هر معمایی به یک کارآگاه عالی نیاز دارد تا سرنخ‌ها را جمع کند و فیلم‌ها – به‌ویژه فیلم‌های هیجان‌انگیز – تعداد زیادی بازرس زیرک دارند که برای چنین هدفی انتخاب شده‌اند. برخی از بهترین فیلم‌های هیجان‌انگیز پلیس‌های سرسختی را دنبال می‌کنند که به عنوان قهرمان داستان گاهی به خود اجازه می‌دهند فراتر از قانون عمل کنند. اما بعضی هم تنها یک کارآگاه خصوصی زیرک دارند که با برداشتن پرده از رازی پیچیده جذابیت داستان را چندبرابر می‌کنند.

چارسو پرس: کارآگاه‌های خصوصی زیادی را در میان شخصیت‌های فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌ها می‌شناسیم، اما بعضی از آن‌ها با عملکرد منحصربه‌فردشان ثابت کرده‌اند که می‌‌توانند بسیار باهوش‌تر و توانمندتر از بقیه باشند. وجود یک کارآگاه خصوصی زیرک و باهوش به نویسندگان این امکان را می‌دهد که داستان‌های پیچیده‌تر و فریبنده‌تری را نسبت به یک فیلم پلیسی معمولی روایت کنند. در ادامه ۱۰ کارآگاه خصوصی فوق‌العاده باهوش را در فیلم، سریال و انیمیشن نام بردیم.

هر معمایی به یک کارآگاه عالی نیاز دارد تا سرنخ‌ها را جمع کند و فیلم‌ها – به‌ویژه فیلم‌های هیجان‌انگیز – تعداد زیادی بازرس زیرک دارند که برای چنین هدفی انتخاب شده‌اند. برخی از بهترین فیلم‌های هیجان‌انگیز پلیس‌های سرسختی را دنبال می‌کنند که به عنوان قهرمان داستان گاهی به خود اجازه می‌دهند فراتر از قانون عمل کنند. اما بعضی هم تنها یک کارآگاه خصوصی زیرک دارند که با برداشتن پرده از رازی پیچیده جذابیت داستان را چندبرابر می‌کنند.

۱۰. جو هالنبک در فیلم «آخرین پسر پیشاهنگ» (The Last Boy Scout) تیزبین و نکته‌سنج است

  • کارگردان: تونی اسکات
  • بازیگر: بروس ویلیس
  • محصول: ۱۹۹۱

جو هالنبک (با بازی بروس ویلیس) در فیلم «آخرین پسر پیشاهنگ» از همان ابتدا خود را به عنوان یک کارآگاه فوق‌العاده تیزبین نشان می‌دهد. در صحنه‌ای که او همسرش را هنگام خیانت می‌بیند، بینندگان متوجه می‌شوند که سرنخ‌‌هایی را به هم متصل می‌کند که دیگران متوجهش نمی‌شوند.

«آخرین پسر پیشاهنگ» سپس هالنبک را نشان می‌دهد که یک توطئه‌ی بزرگ را که سیاستمداران و یک تاجر مرموز در آن دست دارند خنثی می‌کند. هالنبک به طور مداوم از مخالفان خود سبقت می‌گیرد – علیرغم اینکه اغلب اوقات تا حدودی هوشیار نیست – و خود را به عنوان باهوش‌ترین کارآگاه شهر ثابت می‌کند.

۹. جی جی گیتس در فیلم «محله چینی‌ها» (Chinatown) وارد یک توطئه‌ی زیرکانه می‌شود

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • بازیگر: جک نیکلسون
  • محصول: ۱۹۷۴

در فیلم «محله چینی‌ها»، کارآگاهی به نام جی جی گیتس (با بازی جک نیکلسون) به دلیل تخصصش در حل پرونده‌های خیانت همسران استخدام می‌شود. با این حال، هنگامی که او وارد این پرونده می‌شود، شک می‌کند که مورد پرونده‌ی او – آقای مولوری – برای یک توطئه‌ی جنایی مفصل در نظر گرفته شده است.

گیتس با کمک گرفتن از همسر آقای مولوری، از کار معمولی سطح پایین خود خارج، و وارد هزارتوی این پرونده‌ی پیچیده می‌شود. توانایی گیتس در انطباق با موقعیتش و پیش‌بینی اتفاقات غیرمنتظره، چیزی است که او را به یک کارآگاه بسیار شگفت‌انگیز و باهوش تبدیل می‌کند.

