خانواده‌ای که سوژه مستند «دفک» شده بودند، قرار است با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران به آرزویشان برسند.

چارسو پرس: «دَفَک» نام مستندی است که هفته گذشته در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» رونمایی شد. «دفک» به معنای پارچه‌ای رنگی است که برای شکار کبک‌های کوهی استفاده می‌شود و این فیلم روایتی از یک خانواده‌ است که هر هشت عضو آن از پدر و مادر گرفته تا فرزندان، بدون هیچ نوع آموزش حرفه‌ای نقاشی می‌کشند و اتفاقا آثارشان در سبکی مدرن است اما مسئله اصلی اینجاست که این خانواده امکان برپایی یک نمایشگاه را ندارند و چند هزار نقاشی‌ خود را در زیرزمین منزل‌شان، روی دیوار یا کلاسور نگه‌داری می‌کنند.

این خانواده در آرزوی فراهم شدن شرایطی هستند که بتوانند این آثار را نمایش دهند و بخصوص یکی از پسرهای این خانواده نگران بود که این نقاشی‌ها در زیرزمین خانه دفن شوند.

در این‌باره بهنام بیرم‌وند - کارگردان فیلم- در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داده بود که از طریق یکی از دوستان فیلمسازش (خلیل رشنوی) با این خانواده دزفولی آشنا شده و آن‌ها هم خیلی راغب بودند که فیلمی درباره آنچه در زندگی‌شان می‌گذرد ساخته شود. 

این کارگردان گفته بود: این خانواده برای اینکه بتوانند نقاشی‌های خود را به نمایش بگذارند درگیر مسائل مالی هستند. در این باره پیگیری‌هایی را در تهران انجام دادیم و به هر حال مشخص است که اجاره گالری، قاب کردن تابلوها - که از هر هشت نفر حداقل پنج تابلو باید قاب شود و تابلوهای مادر خانواده هم ابعاد بزرگی دارد-، انتقال خانواده به تهران و اسکان دست‌کم یک هفته‌ای آن‌ها به همراه تبلیغات گالری هزینه زیادی می‌برد و این هزینه بالا برگزاری یک نمایشگاه را برایشان به حسرت تبدیل کرده است.

حالا روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در خبری بیان کرده است: «پیرو مصاحبه منتشر شده از بهنام بیرم‌وند کارگردان مستند «دَفَک»، در یکی از خبرگزاری‌ها، انجمن سینمای جوانان ایران از حمایت خود برای نمایش نقاشی‌های این خانواده در نگارخانه جوان متعلق به آژانس عکس ایران که حمایت از هنرمندان جوان را در دستور کار خود دارد، خبر داد و اعلام کرد که نگارخانه جوان آژانس عکس ایران خود را جهت نمایش تعدادی از نقاشی‌ها و آثار خانواده‌ای که هنر و زندگی‌شان سوژه این مستند بود، در اختیار قرار می‌دهد.»

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا