پایگاه خبری تئاتر: حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو» با اعتقاد برای اینکه در حال حاضر مشکل عمده ما تغییر مدیریت است، گفت: احساس میشود تغییراتی در زیرساختها در حال انجام است اما باید زمان بدهند تا این تغییرات اجرایی شود.
این هنرمند تئاتر که روز جمعه 28 آذر ماه در نشست خبری پنجمین جشنواره تکگویی گروه تئاتر «لیو» سخن میگفت، یادآور شد: هر تغییر مدیریتی باعث میشود تغییرات ساختاری در حد تئوری باقی بماند و هرگز عملی نشود. در حال حاضر ما فقط ایده میدهیم و بعد افسوس میخوریم که چرا برنامههای تئاتر اجرایی نشده است. به همین دلیل نباید با تغییرات مدیریتی مداوم، تجربه عملی کردن این برنامهها را از تئاتر بگیریم.
در ادامه این سخنان، ساسان پیروز مشاور و جانشین مدیر گروه تئاتر لیو نیز تاکید کرد: اشتباه است اگر فکر کنیم با تغییر مدیر تئاتر، همه چیز گل و بلبل میشود! زیرا موانع بسیار کلانتر است. مرکز هنرهای نمایشی در مقایسه با گذشته حتی از جایگاه سازمانی هم تنزل کرده و به اداره کل تبدیل شده است. ضمن اینکه بودجه آنچنانی هم ندارد. از سوی دیگر تئاتر هر روز به لحاظ نیروی انسانی در حال گسترش است. بنابراین تصور نادرستی است که یک اداره بتواند کل تئاتر ایران را اداره کند بلکه این اداره باید زمینهای را برای شکلگیری گروهها و نهادهای مستقل فراهم کند تا آنها کارشان را انجام دهند و فقط از آنها حمایت کند.
وی با اشاره به دیگر مشکلات تئاتر ایران ادامه داد: بخش عمدهای از مشکل ما، محافظه کاری است که در خانواده تئاتر نهادینه شده است و همه با یک حس نوستالژیک روستایی درباره گذشته میگویند! در حالی که در گذشته هم تئاتر مفلوکی داشتیم که هرچند اتفاقات خوبی در آن میافتاد، اما این اتفاقات، حاصل تلاش خود هنرمندان بود نه مدیران و امروز هم این وضعیت وجود دارد.
پیروز با اشاره به طرح مباحثی درباره شکل گیری سازمان تئاتر تشریح کرد: بعضی مدام تشکیل سازمان تئاتر را به عنوان راهکار ارائه میدهند در حالی که این تئوری در شرایط حاضر نادرستترین راه حال است زیرا امروزه تئاتر در وضعیتی است که به سمت استقلال حرکت کند اما عدهای میخواهند با تشکیل سازمان دولتی تئاتر، هنرمندان را به کارمندان این سازمان تبدیل کنند که این وضعیت اصلا در شان خانواده تئاتر نیست چون هنرمندان آن را به کارمندان حقوق بگیری مانند کارمندان سازمان صدا و سیما تبدیل میکند و در این شرایط، دیگر نباید به خلاقیت و تجربه گرایی فکر کنیم.
این هنرمند و پژوهشگر تئاتر یادآور شد: سازمان تئاتر در دهه 60 میتوانست مفید باشد. اما امروزه چنین نیست زیرا تشکیلاتی کاملا دولتی است و نهایتا سهم هنرمندان یکی دو نماینده در بین چندین نماینده دیگر خواهد بود، بنابراین این سازمان راه به جایی نخواهد برد.
در ادامه این جلسه، حسن معجونی با تشریح بخشهای مختلف پنجمین جشنواره تک گویی این گروه که با نام «مونولیو» برگزار میشود، گفت: امسال علاوه بر تهران در شیراز نیز این فستیوال را برگزار میکنیم. ضمن اینکه در کنار گروههای تهرانی، چهار گروه از شهرهای قزوین،آمل،شیراز ، قم و دو گروه هم از بلژیک و لهستان داریم.
