ورود بازیگران به عرصه کارگردانی سابقه دیرین در سینمای ایران دارد و در این میان برخی بازیگران به ساخت فیلم‌هایی دست زده‌اند که برخی آنها در سینمای ایران به عنوان فیلم‌های شاخص ماندگار شده‌اند.

چارسو پرس: سینمای ایران از آغاز تاکنون با جنبه‌ها و وجوه مختلفی خود را نشان داده و هرمندان دست‌اندرکار این عرصه با بهره‌گیری از هنر تجربی و آموزش‌هایی که در رشته دیده‌اند جریانی را شکل داده‌اند که امروزه با عنوان سینمای ایران در جهان شناخته می‌شود.

در طول همه این سال‌ها، بازیگران و سپس کارگردانان نزد مخاطبان عام شهرت بیشتری پیدا کرده و دیگر عوامل سینمایی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اما در این میان برخی افراد به ویژه بازیگران سعی کرده‌اند سوای پیشه اصلی خودیعنی بازیگری پا در کفش دیگر هنرمندان این عرصه کنند و به کارگردانی، نویسندگی، خوانندگی و... ورود کنند که سهم کارگردانی در کنار بازیگری تقریبا بیشتر از سایر موارد است.

در ادامه به معرفی بازیگر کارگردان ایرانی پرداخته می‌شود.

محمد علی فردین، نصرت‌الله کریمی، ایرج قادری، مهدی فخیم زاده، داریوش فرهنگ، غلامحسین لطفی، ایرج طهماسب، مهران مدیری، رضا عطاران، سروش صحت، مانی حقیقی،نیکی کریمی، هومن سیدی و بهروز شعیبی از سرشناس‌ترین کارگردان-بازیگران سینمای ایران هستند.

همچنین فرامرز قریبیان، حمید جبلی، داریوش مودبیان،سعید آقاخانی، جواد رضویان، پیمان معادی، محسن تنابنده، هادی حجازی فر، مهران احمدی، علی مصفا، رامبد جوان، مجید صالحی، مهران غفوریان،علی مصفا، شهاب حسینی، افشین هاشمی، حمید فرخ‌نژاد، مجید مظفری، سید جواد هاشمی، هادی حجازی فر و سام قریبیان از جمله بازیگرانی هستند که تجربه ساخت و کارگردانی فیلم‌ سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده‌اند.

 کارگردان - بازیگران سینمای ایران را بشناسید

///.

منبع: همشهری آنلاین