نمایش "آی" به قلم سید محمد مساوات و با کارگردانی عبدالرضا شيبانى از هفتم دی ماه در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.

 چارسو پرس:  عبدالرضا شیبانی درباره‌ی اجرای نمایش خود گفت: نمايش "آی" قصه‌ی عشق و انتقام‌جویی دخترى به نام "آى" است که عملکردش باعث اقدام‌هایی بر علیه باوری کذب و دروغ می‌شود. در فرم اجرایی آن نیز سعی کرده‌ام با خالى كردن صحنه و پرهيز از هر نوع صحنه‌پردازى به وسيله‌ي دكور، و با تاكيد ويژه بر حركت بازيگران، اشياء، لباس، موسيقی و نيز بهره‌مندی از رفتارهاى آئينى قوم تركمن به شيوه‌اى مدرن، قصه‌ی خود را به صحنه ببرم.
 

وی با اشاره به علاقه‌ی خود به فرهنگ ترکمن اظهار داشت: ایده‌ی نمایش از آنجایی آغاز شد که بسیار مشتاق بودم درامی در فضای بومی ترکمن‌ها اجرا کنم و پس از جلسات متعددی که با نویسنده‌ی اثر، سید محمد مساوات داشتم در تابستان 92 قرار شد ایشان با بررسی فرهنگ ترکمن و با توجه به افسانه‌های آن، "آی" را بنویسد.
 
این کارشناس ارشد هنرهای نمایشی ادامه داد:‌ متن "آی" ابتدا با بیش از 25 شخصیت نوشته شد و در نهایت در پاییز 92 نمایش‌نامه کنونی با چهار شخصیت اصلی و یک قصه‌خوان و تعدادی مردم، به زبانى شاعرانه و آركائيك، بازنویسی شد که البته من نمایش را با شش بازیگر برای اجرا طرح‌ریزی کرده‌ام. لازم به توضیح است مساوات این نمایش‌نامه را بر پایه‌ی افسانه "گوراغلی ترکمن‌ها" نوشته ولی این به معنای اقتباس از این افسانه نیست. چرا که من در تجربه‌ای دیگر و به شکل عروسکی "گوراغلی" را کار کردم و کاملا بر این افسانه اشراف دارم و می‌دانم نمایش "آی" در قصه، شباهتی با "گوراغلی" ندارد ، بلکه فقط بن مایه‌ی کاراکتر "گوراغلی" در شخصیت "وحشیِ" نمایشِ ما ظاهر شده است.
 
وی با بیان این‌که بازیگران و گروه اجرایی این نمایش هیچکدام از قوم ترکمن نیستند، عنوان داشت: قوم ترکمن، فرهنگ و هنر بسیار غنی و متنوعی دارند که این موضوع پایان نامه فوق لیسانس کارگردانی من را هم در بر می‌گرفت. من سال‌ها در شهر گنبد زندگی کرده‌ام و فرهنگ ترکمن را کم و بیش می‌شناسم اما در کلِ تیم اجرایی نمایش، هیچکدام‌ ترکمن نیستیم با این‌حال سعی کرده‌ام از نواختن دوتار گرفته تا ذکر خنجر و حتی رفتارهای عامیانه ترکمن‌ها؛ به نحوی که کارکرد درستی داشته باشد؛ نسبت به نمایش گذاشتن فرهنگ درست ترکمن‌ها، وفادار باشم.
 
این کارگردان، درباره‌ی موسیقی "آی" توضیح داد:‌ در نمایش بخش عمده‌ی موسیقی پلی‌بک است که توسط حامد حبیب زاده ساخته شده اما اجرای زنده‌ی موسیقی هم داریم که آرش رضی کار نوازندگی آن را انجام می‌دهد. البته خودم نیز چند قطعه از موسیقی ترکمنی انتخاب کرده‌ام که در پلی‌بک از آن استفاده می‌شود.
 
عبدالرضا شیبانی در پایان گفت: نمایش "آی" در بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه اجرا شد و بازخورد خوبی از طرف تماشاچی دریافت کردم. همین بازخوردها مسئولیت مرا در اجرای عمومی کار سنگین کرده است و امیدوارم بتوانم پاسخگوی توقعات مخاطب خود باشم.
 
گفتنی است نمایش "آی" به قلم سیدمحمد مساوات و با کارگردانی عبدالرضا شيبانى- کاری از گروه تئاتر گپ- از هفتم دی ماه در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.
 
تماشاخانه‌ی "ماه" در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نبش خیابان حافظ واقع است.