با وجود پایان یافتن سال ۲۰۲۲ هنوز هم سوالات زیادی درباره‌ی چشم‌انداز سینما در سال ۲۰۲۳ وجود دارد و حداقل به استناد یکی از گزارش‌های ورایتی به نظر می‌رسد راه «پر دست‌اندازی» پیش رو است. در ادامه به مهم‌ترین سوالات بی‌جواب باکس آفیس سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم و گوشه چشمی به وضعیت سینما در سال ۲۰۲۳ داریم.

چارسو پرس: وقتی سه سال پیش ویروس عجیبی و غریبی به نام کووید ۱۱ دنیاگیر شد، صنعت سینما هم مثل سایر جنبه‌های زندگی ما بی‌چون و چرا تحت تاثیرش قرار گرفت. یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که از آن دوره تا به حال بارها و بارها توسط تحلیلگران سینمایی مطرح شده این است که آیا اکران سینمایی زنده می‌ماند یا مردم یک بار برای همیشه آن را کنار می‌گذارند و به سراغ سرویس‌های استریم می‌روند؟ البته که در این دوران بازار سرویس‌های پخش ویدیویی از جمله نتفلیکس، اپل تی وی پلاس و دیزنی پلاس حسابی داغ شد و بعضی از مطرح‌ترین فیلم‌های دنیا به صورت اختصاصی از این سرویس‌ها پخش شدند اما در سال ۲۰۲۲ ورق تا اندازه‌ای برگشت. ۲۰۲۲ موفقیت خیره‌کننده‌ی «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) را به همراه داشت و این فیلم در سراسر دنیا بیش از ۱.۴ میلیارد دلار فروخت و با «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» (Black Panther: Wakanda Forever) بلاک باسترها توانستند در باکس آفیس خوب بفروشند. همچنین به نظر می‌رسد «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) که به تازگی اکران شده است در آستانه‌ی کسب یک موفقیت بزرگ برای جیمز کامرون است.

در سال ۲۰۲۳ داریم.

۱- آیا هنوز هم شانسی برای اکران‌های سینمایی وجود دارد؟

۱- آیا هنوز هم شانسی برای اکران‌های سینمایی وجود دارد؟

بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند سینماها نمی‌توانند از اثر دوگانه‌ی همه‌گیری کرونا و ارتقای سرویس‌های پخش جان سالم به در ببرند. صنعت سینما مدت‌های مدیدی است با این ترس دست و پنجه نرم می‌کند که سالن‌های سینما فقط برای اکران بلاک باسترها و رویدادهای بزرگ بازگشایی شوند و سایر آثار هیچ وقت رنگ پرده را به خودشان نبینند. درست است که در حال حاضر مخاطبان حاضرند شرایط بد آب و هوایی را تحمل کنند و خودشان را برای تماشای «آواتار: راه آب» به سالن‌های سینما برسانند اما تا برگشت به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا هنوز راه زیادی در پیش است. بدیهی است که در حال حاضر بسیاری از فیلم‌ها تنها اکران چند هفته‌ای را تجربه می‌کنند و بعد مستقیما سر از سرویس‌های پخش ویدیویی مثل نتفلیکس درمی‌آورند.

در کمال تعجب بعضی کارگردان‌ها هم با این موضوع کاملا کنار آمدند؛ مثلا «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» (Glass Onion: A Knives Out Mystery) بعد از یک اکران کوتاه یک هفته‌ای به صورت استریم پخش شد. رایان جانسون کارگردان فیلم در این مورد به اسکرین دیلی گفت: «بسیار مشتاقم که ببینم تا چه حد می‌توانیم از نظر استریم و سینما پیش برویم که در حقیقت دست‌به‌دست هم می‌دهند و از یکدیگر حمایت می‌کنند».

از سوی دیگر گزارش اخیر بلومبرگ می‌گوید «هالیوود می‌خواهد شما را به سینماها بازگرداند، چه بخواهید و چه نخواهید» و اضافه می‌کند فروش بلیت در سال ۲۰۲۲ نسبت به دوران باشکوه سینماها پیش از همه‌گیری کرونا تنها ۳۰ درصد کاهش داشته است؛ بنابراین با استناد به این گزارش نمی‌توان استنباط کرد که اکران‌های سینمایی آخرین نفسشان را می‌کشند. در عوض می‌توان نتیجه گرفت هر فیلمی که مردم حاضر نیستند برای تماشای آن‌ها به سینماها بروند (هر چیزی غیر از بلاک باسترها و رویدادهای بزرگ) برای ادامه‌ی حیات باید به صورت استریم از سرویس‌های آنلاین پخش شوند تا گردش مالی در صنعت سینما ادامه داشته باشد.

