سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که قرار است بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود، در حالی وارد دی‌ماه می‌شود که هنوز بودجه 2 میلیاردی خود را دریافت نکرده است.

پایگاه خبری تئاتر:  سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که تا مردادماه سال جاری هنوز دبیر نداشت در 2 مردادماه و طی حکمی از سوی حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر خود را شناخت و اردشیر صالح‌پور به عنوان دبیر سی و سومین دوره از مهمترین جشنواره تئاتری ایران معرفی شد.

فعالیت دبیرخانه جشنواره سی و سوم با 5 ماه تأخیر آغاز و در 11 مردادماه فراخوان این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد. در این فراخوان شرایط پذیرش آثار در بخش‌های مختلف جشنواره، سقف کمک هزینه در نظر گرفته شده، زمان بازخوانی و بازبینی، همچنین زمان اعلام نتایج آثار انتخاب شده هر بخش برای حضور در جشنواره اعلام شد.

روز یکشنبه 4 آبان‌ماه دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اسامی 64 اثر پذیرفته شده در مرحله بازخوانی بخش «تازه‌های تئاتر ایران» را اعلام کرد. طی اعلام دبیرخانه بازبینی این آثار از 5 دی‌ماه آغاز می‌شود و طبق وعده داده شده در فراخوان این دوره از جشنواره، سقف کمک هزینه برای آثار این بخش 15 میلیون تومان تعیین شده است.

روز چهارشنبه 7 آبان‌ماه نیز دبیرخانه جشنواره سی و سوم تئاتر فجر اسامی 47 اثر منتخب برای حضور در بخش بازبینی «نسل نو» جشنواره را اعلام کرد که بازبینی این 47 اثر از 5 دی‌ماه آغاز می‌شود. طی اعلام فراخوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سقف کمک هزینه برای آثار این بخش 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

روز شنبه 10 آبان‌ماه دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اسامی 32 اثر منتخب مرحله بازخوانی بخش تئاتر خیابانی را اعلام کرد. قرار بر این است که برگزیدگان مرحله بازبینی این بخش نیز اوایل دی‌ماه معرفی شوند. بخش خیابانی تئاتر فجر سی و سوم در 2 بخش مهمان و مسابقه برگزار می‌شود که سقف کمک هزینه هر کدام از این 2 بخش به ترتیب 4 و 5 میلیون تومان اعلام شده است.

روز یکشنبه 9 آذرماه اولین انتصاب‌های دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد که طی آن رضا موسوی به عنوان دبیر بخش مسابقه عکس تئاتر ایران و جهانشاه آل‌محمود به عنوان دبیر بخش رادیوتئاتر این دوره از جشنواره معرفی شدند.

روز جمعه 14 آذرماه نیز بعد از گذشت بیش از 4 ماه، دبیر جشنواره 4 نفر از اعضای دبیرخانه و ستاد برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را انتخاب و معرفی کرد. طی این انتخاب حسین میرطار به عنوان دبیر اجرایی، حسن عرب‌سرخی به عنوان مدیر حراست، رضا دادویی به عنوان مدیر نظارت و ارزشیابی و مهدی حاجیان به عنوان مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره معرفی شدند.

روز شنبه 15 آذرماه فراخوان بخش رادیوتئاتر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر و طی آن زمان مهلت آثار متقاضی این بخش، 6 دی‌ماه تعیین شد.

روز سه‌شنبه 25 آذرماه نیز ابراهیم حسینی از سوی دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان دبیر بخش مسابقه پوستر این دوره از جشنواره انتخاب و معرفی شد.

علیرغم تأخیری که در انتخاب دبیر جشنواره سی و سوم، انتشار فراخوان جشنواره، آغاز به کار دبیرخانه این دوره از جشنواره و همچنین انتخاب و معرفی مدیران بخش‌های مختلف وجود داشته، هنوز وضعیت مدیر بخش بین‌الملل و وضعیت آثار انتخاب شده در این بخش که از مهمترین بخش‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، مشخص نیست.

از سوی دیگر مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از میزبانان اصلی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دلیل بازسازی و نرسیدن سالن‌های سایه و قشقایی تنها با سالن اصلی و سالن چهارسو و احتمالا کارگاه نمایش میزبان این دوره از تئاتر فجر خواهد بود.

نبود سالن و فضای مناسب و کافی برای تمرین گروه‌های تئاتر متقاضی حضور در جشنواره سی و سوم هم یکی از مشکلات اساسی گروه‌های تئاتری در این مقطع زمانی باقیمانده به برگزاری جشنواره تئاتر فجر است.

اما یکی از مهمترین مشکلات سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مشکل بودجه جشنواره است. با وجود اینکه تنها 30 روز به زمان برگزاری جشنواره سی و سوم باقیمانده و آثار متقاضی حضور در بخش‌های مختلف جشنواره باید مرحله بازبینی خود را در دی‌ماه پشت سر بگذارند، هنوز بودجه 2 میلیاردی به جشنواره پرداخت نشده است.

طی آخرین صحبت‌های اردشیر صالح‌پور دبیر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر، وضعیت بودجه جشنواره در جلسه‌ای در اواخر ساعات اداری روز شنبه 29 آذرماه مشخص خواهد شد. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که تنها یکدهم بودجه 2 میلیاردی طی روزهای آتی به جشنواره پرداخت خواهد شد.

باید دید آیا گروه‌های نمایشی بخش‌های «نسل نو»، «تازه‌های تئاتر ایران»، «تئاتر خیابانی در 2 بخش مهمان و مسابقه»، «مرور» و «برگزیدگان تئاتر مناطق» در این روزها کم باقیمانده به برگزاری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر از امکان داشتن کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند یا نه. همچنین باید دید سی و سومین جشنواره تئاتر فجر با این وضعیت مالی و جیب‌هایی خالی، چگونه روزهای باقیمانده تا اول بهمن‌ماه را طی خواهد کرد و سرانجام این دوره چه خواهد بود.