این استاد دانشگاه، رویکرد آموزشی را مهمترین ویژگی این دوره از فستیوال «مونولیو» برشمرد و توضیح داد: مهمترین نکته این دوره از فستیوال حضور گروههای خارجی نیست، بلکه اضافه شدن شیراز است. زیرا برای اولین بار شیراز هم همزمان با تهران میزبان جشنواره است.اگر در شهرای دیگر هم این نیاز احساس شود و کسی پا پیش بگذارد، ما میتوانیم در انجا نیز برنامه داشته باشیم.
به گفته معجونی آثار این دوره از جشنواره در سالنهای انتظامی خانه هنرمندان، خانه نمایش آو ، سالن آموزشگاه سمندریان، سالن موج نو ، سالن امیرخانی و جلیل شهناز خانه هنرمندان که ویژه فعالیتهای آموزشی است، برگزار میشود. در شیراز نیز سالن استاد هودی میزبان این جشنواره خواهد بود.
بازیگر نمایشهای«ایوانف» و «نگاه خیره خداوند» ادامه داد: امسال بخشی را به نام «تهران» نامگذاری کردهایم که با مدیریت امیررضا کوهستانی برگزار میشود. او برای این بخش شش متن انتخاب کرد و ما برای هر یک از متنها مشاور متن و اجرا گذاشتیم تا گروهها در شهرستانها با یک نمایشنامهنویس و کارگردان حرفهای ارتباط داشته باشند.
معجونی افزود: علاوه بر این، تصمیم داشتیم بخشی را به نام «سفرنامه» برگزار کنیم، اما حذف شد زیرا تعداد شرکت کنندگان محدود بود و توری که قرار بود با ما همکاری کند، از نظر اقتصادی برایش به صرفه نبود. به همین دلیل گرچه این بخش حذف شد، اما به صورت محدود یک اشانتیون خواهیم داشت.
کارگردان نمایش «باغ آلبالو» خاطر نشان کرد: برای بخش «سفرنامه» با نغمه ثمینی صحبت کردیم و چون او پیشتر در هند کارگاه آموزشی برگزار کرده بود، حاصل این کارگاه در قالب یک نمایشنامه در این دوره از فستیوال اجرا خواهد شد.
معجونی از «نگاه زن معاصر» به عنوان یکی دیگر از بخشهای این دوره از جشنواره یاد کرد و توضیح داد: در این چند دوره که فستیوال برگزار میشد، خانمها حضوری جدی داشتند و ما برای توجه به این بخش ، بخشی را با نام زن معاصر تعریف کردیم.
وی ادامه داد: امسال برای اولینبار برگزیدگان چهار دوره گذشته جشنواره به صورت نمادین در شیراز نیز اجرا دارند و گروه بلژیک نیز علاوه بر تهران، در شیراز اجرا خواهد داشت.
معجونی با اشاره به رایزنی با چهار سرمایه گذار برای حضور در این جشنواره اضافه کرد: قرار شد این سرمایه گذاران در بازبینیها به عنوان تهیه کننده حضور داشته باشند تا اگر از نمایشی خوششان آمد، برای تولید از آن حمایت کنند و این موضوع برای من خیلی مهم بود.
در این نشست که در کافه «لورکا» برگزار شد، رضا بهبودی بازیگر تئاتر و یکی از اعضای گروه «لیو» که مسئول بازبینی و بازخوانی آثار این دوره از جشنواره «مونولیو» است، توضیح داد: 36 متن از شهرستانها رسیده بود که ما آنها را خواندیم و معیار انتخابمان فقط ملاکهای کیفی بود. در همین راستا این آثار را از منظر متن مونولوگ ، شیوه روایت، انتخاب سوژههای تازه و... ارزیابی کردیم و کوشیدیم پنج اثر از بهترینها را انتخاب کنیم.