۲- آیا «آواتار: راه آب» می‌تواند تاریخ‌ساز شود؟

۲- آیا «آواتار: راه آب» می‌تواند تاریخ‌ساز شود؟

یکی از بزرگ‌ترین سوال‌هایی که درباره‌ی باکس آفیس سال ۲۰۲۲ مطرح می‌شد این بود که آیا «آواتار: راه آب» مثل قسمت اول تاریخ‌ساز خواهد شد یا با فروش پایین به بمب باکس آفیس تبدیل می‌شود؟ در هر صورت هزینه‌های ساخت این فیلم به اندازه‌ای زیاد است که جیمز کامرون گفته برای این که به سوددهی برسد باید به یکی از پنج فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل شود. هرچند کامرون به ریسک‌پذیری معروف است اما در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر اعتراف کرده که فروش بالای «آواتار: راه آب» یکی از اهداف احمقانه‌ای است که تصمیم گرفته به آن برسد.

با این حال فیلم تا این جای کار در تعطیلات کریسمس به طوفان هولناک، شرایط بد آب و هوایی و صد البته شیوع سویه‌ی جدید کرونا غلبه کرده و جایگاه اول جدول باکس آفیس را به خودش اختصاص داده است. فروش «راه آب» از زمان انتشار تا به حال از مرز ۳۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان عبور کرده است. البته هنوز هم برای نتیجه‌گیری درباره‌ی تاریخ‌سازی این فیلم خیلی زود است و باید ببینیم می‌تواند رکورد قسمت اولش با فروش جهانی نزدیک به ۳ میلیارد دلار را بزند و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شود یا نه.

فروش «آواتار: راه آب» بر آینده‌ی این فرانچایز هم تاثیر بسزایی دارد، به طوری که کامرون به ددلاین گفته تا هفته‌ی سوم صبر می‌کند و اگر فروش فیلم خوب باشد فرانچایز «آواتار» را تا پنج قسمت ادامه می‌دهد، در غیر این صورت همه چیز خیلی زودتر از موعد مقرر به پایان می‌رسد. با توجه به فروش بالای فیلم تا لحظه‌ی نوشتن این مقاله به نظر می‌رسد ماجراهای پاندورا حالا حالاها ادامه خواهد داشت.

۳- آیا دوران سلطنت استیون اسپیلبرگ بر باکس آفیس به پایان رسیده است؟

۳- آیا دوران سلطنت استیون اسپیلبرگ بر باکس آفیس به پایان رسیده است؟

استیون اسپیلبرگ از جمله کارگردان‌هایی است که یکی از بهترین میانگین‌های فروش تاریخ هالیوود را به نام خودش ثبت کرده است. از جمله آثار موفق او می‌توان به «آرواره‌ها» (Jaws)، «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind)، «مهاجمان صندوق گمشده» (Raiders of the Lost Ark)، «ئی. تی. موجود فضایی» (E.T.: The Extra-Terrestrial) و «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park) اشاره کرد. با این همه خیلی وقت است که اسپیلبرگ در باکس آفیس موفق عمل نکرده و این شبهه را به وجود آورده که سلطنتش در گیشه به پایان رسیده است.

او سال ۲۰۲۲ با «خانواده‌ی فیبلمن» شخصی‌ترین فیلم دوران حرفه‌ایش را ساخت اما در باکس آفیس کم فروغ ظاهر شد. فیلم اکرانش را با ۴ سالن سینما شروع کرد و کم‌کم به ۶۳۸ سالن رسید اما باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. همان طور که ایندی وایر هم به آن اشاره کرد «خانواده‌ی فیبلمن» در جذب مخاطبان مسن موفق‌تر عمل کرد و به همین دلیل هم نتوانست از تبلیغات دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی بهره‌ی چندانی ببرد.

