برگزیدگان نخستین سوگواره نمایش و آئین های مذهبی خمسه در حالی معرفی شدند که در این مراسم از انوشیروان ارجمند با حضور دخترش تجلیل شد.

 چارسو پرس: مراسم اختتامیه نخستین سوگواره نمایشی و آئین های مذهبی خمسه عصر یکشنبه ۷ دی ماه با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

در ابتدای برنامه و بعد از نقالی مرشد میرزاعلی، اصغر همت که اجرای برنامه را برعهده داشت، عنوان کرد: من به عنوان شهروند منطقه ۲ از عابد ملکی شهردار این منطقه   تشکر می کنم که به برگزاری چنین برنامه ای اهتمام ورزید. شاید چنین برنامه هایی کم کاری و اهمال نهادهایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین شهرداری ها را جبران کنند.

در ادامه مجید رفیعی دبیر سوگواره با اشاره به بخش های مختلف این سوگواره عنوان کرد: در بخش صحنه ای ۱۴ اثر در ۹ سالن به نمایش درآمد که با مشورتی که با دوستان داشتیم به هر گروه بین ۴ تا ۸ اجرا داده شد. امیدوارم با کمک هزینه ناقابلی که به این گروهها تعلق گرفت توانسته باشیم در حد وسعمان از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از معاون فرهنگی – اجتماعی منطقه 2 هچنین حوزه هنری، اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران و خانه هنرمندان برای حمایت هایی که در برگزاری این سوگوار کردند تشکر می کنم و همین جا اعلام می کنم که بعد از اختتامیه سوگواره با همه گروههای نمایشی تسویه حساب می شود و بعد از سوگواره  کسی از ما طلبی نخواهد داشت.

بخش بعدی برنامه پخش نماهنگی بود درباره انوشیروان ارجمند. در این ویدئو حضور چندین ساله این هنرمند فقید در نمایش «خورشید کاروان» به نمایش گذاشته شد. پس از پخش این نماهنگ اصغر همت که با تاثر سخن می گفت درباره ارجمند بیان کرد: مدت زیادی نمی گذرد که ما یکی دیگر از ستارگان آسمان هنر مملکت را از دست داده ایم ستاره ای که مثل خیلی دیگر از هنرمندان کمتر جایگزینی برایش متصور می شود. باید دید آیا فکر جایگزین برای امثال انوشیروان ارجمند کرده ایم یا نه.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون ادامه داد: یادم می آید سال ۴۸ که من در شیراز دانش آموز بودم و تئاتر اجرا می کردیم نام برادران ارجمند که در تئاتر مشهد فعال بودند برای ما نامی شناخته شده بود. او آن زمان جوانی ۲۸ ساله بود و ما ۱۷، ۱۸ ساله اما متاسفانه الان در همین شهر کسی از کار دیگری خبر ندارد. باید مرد با اخلاق، محجوب، بی حاشیه و پرتوان تئاتر را روی صحنه می دیدید.

همت افزود: نمایش «خورشید کاروان» یکی از پرتماشاگرترین تئاتری هایی است که نزدیک به 2 دهه است که اجرا می شود و بسیاری شانس دیدن توانایی های انوشیروان ارجمند را در این نمایش داشته اند. متاسفانه در دنیای تصویر خیلی از توانایی های بازیگران پوشانده و بسیاری از ناتوانایی ها اگزجره می شود. تصویر، جوهای گندم نما را نشان می دهد ولی  خیلی از گندم ها در آن جو نمی شوند.

صحبت های همت با تشویق حاضران همراه بود. وی در ادامه از بهار ارجمند دختر این هنرمند فقید به عنوان تنها دردانه او یاد و از وی دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابد. بهار ارجمند در سخنانی کوتاه عنوان کرد: جای بابا اینجا خیلی خالی است. من ابتدا نمی دانستم که این مراسم به چه مناسبتی برگزار می شود اما الان که فهمیدم به نظرم در این سوگواره از تمام سوگواره ها بیشتر انرژی مصرف می شود. دمتان گرم.

وی ادامه داد: هر آنچه که من در عرصه بازیگری از ۵ سالگی تا امروز یاد گرفته ام از بابا دارم. خدا همه پدرها را حفظ کند چون داغ پدر بد داغی است و هر روز که می گذرد داغ ما بیشتر می شود. خدا به من و برزو و مادرم صبر بدهد.

وی پس از آن از حضار اجازه خواست که بدون میکرفن چند بیت شعر را به صورت نقالی روی صحنه اجرا کند که این کار وی نیز با تشویق تماشاگران همراه بود.

در ادامه توسط شهرام کرمی و عابد ملکی تندیس این سوگواره و سبد گلی به بهار ارجمند تقدیم شد که وی بعد از دریافت این تندیس با تاثر گفت: فقط این جایزه در میان جوایز پدرم کم بود.

در بخش دیگری از این مراسم شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران عنوان کرد: قرار نبود من در این مراسم صحبت کنم چون به قول آقای همت اگر ما کاری انجام می دهیم جزو وظیفه مان است و هر کاری هم برای هنرمندان و ارتقای تئاتر بکنیم کم است. بچه های تئاتر ما بسیار در محرومیت هستند. همچنین بخش تئاتر دینی ما دارای برخی مناسک خاص است که توجه به آنها می تواند در ماندگاری و فراگیری این هنرها به ما کمک کند.