او ادامه داد: در حال حاضر همراه با مهدی چاکری و سعید چنگیزیان مشغول بازبینی آثار هستیم و بازهم نگاهمان کیفی است.
در این نشست بحثی درباره خصوصیسازی مطرح شد و ساسان پیروز توضیح داد: کماکان افراد از این واژه با تعاریف گوناگونی صحبت میکنند. آنچه پیش از این مورد نظر مرکز هنرهای نمایشی بود، به معنای گذاشتن بار مالی بر دوش گروههای تئاتری بود. جریان دیگری هم از تئاتر خصوصی به عنوان تئاتری تجاری یاد میکرد که میتواند پولش را خودش در بیاورد. اما هیچ یک از اینها مدنظر ما نبود.
او ادامه داد: ما به دنبال رسیدن به تئاتر مستقل هستیم؛ تئاتری که مهمترین نقطه ثقل آن گروه است. یک گروه تئاتری با نمونهسازیهایی که میکند، میتواند موجب توسعه تئاتر خصوصی در اطراف خود نیز باشد. همچنان که بسیاری افراد، وقتی حس کردند برگزاری جشنواره خصوصی، شدنی است، پا پیش گذاشتند و اگر گروه ما به عنوان اولین گروه خصوصی که تجربه برگزاری جشنواره خصوصی تئاتر تک نفره را داشته است، در این زمینه موثر بوده باشد، افتخار میکنیم.
پیروز درباره وضعیت تئاتر خصوصی در دوره جدید نیز گفت: میتوانیم حس کنیم مدیران دولت جدید نسبت به قبلی مسیر بهتری را جست وجو میکنند اما هنوز اتفاق عملی نیفتاده است. شاید به این دلیل که هنوز ساختار مدیریت کشور تغییر عمدهای نکرده است. ضمن اینکه مشکلاتی از دوره پیشین به مدیران جدید به ارث رسیده است. البته گویا مدیران جدید هم برنامه دقیقی برای توسعه تئاتر ندارند.
در بخش دیگری از این نشست مازیار سیدی یکی از اعضای گروه لیو سایه (شاخه دانشجویی گروه لیو) که مسئولیت بخش آموزش جشنواره مونولیو را برعهده دارد، به تشریح برنامههای این بخش پرداخت.
به گفته او، برگزاری جلسات داستانخوانی، نمایش فیلمهای مونولوگ ، برپایی نشستهای تخصصی و ... از مهمترین برنامههای این بخش است که با همکاری هنرمندانی همچون محمد رضاییراد، علی اکبر علیزاد، علیرضا محمودی ایرانمهر، احسان نوروزی، کامران سپهران و... برگزار میشود.
این دانشجوی تئاتر خاطرنشان کرد: این جلسات فقط محدود به دانشجویان و هنرجویان هنرهای دراماتیک نیست، بلکه جنبه بینا رشتهای دارد و حتی دانشجویان علوم انسانی هم میتوانند مخاطبان آن باشند.
به گفته او، در این بخش فیلم مونولوگهایی همچون «در مضار توتون» به کارگردانی حسن معجونی، «نگاه خیره خداوند» به کارگردانی ساسان پیروز، «همه چیز میگذره، تو نمیگذری» به کارگردانی رضا بهبودی و ... پخش میشود. همچنین دو نمایشنامه «برلین» و «دیوار» از نوشتههای دیوید هر نمایشنامهخوانی خواهد شد
پنجمین دوره جشنواره تک گویی لیو «مونولیو» سوم تا نهم دی ماه در تهران و سوم تا 12 دی در شیراز برگزار میشود.
این جشنواره با حمایت موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز، سفارت لهستان، هتل ستارگان شیراز و با سرمایه گذاری شخصی لیلا پرورش و حسن معجونی برپا خواهد شد.