حتی اگر اسپیلبرگ هیچ وقت یک فیلم مگا هیت دیگر را به مخاطبان هدیه نکند باز هم جایگاه بسیار ویژه‌ای در تاریخ سینما دارد و اصلا به همین دلیل هم از ساخت بلاک باسترهایی مثل «ایندیانا جونز» (Indiana Jones) و «پارک ژوراسیک» به آثار شخصی‌تری مثل «خانواده‌ی فیبلمن» رسیده است. در هر صورت هم این فیلم و هم فیلم قبلی او با نام «داستان وست ساید» توانستند نظر مثبت منتقدان را جلب کنند که ثابت می‌کند این کارگردان در ۷۶ سالگی هنوز هم خلاق است اما در جلب نظر مخاطبان عام موفق عمل نمی‌کند. فعلا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا اسپیلبرگ می‌تواند یک بار دیگر بر تخت سلطنت باکس آفیس بنشیند یا نه.

۴- آیا «ماموریت غیرممکن» می‌تواند رکورد «تاپ گان: ماوریک» را جابه‌جا کند؟

۴- آیا «ماموریت غیرممکن» می‌تواند رکورد «تاپ گان: ماوریک» را جابه‌جا کند؟

به نظر می‌رسید تام کروز محبوبیتش در گیشه را از دست داده تا این که سر و کله‌ی «تاپ گان: ماوریک» پیدا شد و با فروش ۱.۴ میلیارد دلاری خط بطلانی بر این تئوری کشید. این فیلم پرفروش‌ترین اثر سال ۲۰۲۲ بود و کروز را دوباره به مرکز توجه‌ها برگرداند. اولین قسمت «تاپ گان» ۴۰ سال پیش اکران شد و نمایش قسمت دوم هم به دلیل همه‌گیری کرونا بارها و بارها به تعویق افتاد اما زمانی که بالاخره اکران شد مخاطبان برای تماشای آن با اشتیاق زیادی راهی سینماها شدند.

در تابستان پیش رو «ماموریت غیرممکن: روز شمار مرگ قسمت اول» (Mission Impossible: Dead Reckoning Part I) اکران خواهد شد. سوال اساسی این است که آیا فیلم تازه‌ی تام کروز هم می‌تواند موفقیت «تاپ گان: ماوریک» را تکرار کند یا نه؟ در هر صورت فرانچایز «ماموریت غیرممکن» تا به حال بیش از ۳ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته است و فروش بالای قسمت تازه‌ی آن دور از انتظار هم نیست.

۵- آیا سیلی ویل اسمیت به «رهاسازی» آسیب زد؟

۵- آیا سیلی ویل اسمیت به «رهاسازی» آسیب زد؟

بدون شک یکی از پر سر و صداترین اتفاقات سینمایی سال ۲۰۲۲ در ماه مارس به وقوع پیوست؛ جایی که ویل اسمیت در مراسم اسکار و مقابل چشم میلیون‌ها بیننده از سراسر دنیا به صورت کریس راک مجری مراسم سیلی زد. البته او چند روز بعد به خاطر رفتار خارج از کنترلش از مخاطبان و البته شخص کریس راک عذرخواهی کرد اما این اظهار پشیمانی هم نتوانست جلوی عواقب کارش را بگیرد. بسیاری از تحلیلگران سینمایی معتقدند حرفه‌ی بازیگری ویل اسمیت از آن زمان به بعد در سراشیبی سقوط قرار گرفته و این سیلی بر فروش آثارش در باکس آفیس هم تاثیر خواهد گذاشت. فروش پایین «رهاسازی» (Emancipation) به عنوان تازه‌ترین فیلم اسمیت این تئوری را تا حدی اثبات می‌کند.

به گزارش رادار ویل اسمیت از فروش پایین «رهاسازی» و نادیده گرفته شدن فیلم در جوایز گلدن گلوب اصلا خوشحال نیست. به گفته‌ی یک منبع آگاه او به خوبی می‌داند که راه رسیدن به رستگاری طولانی است و مردم به این زودی‌ها او را نخواهند بخشید. در هر صورت این که آیا سیلی اسمیت تنها دلیل فروش پایین فیلم است یا نه، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هالیوود ریپورتر فیلم را «مجموعه‌ای را پیام‌های درهم‌وبرهم» خواند و منتقدان گاردین هم از آن با عنوان «درامی زشت و دستکاری شده» یاد کردند.

