«پل شریدر» سینماگر مطرح آمریکایی نسبت به انتخاب فیلم «ژان دیلمان» در صدر فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما انتقاد کرد.

چارسو پرس: انتشار نتایج نظرسنجی موسسه فیلم بریتانیا که هر ده سال یکبار در مجله سایت‌ اند ساوند (Sight & Sound) منتشر می‌شود، بحث و گفتمان‌های زیادی در جامعه سینمایی برانگیخته است و وقتی صحبت از مساله‌ای سلیقه‌ای مانند رتبه بندی فیلم ها به میان می آید، چنین بحث‌هایی اجتناب ناپذیر است؛ به ویژه زمانی که یک فیلم جدید در بالای لیست قرار بگیرد.

بیش از ۱۶۰۰ منتقد و اهالی سینما که در نظرسنجی سایت‌ اند ساوند شرکت کردند در نهایت فیلم «ژان دیلمان» ساخته «شانتال آکرمن» را به عنوان بهترین فیلم تمام دوران انتخاب کردند. این چهارمین فیلمی است که پس از «دزد دوچرخه»‌ی دسیکا، «همشهری کین» از اورسن ولز و «سرگیجه» از هیچکاک این افتخار را دریافت می کند، اما «پل شریدر» نویسنده و فیلمساز چندان از این انتخاب استقبال نکرده است.

فیلمنامه‌نویس فیلم «راننده تاکسی» در صفحه اجتماعی خود این سوال را مطرح کرد که آیا رای دهندگان در این نظرسنجی متعهد به قضاوت فیلم‌ها بر اساس ارزش هنری آنها هستند یا خیر و نوشت: «به مدت ۷۰ سال، نظرسنجی مجله سایت‌ اند ساوند یک معیار قابل اعتماد برای اجماع نظر منتقدان و اولویت‌ها بوده است. برخی فیلم‌ها در فهرست بالا رفتند و برخی دیگر پایین آمدند، اما حضور ناگهانی فیلم «ژان دیلمان» در جایگاه شماره یک، اعتبار این نظرسنجی را تضعیف می‌کند. گویی کسی قصد داشته روی نتیجه اعمال نفوذ کند، کاری که گمان می‌کنم انجام داده‌اند».

«شریدر» در ادامه توضیح داد که هیچ مخالفتی با فیلم «ژان دیلمان» به عنوان یک فیلم ندارد، اما فکر می‌کند صعود نسبتا سریع آن به جایگاه اول فهرست، نتیجه نوع فرآیند رأی‌گیری است که احتمالا مشکلاتی داشته است. همانطور که «تام استاپارد» در نمایشنامه «جامپرز» اشاره کرد، در دموکراسی مهم نیست که چه کسی رای می‌گیرد، مهم این است که چه کسی آرا را می شمارد. نظرسنجی امسال با گسترش جامعه رای‌دهی و سیستم امتیاز دهی، نشان‌دهنده یک تداوم تاریخی نیست، بلکه سازماندهی متفاوتی از نظر سیاسی است. فیلم «آکرمن» فیلم مورد علاقه من است، یک فیلم عالی، یک فیلم برجسته، اما رتبه اول غیرمنتظره آن هیچ لطفی به آن نمی‌کند. «ژان دیلمان» از این به بعد نه تنها به‌عنوان فیلمی مهم در تاریخ سینما، بلکه به‌عنوان نقطه‌ی عطفی از یک نظرسنجی تحریف‌شده‌ در خاطر خواهد ماند».

«جیب بر» (روبر برسون)، «داستان توکیو» (یاسوجیرو اوزو)، «پرسونا» (اینگمار برگمان)، «قاعده بازی (ژان رنوار)، «دنباله‌رو» (برناردو برتولوچی)، «سرگیجه» (آلفرد هیچکاک)، «این گروه خشن» (سام پکینپا)، «متروپلیس» (فریتز لانگ)، «پدرخوانده» (فرانسیس فورد کاپولا) و پرستون استرجز «بانو ایو» (پرستون استرجس) به ترتیب انتخاب اول تا دهم «پل شریدر» در نظرسنجی محله سایت‌ اند ساند در سال ۲۰۲۲ است.

«شریدر» ۷۶ ساله که نویسندگی یا نویسندگی مشترک چهار فیلم از آثار «مارتین اسکورسیزی» از جمله «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» را برعهده داشت، بیش از ۲۰ فیلم را کارگردانی کرده و در جشنواره فیلم ونیز امسال با دریافت جایزه یک عمر دستاورد مورد تقدیر قرار گرفت.

او نگارش فیلمنامه «آخرین وسوسه مسیح» و «احیای مردگان» دو فیلم دیگر از ساخته «مارتین اسکورسیزی» را هم بر عهده داشته و «پتی هرست»، «رنج»، «قلمرو: پیش‌درآمدی بر جن‌گیر»، «دره‌های عمیق»،  «مرگ روشنایی» و «قانون جنگل» فیلم‌های هستند که علاوه بر نویسندگی، کارگردانی نیز کرده است.