بازیگر تحسین‌شده بریتانیایی که بیش از همه برای همکاری با ساموئل بکت نمایشنامه‌نویس ایرلندی شهرت داشت، از دنیا رفت.

پایگاه خبری تئاتر:  بیلی وایتلا در اولین ساعات روز یکشنبه در آسایشگاه سالمندان دنویل هال در شمال لندن در 82 سالگی درگذشت. او پنج سال آخر عمر خود را در این آسایشگاه گذراند که مخصوص نگهداری از بازیگران است و ریچارد آتن بورو از آن حمایت می‌کرد. متیو مولر پسر وایتلا خبر درگذشت مادرش را تایید کرد.

او متولد سال 1932 در کاونتری در وارویکشایر بود و زمانی که تنها 11 سال داشت، برای اولین بار در رادیو برنامه اجرا کرد. وایتلا در 1950 با بازی در نمایش "Pink String and Sealing Wax" در برادفورد برای اولین بار روی صحنه رفت و سپس وارد دنیای سینما و تلویزیون شد.

وایتلا در سینما بیش از همه با بازی در نقش خانم بیلاک در فیلم ترسناک "طالع نحس" (1976) و این اواخر کمدی "Hot Fuzz" شهرت داشت و در سریال بریتانیایی "کری‌ها" (1990) نقش وایولت کری را بازی کرد. او در دوران کاری خود شش بار نامزد دریافت جایزه بفتا شد و دو بار این جایزه را دریافت کرد.

با این حال، کار وایتلا در در تئاتر، بخصوص همکاری طولانی‌اش با ساموئل بکت نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی برنده جایزه نوبل ادبیات بود که او را بسیار مورد توجه قرار داد.

او خود در کتاب خاطراتش "Billie Whitelaw... Who He" که سال 1996 منتشر شد، تایید کرد که همکاری‌اش با خالق نمایشنامه "در انتظار گودو" بیش از همه مورد توجه دیگران قرار گرفت. او نوشت: اگر خاطراتم از بکت نبود هیچ‌کس کوچک‌ترین علاقه‌ای به این کتاب نداشت.

وایتلا از بکت به عنوان "یک فرد پرتوقع و وسواسی" یاد می‌کرد، اما نوشت: چون می‌دانستم او این کار را از روی عشق انجام می‌دهد و می‌خواست که من بهترین باشم، ناراحت نمی‌شدم.

وایتلا در 1997 به ایندیپندنت گفت از مرگ نمی‌ترسد. او گفت: مرگ یکی از آن چیزهایی نیست که من را به وحشت می‌اندازد. حضور روی صحنه تئاتر و بالا رفتن پرده، من را بیشتر می‌ترساند.

خانواده وایتلا در دوران جنگ جهانی دوم از کاونتری به بردفورد نقل مکان کرد تا از بمباران آلمانی‌ها در امان باشند. پدر وایتلا وقتی او 10 ساله بود بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت و خانواده آن زمان به لحاظ مالی در مضیقه بود. او با اشاره به تفاوت زندگی نسبتا راحتی که بعدها داشت با دوران سخت کودکی، گفت: این چیزی است که هنوز با آن کنار نیامده‌ام. یک جورهایی از اینکه الان زندگی خوبی دارم خجالت می‌کشم.

وایتلا سال 1991 از سوی الیزابت دوم ملکه بریتانیا نشان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا (CBE) دریافت کرد.

او سال 1952 با پیتر وان بازیگر ازدواج کرد و تا 1966 همسر او بود. وایتلا بعدا با رابرت مولر بازیگر و