هزاران کاربر شبکه اجتماعی «تامبلر» (Tumblr) پوستر، موسیقی متن، و داستانی تخیلی برای یک فیلم اسکورسیزی با نام Goncharov (۱۹۷۳) و با بازی رابرت دنیرو ساخته‌اند؛ اما در واقعیت این فیلم اصلا وجود ندارد.

چارسو پرس: مدتی پیش در شبکه اجتماعی «تامبلر» عده زیادی درباره بزرگ‌ترین فیلم گنگستری‌ای که تابه‌حال ساخته شده صحبت می‌کردند. آن‌ها فیلم را این‌گونه توصیف می‌کردند: اثری کم‌تر دیده‌شده از اسکورسیزی که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد، با بازی رابرت دنیرو در نقش گونچاروف، صاحب یک دیسکو که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به ناپل می‌آید تا به رئیس گنگستر‌ها تبدیل شود. آل پاچینو در نقش ماریو آمبروسینی بازی می‌کند و سیبیل شپرد در نقش همسر گونچاروف.

اگر تابه‌حال درباره این فیلمی چیزی نشنیده‌اند، درواقع اصلا فیلمی به اسم «گونچاروف» وجود ندارد.

ماجرای ساخت فیلم گونچاروف چیست؟

گاردین در گزارشی درباره این فیلم نوشته: چند سال پیش، یکی از کاربران Tumblr عکسی از یک بوت منتشر کرد که به صورت آنلاین سفارش داده بود. روی این بوت برچسب بسیار عجیبی نوشته شده بود: «بزرگ‌ترین فیلم مافیایی که تا کنون ساخته شده است. مارتین اسکورسیزی گونچاروف را تقدیم می‌کند. درباره مافیای ناپل.»

این عکس نادیده گرفته شد تا اینکه در سال ۲۰۲۰، یکی دیگر از کاربران تامبلر نظری زیر آن گذاشت: «این احمق گونچاروف را ندیده است.» از اینجا به بعد اینترنت روش‌های مرموز و عجیبش را در پیش می‌گیرد: اوایل ماه جاری، کاربر دیگری در تامبلر یک پوستر جعلی برای فیلم ساخت و بعد ده‌ها هزار نفر آن را به اشتراک گذاشتند: فیلم جدیدی از اسکورسیزی متولد شده.

آیا تمام این ماجرا در شبکه اجتماعی تامبلر ریشه دارد؟

بله! مانند همه جوک‌ها و شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی، مردم در اینترنت واقعاً به این‌ چیزها ارزش می‌دهند. برای این فیلم پوستری ساخته شد که برچسب «بزرگترین فیلم مافیایی تاریخ» را دارد. یک معلم موسیقی در ایندیانا با الهام از موسیقی فیلم «پدرخوانده» (The Godfather) آهنگی برای «گونچاروف» ساخت. فیلم اسکورسیزی یک نوار VHS جعلی هم دارد. حتی چند مقاله تحلیلی درباره فیلم نوشته شد که در مجلات جعلی نقد فیلم منتشر شد. یکی از مسئولین پلتفرم نقد فیلم Letterboxd به نیویورک‌تایمز گفته است که آن‌ها مجبور شده‌اند چند تا از این‌ نقدها را حذف کنند.

مردم متن‌نوشته‌ها و گیف‌هایی از صحنه‌های این فیلم ساخته‌اند. این‌ها یکی از عجایب تامبلر است. خود شبکه اجتماعی «تامبلر» هم به موج پیرامون فیلم «گونچاروف» پیوسته و در توییتی نوشته است: «گونچاروف به‌طور غیرقابل توضیحی از زمان خود جلوتر بود و سهم آن در سینما غیرقابل انکار است. به‌ندرت پیش می‌آید فیلمی چنین داستان‌های متنوع و در عین حال مرتبط به هم را روایت کند. تصور اینکه تعداد کمی از مردم آن را دیده باشند سخت است.» 

«گونچاروف» این هفته ترند شماره یک تامبلر بوده و اسکورسیزی دوم. هرچند پیش از این چندبار دیگر چند اثر جعلی در اینترنت ساخته شده ولی به نظر می‌رسد واقعاً مردم از دور هم جمع شدن برای تظاهر به واقعی‌بودن چیز‌های جعلی لذت می‌برند. در حالی که این موضوع می‌تواند منجر به نتایج شومی شود؛ جعلیاتی که هر روز در اینترنت می‌بینیم به حماقت محض منجر می‌شود؛ چیزی که ممکن است باعث هر کاری شود.

اما درباره «گونچاروف» یک اتفاق معنادار هم افتاده است: کاربران سرتاسر جهان، جامعه‌ای را تشکیل داده‌اند تا داستانی را تعریف کنند و خلاقیتشان را محک بزنند فقط برای لذت‌بردن از شوخی.

///.


منبع: شهرآرا