مارتی را ملاقات کردم و مثل پیدا کردن پسر عموی گمشده ام بود، یک ایتالیایی-آمریکایی مثل خودم اما واقعاً به همان سبک، همان بوها در آشپزخانه، همان پدر و مادر فوق‌العاده و همان حس آمریکایی و ایتالیایی بودن.

اولین فیلمی که از او دیدم «چه کسی در اتاقم را می زند؟» بود که آن را دوست داشتم، اما دیگر فیلم‌های ساخته شده توسط او را نیز دوست داشتم، زیرا آنها را همانطور که او می ساخت دیدم.

کارگردان سه گانه «پدرخوانده»، اسکورسیزی را بزرگترین معلم سینما در جهان توصیف کرد و گفت او قطعاً به حلقه بزرگترین فیلمسازان زنده که امروز کار می‌کنند متعلق دارد. تولد او را تبریک می گویم و یک دهه فوق العاده را براش آرزو می‌کنم.

تیم برتون: او استاد خلق صحنه‌هایی است که همیشه با شما می‌ماند

وقتی به اسکورسیزی فکر می کنم به تمام لحظات ناراحت کننده فیلم های او فکر می‌کنم، کاری که او در آن استاد است. مثل فیلم «سلطان کمدی» زمانی که رابرت دنیرو بدون دعوت به خانه جری لوئیس می رود که صحنه‌ای عذاب آور است. شاید «رفقای خوب» بهترین نمونه از این موضوع باشد ، مثل آن صحنه فراموش نشدنی در رستوران زمانی که تنش بین جو پشی و ری لیوتا در حال ایجاد است. این لحظه‌ای است که به یاد می آوری و این همان چیزی است که سینماست؛ خلق لحظاتی که با همیشه با مخاطب می‌ماند.

«اسکورسیزی» در زندگی واقعی تقریبا برعکس است. من یک بار با او ملاقات کردم و احساس راحتی داشتم. او مردی مشتاق و آگاه بود و به این موضع اشاره کرد که یک نسخه ۳۵ میلی‌متری از فیلم «بیتل‌جوس» در کتابخانه‌اش دارد. وقتی با او ملاقات می کنید، اشتیاقش به فیلم و سینما را احساس خواهید کرد.

لوکا گودادانینو: اسکورسیزی عمیقاً به ماهیت انسان می‌اندیشد

از نظر من، کار اسکورسیزی بسیار مهم است و به دلیل قدرت و هوش باورنکردنی که در طول زندگی حرفه‌ای‌اش از خود نشان داده است، دائماً به آن‌ها رجوع می‌کنم. «آخرین وسوسه مسیح» را بیشتر از همه آثارش دوست دارم، بخصوص یک دقیقه بی‌نظیر آخر فیلم.

چیزی که من از اسکورسیزی آموخته‌ام این است که چگونه او همیشه در کاوش تک تک جزئیات، تضادها و قدرت درون یک شخصیت خستگی‌ناپذیراست. در ابتدا به دنبال یافتن انرژی جنبشی او در تدوین فیلم‌ها بودم، اما خیلی زود متوجه شدم که این انرژی قابل مقایسه نیست. اما با پختگی بیشتر متوجه شدم که با وجود سبک باورنکردنی‌اش، او انسانی است که عمیقاً به ماهیت انسان می‌اندیشد و این درسی است که سعی می‌کنم از او یاد بگیرم.

ادگار رایت: او سینماگری است که دست از طرفداری سینما برنداشت

بیان اینکه اسکورسیزی چقدر برای من اهمیت دارد، دشوار است. فقط این نیست که سینمای او هر روز به من الهام می‌دهد، بلکه از طریق حمایت او، تقریباً تمام سینما الهام‌بخش من است.

اسکورسیزی بدون شک یکی از تأثیرگذارترین و مبتکرترین کارگردانان زنده سینماست که پژواک‌های بی نهایتی را در سینمای مدرن ایجاد کرده است. با این حال، او همیشه برای اعتبار و احترام به الهامات خود وقت می گذارد، به خصوص زمانی که این الهامات از فیلمسازان غیرمحتمل یا حتی به حاشیه‌رانده شده باشد. او یک سینماگر است که هرگز دست از طرفدار سینما بودن برنداشت.

***

 جدیدترین ساخته «اسکورسیزی» فیلم «قاتلان ماه کامل» با حضور «دی‌کاپریو» است که به دلیل طولانی شدن فرآیند تدوین در فصل جوایز سینمای امسال غایب خواهد بود و گفته می‌شود در جشنواره کن سال آینده میلادی رونمایی می‌شود.