۸. ولما دینکلی در سریال انیمیشنی «اسکوبی دو» (Scooby-Doo)، تیزترین کارآگاه گروه اسرارآمیزشان است

  • کارگردان: ویلیام هانا
  • صداپیشه: نیکول جافه
  • محصول: ۱۹۶۹

از زمان آغاز به کار گروه اسرارآمیز در سال ۱۹۶۹، ولما ثابت کرده است که باهوش‌ترین عضو تیم است. این شخصیت اغلب قبل از همه، پرونده را حل می‌کند، و معمولا از راز هر قسمت سریال «اسکوبی دو» با توضیح جزئیات یک پرونده برای دوستانش پرده برمی‌دارد.

در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی اخیر به ولما عمق و پس‌زمینه‌ی بیشتری داده شده است، که اشتیاق شدید او به علم و کارآگاهی را به طور یکسان نشان می‌دهد. او از فناوری استفاده، سرنخ‌ها را جمع‌آوری، و همیشه موارد غیرعادی را یادداشت می‌کند، و به دنبال توضیح منطقی رویدادها می‌گردد، که تمامی این‌ها او را به باهوش‌ترین کارآگاه در دنیای انیمیشن‌ها تبدیل می‌کند.

۷. جان کلوت در فیلم «کلوت» (Klute) در یک شهر کوچک مسئول حل پرونده‌ی قتل بود

  • کارگردان: آلن جی پاکولا
  • بازیگر: دونالد ساترلند
  • محصول: ۱۹۷۱

در فیلم «کلوت»، کارآگاه خصوصی، جان کلوت (با بازی دونالد ساترلند) برای تحقیق در مورد ناپدید شدن ناگهانی یک تاجر استخدام می‌شود. کلوت در حالی که سوالات بی‌پاسخ زیادی برایش باقی مانده است، به سرعت دنبال مرد گمشده می‎رود و رد پای او را تا یک کارگر جنسی که همراهش بود دنبال می‌کند.

اگرچه داستان فیلم «کلوت» تا حد زیادی عاطفی و روان‌شناسانه است، با این وجود او یک کارآگاه تیزبین است که در پایان قاتل را پیدا می‌کند. مانند بسیاری از کارآگاهان خصوصی بزرگ، قدرت جان کلوت از جایی نشات می‌گیرد که خود را از منطقه‌ی امنش خارج کند. توانایی او در کنار هم قرار دادن سرنخ‌های کوچک مشهود است.

۶. جان شفت در فیلم «شفت» (Shaft) یکی از جالب‌ترین کارآگاهان خصوصی است

  • کارگردان: تیم استوری
  • بازیگر: ریچارد راندتری
  • محصول: ۲۰۱۹

جان شفت (با بازی ریچارد راندتری) در فیلم «شفت» کارآگاه خصوصی ساکن هارلم است. او به عنوان یک کارآگاه خصوصی جذاب شناخته می‌شود که خطرناک‌ترین پرونده‌ها را بر عهده می‌گیرد. از خیابان‌های نیویورک گرفته تا روستاهای آفریقا، جان شفت توانسته است برخی از سخت‌ترین معماها را حل کند.

در تمام فیلم‌ها و سریال‌های «شفت»، جان به همان اندازه که سرسخت است، باهوش عمل می‌کند، و هر دوی این ویژگی‌ها را به پسرش، کارآگاه جان شفت جونیور، منتقل کرده است. این پدر و پسر تا زمانی که پرونده‌ای را حل نکنند دست از کار نمی‌کشند.

۵. غریزه‌ی مت اسکادر در فیلم «قدم زدن میان قبرها» (A Walk Among the Tombstones) هرگز او را ناکام نکرد

  • کارگردان: اسکات فرانک
  • بازیگر: لیام نیسن
  • محصول: ۲۰۱۴

در فیلم «قدم زدن میان قبرها» مت اسکادر (با بازی لیام نیسن) یک کارآگاه بازنشسته است که با اعتیاد به الکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اسکادر که توسط پیتر کریستو برای حل ماجرای آدم‌ربایی و قتل همسرش استخدام شده است، در ابتدا تمایلی به حل این پرونده نشان نمی‌دهد، اما به دلیل ماهیت وحشیانه‌ی پرونده و عزم پیتر، آن را می‌پذیرد.

یکی از جنبه‌های کلیدی «قدم زدن میان قبرها» این است که اسکادر به عنوان یک کارآگاه خصوصی باهوش به‌شدت هوشیار و یک قضاوت‌گر عالی است که ماهیت افراد را در عرض چند دقیقه پس از ملاقات با آن‌ها کشف می‌کند. اسکادر می‌تواند در مورد کسانی که ملاقات می‌کند چیزهای زیادی بگوید و می‌داند که چه چیزی باعث می‌شود مردم خودشان را لو بدهند، ویژگی بی‌نظیری که برای یک کارآگاه خصوصی ضروری است.

