سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در بخش‌های پوستر و بروشور، طراحی نور، طراحی صحنه، موسیقی، بازیگری زن، بازیگری مرد، کارگردانی و نویسندگی برگزیدگان خود را شناخت و با معرفی دو نمایش به جشنواره منطقه‌ای تئاتر، به کار خود پایان داد.

چارسو پرس: در این مراسم که دوشنبه (۲۱ آذرماه) در تالار هنر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان شهر هنرپرور و تئاتر خیز است و سابقه اصفهان در تئاتر بر کسی پوشیده نیست. اصفهان دارای ۴۱ گروه و گروه‌های زیادی در صف ثبت هستند، این گروه‌های نمایشی هریک می‌توانند منشأ تحول باشند.

او ادامه داد: اصفهان در عرصه تئاتر و نمایش کمدی تا سایر هنرها حرف برای گفتن دارد و همواره در این زمینه منشأ اثر بوده است. در آخرین دیدار مردم اصفهان با رهبری، ایشان نیز بر این موضوع تأکید کردند.

تمنایی افزود: اینکه اصفهان شهر هنر است یک مسئله است، اما این‌که شهر هنر بماند نیازمند همت و تلاش ما و پاسداشت این هنرها و هنرمندان است تا بتوانیم میراث‌دار این هنر باشیم و این وظیفه امروز ما و وظیفه هنرمندان و مسئولین است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از شئون هنر تئاتر ایجاد نشاط شادابی و تحرک در استان است و امیدواریم استان اصفهان از نمایش در این زمینه بهره ببرد، گفت: سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با ۱۸ گروه متقاضی شروع شد که از این تعداد ۸ اثر به مرحله مسابقه جشنواره رسید و بعد از بررسی و داوری، آثار برگزیدگان انتخاب شدند.

همچنین کوروش زارعی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن تشکر از افراد و گروه‌هایی که در این جشنواره شرکت کردند و با اجراهای خود اجازه خاموشی چراغ سالن‌های تئاتر را ندادند، گفت: تئاتر هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود، مثل زندگی جاری است و تأثیر خود را می‌گذارد. علی‌رغم اینکه حضور افراد، مؤثر و خوشحال‌کننده است، اما با تحریم و عدم حضور، تئاتر متوقف نخواهد شد، چراکه وظیفه هنر، کار در شرایط سخت است و َچهل و یکمین دوره تئاتر فجر هم باشکوه برگزار خواهد شد.

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: ما در مدیریت شهری فکر می‌کنیم که شهری به بلندای اصفهان، شهر فرهنگی است و اصفهان، شهر زندگی وقتی محقق می‌شود که هنرمندان بتوانند به‌خوبی کار کنند، فضای ارائه اثر داشته باشند و  مردم مصرف فرهنگی و هنری خوبی داشته باشد.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته سعی شده که تالار هنر و دفتر تخصصی نمایش قلب تپنده هنر و یاریگر هنرمندان باشد، ادامه داد: با موافقت مرکز هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین جشنواره خندستان در اسفندماه برگزار می‌شود و امیدواریم که جشنواره خندستان که پشتوانه آن تاریخ نمایش کمدی در اصفهان است با همراهی هنرمندان و مسئولین به رویدادی ملی تبدیل شود.

شاهمرادی از اضافه شدن دو تماشاخانه به فضاهای نمایشی شهر خبر داد و گفت: امیدواریم که تا دهه فجر دو پلاتو در پردیس هنر در حاشیه چهارباغ به چرخه اجرای تئاتر اضافه شود. تلاش ما این است که مکتب تئاتر اصفهان جایگاه خود را پیدا کند و امیدواریم که هرروز گروه‌های جدید شکل بگیرد، تئاترهای بیشتری تولید شود، مردم اصفهان مثل گذر در میدان امام (ره) به تماشای تئاتر بیایند و شهر اصفهان به شهری تئاتری تبدیل شود.

در ادامه این مراسم، نمایش‌های برتر در زمینه‌های مختلف به شرح زیر اعلام شدند:

در بخش پوستر و بروشور:

نمایش «قصه‌های قلعه قرمز» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش طراحی نور:

نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش موسیقی:

 محمد نادری برای نمایش «تأخیر بدون تقدم» و محمد عیاد برای نمایش «بل و اختراع دردسرساز» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش طراحی صحنه:

 یک شایسته تقدیر «نمایش میشو سوزوکی» شایسته تقدیر شد و رتبه برتر به نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» اختصاص یافت.

در بخش بازیگری زن:

شیرین ریاضی برای نمایش «قصه‌های قلعه قرمز» و فاطمه حسنی برای نمایش «بل و اختراع دردسرساز» شایسته تقدیر شناخته شدند، همچنین الهام زنجانی برای نمایش «خواب‌هایم سراغت تو را می‌گیرند» رتبه سوم را دریافت کرد. رتبه دوم به‌طور مشترک به مائده وحید برای نمایش «خواب‌هایم سراغت را می‌گیرند» و رزیتا کروندی برای نمایش «میشو سوزوکی» اهدا شد. ضمن اینکه رتبه اول به  نکیسا رسا برای نمایش «پیله‌ام در کرم ابریشم» اختصاص داده شد.

در بخش بازیگری مرد:

فرزاد مختاری برای نمایش «قصه‌های قلعه قرمز» و علی علی محمدی برای نمایش «میشو سوزوکی» شایسته تقدیر شدند. رتبه سوم به‌طور مشترک به احمد شکرانه برای نمایش «چاقوی دم‌کرده شب» و امیر طاهری برای نمایش «میشو سوزوکی» تعلق گرفت. حسین اصفهانی برای نمایش «بل و اختراع دردسرساز» و امید صالحی برای نمایش «از مرگ نابهنگام یک خیار» به‌طور مشترک رتبه دوم را دریافت کردند و رتبه اول نیز به امین پناهی برای نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» اختصاص یافت.

در بخش نویسندگی:

رتبه سوم به احمد دهقان برای نمایش «بل و اختراع دردسرساز» تعلق گرفت. رتبه دوم را زینب زاولان برای نمایش «قصه‌های قلعه قرمز» دریافت کرد و رتبه اول نیز به احسان جانمی برای نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» اهدا شد.

در بخش کارگردانی:

احمد دهقان برای نمایش «بل و اختراع دردسرساز» شایسته تقدیر شناخته شد. رتبه سوم به مصطفی جعفری برای نمایش «قصه‌های قلعه قرمز» اختصاص یافت، رتبه دوم را پویان عطایی برای نمایش «میشو سوزوکی» دریافت کرد و رتبه اول به احسان جانمی برای نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» اهدا شد.

همچنین دو نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به کارگردانی احسان جانمی و نمایش «میشو سوزوکی» به کارگردانی پویان عطایی به جشنواره منطقه‌ای تئاتر معرفی شدند.

///.