وی ادامه داد: نخستین دوره این سوگواره متولد شد اما امیدوارم در ادامه آقای ملکی توجه خاصی به این سوگواره داشته باشد چون سالن فرهنگسرای ابن سینا سالنی قدیمی و چند منظوره است که البته امیدواریم با حضور پررونق شهرداری منطقه ۲ شاهد سالنی تخصصی در این منطقه و رشد نمایش های دینی باشیم.

برگزیدگان بخش های مختلف نخستن سوگواره خمسه به این ترتیب اعلام شدند:

بخش خیابانی:

در بخش پوستر هیات داوران هیات داوران هیچ انتخابی نداشت.

در بخش موسیقی تندیس سوگواره و جایزه نقدی به پویا شاطرانی آهنگساز نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری زن بخش خیابانی سوگواره رتبه سوم به نرگس خاک کار برای بازی در نمایش «اتفاق شیرین»، رتبه سوم به الهام امینی برای بازی در نمایش «علی فرزند حسین فدایی رباب» و رتبه اول به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد رتبه سوم به هادی عطایی برای بازی در نمایش «آسمان سرخ»، رتبه دوم به سیامک توده فلاح برای نمایش «آزمون» و رتبه اول به علیمحمد رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی لوح تقدیر جایزه نقدی به سیاوش توده فلاح برای کارگردانی نمایش آزمون اهدا شد و تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فاطمه رادمنش برای کارگردانی نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

در بخش طرح و ایده لوح تقدیر به سیاوش توده فلاح برای ایده پردازی نمایش «آزمون» و تندیس سوگواره به علیمحمد رادمنش برای ایده پردازی نمایش «جان و جن» تعلق گرفت.

بخش نمایشنامه خوانی:

برگزیدگان بخش نمایشنامه خوانی توسط بهزاد صدیقی  به این شرح اعلام شدند:

در بخش طراحی پوستر تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سینا نورایی برای طراحی پوستر نمایش «بازخوانی یک تراژدی خانوادگی» اهدا شد.

در بخش بهترین نقش خوان مرد تندیس سوگواره و دیپلم افتخار مشترکا به حمیدرضا رحمتی برای بازی در نمایش «تابلوی آخر» و مهدی علی احمدی برای بازی در نمایش «چشم اندازی در مه» تعلق گرفت.

در این بخش جایزه تقدیر بازیگری نیز به مجید علم بیگی برای بازی در نمایشنامه خوانی «کافیه فقط چند لحظه فکر کنی» اهدا شد.

در بخش نقش خوانی زن لوح تقدیر به عسگری تعلق گرفت و دیپلم افتخار و تندیس سوگواره به فرزانه نشاط خواه برای بازی در نمایشنامه «چشم اندازی در مه» اهدا شد.

در بخش بهترین متن نیز از امیر مهاجر برای نمایش «قهوه تلخ» تقدیر و دیپلم افتخار و تندیس سوگواره به سعید قاسمی برای نگارش نمایشنامه «مسافر» تعلق گرفت.

در بخش بهترین اجرا تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به ابوالقاسم معارفی برای کارگردانی نمایش «چشم اندازی در مه» و تقدیر سوگواره به آوا شفافی برای کارگردانی «تابلو آخر» اهدا شد.

بخش صحنه ای:

در بخش موسیقی تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سجاد کیانی برای آهنگسازی نمایش «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش طراحی صحنه تندیس سوگواره و تندیس افتخار به کاوه مهدوی برای نمایش «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش نمایشنامه نویسی با تقدیر از نمایشنامه یک شاخه گل سرخ نوشته سرویس همتی جایزه سوم به صورت مشترک به کاوه مهدی برای نگارش «دونه کفترام نذریه» و مرتضی شاهکرم برای نگارش «من تا مرز من» اهدا شد.

همچنین رتبه دوم به علیمحمد راد منش برای نگارش نمایشنامه «اسب های سرکش» تعلق گرفت.

هیات داوران در این بخش هیچ نمایشنامه ای را حائز رتبه اول ندانستند.

در بخش کارگردانی با تقدیر از سید امیر حسنی برای کارگردانی نمایش «نقل سرخ» رتبه سوم به علیمحمد رادمنش برای کارگردانی «اسب های سرکش» رتبه دوم به هما پریسان برای کارگردنی «من تا مرز من» و رتبه اول به کاوه مهدوی برای کارگردانی «دونه کفترام نذریه» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد لوح تقدیر سوگواره به روح الله کمانی  برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» اهدا شد. همچنین رتبه سوم سوگواره به احمد صمیمی برای بازی در نمایش «من تا مرز من» تعلق گرفت.

همچنین رتبه دوم به طور مشترکا به فرامرز قلیچ خانی و سینا نصراللهی برای بازی در نمایش «دونه کفترام نذریه» اهدا شد.

رتبه اول بازیگری مرد سوگواره نیز به وحید عبدالله زاده برای بازی در نمایش «من تا مرز من» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری زن لوح تقدیر به صورت مشترک به ستوده حیدری برای بازی در نمایش «اوکاریتو قهوه ای» و هما پریسان برای بازی در نمایش «من تا مرز من» اهدا شد.

آرزو نبوت برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» جایزه سوم را دریافت کرد. جایزه دوم نیز به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «اسب های سرکش» و جایزه اول بازیگری این سوگواره نیز به رستا رضوی برای بازی در دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» اهدا شد.

در پایان این مراسم اختتامیه نیز از طرف هیات داوران سوگواره دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» جهت اجرای عمومی و حمایت مالی به حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معرفی شدند.

همچنین طبق وعده شهرام کرمی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز قرار شد تا از یکی از کارها برای اجرای عمومی حمایت کند.