۴. تام ولز مایل در فیلم «۸ میلی‌متری» (۸mm) حاضر بود هر کاری که برای حل پرونده‌اش لازم است انجام دهد

  • کارگردان: جوئل شوماخر
  • بازیگر: نیکلاس کیج
  • محصول: ۱۹۹۹

تام ولز (با بازی نیکلاس کیج) در فیلم «هشت میلی‌متری» توسط یک بیوه‌ی ثروتمند استخدام می‌شود. او یک حلقه فیلم را کشف می‌کند که متعلق به شوهرش بوده و قتل یک زن جوان را نشان می‌دهد. ولز بلافاصله برای حل این معما زندگی زن را از لس‌آنجلس تا شهر زادگاهش دنبال می‌کند.

زمانی که ولز به لس‌آنجلس می‌رسد، به سرعت مسیری را که منجر به مرگ زن می‌شود، انتخاب کرده و به سرعت هویت افراد درگیر این قتل را کشف می‌کند. در حالی که فیلم «هشت میلی‌متری» تبدیل به یک فیلم انتقامی شد، نیمه‌ی اول ولز را به عنوان یک کارآگاه خبره نشان داد که از آنچه پلیس می‌توانست انجام دهد فراتر می‌رفت.

۳. جک ریچر در فیلم «جک ریچر» (Jack Reacher) از مهارت‌های نظامی خود به خوبی استفاده می‌کند

  • کارگردان: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگر: تام کروز
  • محصول: ۲۰۱۲

اگرچه ریچر یک کارآگاه خصوصی نیست، اما او به طور مداوم خود را در این موقعیت قرار می‌دهد و مهارت‌هایش را برای حل توطئه‌های پیچیده به کار می‌برد. ریچر که اکنون بازپرس پلیس است، خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که نیازمند استعدادهای ذاتی او است.

ریچر بر خلاف بقیه به جزئیات توجه می‌کند و عادت دارد که با مشاهدات مختصر، به نتایج بزرگی دست پیدا کند. این ماهیت مشاهده‌گر، همراه با حافظه‌ی قوی و توانایی او در اتصال سرنخ‌ها، ریچر را به یک کارآگاه تقریبا بی‌بدیل تبدیل می‌کند.

۲. هرکول پوآرو در فیلم «مرگ بر فراز نیل» (Death on the Nile) یک کارآگاه زیرک و جذاب است

  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگر: کنت برانا
  • محصول: ۲۰۲۲

فیلم «مرگ بر فراز نیل» اقتباسی از داستانی جنایی به همین نام نوشته‌ی آگاتا کریستی، هرکول پوآرو (با بازی کنت برانا) را به عنوان تیزبین‌ترین کارآگاه معرفی می‌کند. پوآرو به عنوان یک کارآگاه خصوصی باهوش معمولا سخت‌ترین پرونده‌هایش را زمانی پیدا می‌کند که سعی دارد از کارش فاصله بگیرد، اما ذهن پوآرو هرگز خاموش نمی‌شود. حتی زمانی که در حال استراحت است، چرا که او یک مشاهده‌گر زیرک است.

مانند دیگر کارآگاهان چیره‌دست، پوآرو حافظه‌ی بسیار خوبی دارد و ذهن مشکوکش به او کمک می‌کند که چشمانش را در برابر حقایق پنهان باز کند. پوآرو همیشه به چند قدم جلوتر فکر می‌کند و قبل از اینکه دشمنانش متوجه شوند او به آن‌ها مشکوک است، برایشان تله می‌گذارد.

۱. شرلوک هلمز در سریال «شرلوک» (Sherlock) همیشه بهترین کارآگاه بود

  • کارگردان: مارک گیتیس
  • بازیگر: بندیکت کامبربچ
  • محصول: ۲۰۱۰-۲۰۱۷

شرلوک هلمز چه در مجموعه فیلم‌های همنامش و چه در سریال‌های تلویزیونی متعدد، از زمان خلقتش توسط سر آرتور کانن دویل، بزرگترین کارآگاه خصوصی بوده است. این کارآگاه خصوصی باهوش در تمام داستان‌هایش دارای عمیق‌ترین حس، قوی‌ترین حافظه و طبیعتی بیش از حد مشاهده‌گر است.

هیچ مردی بهتر از او در دنیای کشف راز و مبارزه با جنایت وجود ندارد. اغلب دیده می‌شود که هولمز با پلیس لندن و اسکاتلند یارد کار می‌کند و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند، و گاهی پلیس و جنایتکاران را به یک اندازه گول می‌زند. از شرلوک هلمز به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های داستانی تاریخ یاد می‌شود.

///.

منبع: دیجی‌مگ