۶- چرا انیمیشن‌های «دنیای عجیب» و «لایت‌یر» در گیشه شکست خوردند؟

۶- چرا انیمیشن‌های «دنیای عجیب» و «لایت‌یر» در گیشه شکست خوردند؟

در سال ۲۰۲۲ دو انیمیشن «دنیای عجیب» (Strange World) و «لایت‌یر» (Lightyear) که هر دو به دیزنی تعلق داشتند اکران و شکست سنگینی را متحمل شدند. طبق گزارش سالون «دنیای عجیب» می‌تواند با ضرری معادل ۱۰۰ میلیون دلار به یکی از بمب‌های باکس آفیس در تاریخ دیزنی تبدیل شود. در حالی که بعضی محافظه‌کاران راست‌گرا علت این شکست را حضور شخصیتی با گرایش جنسی متفاوت در فیلم می‌دانند. سالون اظهار می‌کند که این ادعاها مبنای واقعی ندارند و آنچه مشخص است این واقعیت است که استودیو برای تبلیغات فیلم تلاش زیادی نکرده. همچنین فیلم‌های اورجینال دیزنی معمولا به خوبی آثار موزیکال و صد البته ریبوت‌ها عمل نمی‌کنند و در باکس آفیس خوب نمی‌فروشند.

درباره‌ی شکست «لایت‌یر» هم تئوری‌های زیادی مطرح می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به عدم استفاده از تیم آلن برای دوبله‌ی شخصیت باز لایت‌یر و استفاده از کریس ایوانز اشاره کرد. همچنین از آن جایی از زمان همه‌گیری کرونا بسیاری از آثار مطرح پیکسار از جمله «روح» (Soul) و «قرمز شدن» (Turning Red) مستقیما از دیزنی پلاس منتشر شدند احتمالا مخاطبان زیادی عادت به اکران سینمایی آثار این استودیو ندارند و منتظر پخش آن از دیزنی پلاس می‌مانند.

۷- چرا «بلک آدام» شکست خورد و آیا دی سی استودیوز می‌تواند به زودی احیا شود؟

۷- چرا «بلک آدام» شکست خورد و آیا دی سی استودیوز می‌تواند به زودی احیا شود؟

اگرچه سوپرمن و بتمن به عنوان دو تن از بزرگ‌ترین ابرقهرمان‌های کمیکی به دی سی تعلق دارند اما واقعیت این است که این استودیو در سال‌های اخیر همراه در تلاش برای رسیدن به جایگاه رقیب دیرینه‌اش مارول بوده است. دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی سی در سال ۲۰۲۲ با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اتهامات و دستگیری‌های چند باره‌ی ازرا میلر بازیگر نقش فلش در کشورهای مختلف، لغو فیلم «بت‍گرل» (Batgirl) و دنباله‌های سینمایی «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman)، «مرد پولادین» (Man of Steel) و «بلک آدام» (Black Adam) اشاره کرد.

فروش «بلک آدام» در گیشه یک افتضاح تمام عیار بود. فیلم در سراسر جهان تنها ۳۹۱ میلیون دلار فروخت و این در حالی است که بودجه‌ی ساختش بیش از ۱۵۹ میلیون دلار بود که برای سوددهی باید حداقل ۶۰۰ میلیون دلار می‌فروخت. مجله‌ی فوربس چند دلیل را برای شکست «بلک آدام» نام برده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کلی بودن موضوع فیلم، صحنه‌های اکشن خسته کننده، شخصیت شرور مضحک و ضعف قهرمان اصلی فیلم اشاره کرد.

جیمز گان و پیتر سفرن در حال حاضر در راس دی سی فیلمز یا همان دی سی استودیوز قرار دارند و بعد از انصراف هنری کویل از ایفای نقش سوپرمن سیل انتقادات به سمت آن‌ها روانه شده است. البته هنوز یک مدافع در دنیای توسعه‌یافته‌ی دی سی برایشان باقی مانده؛ زکری لی‌وای بازیگر نقش شزم که در حساب اینستاگرامش از طرفداران خواست صبوری کنند و به آن‌ها کمی فضا و زمان بدهند تا اثر خاصی را ارائه کنند.

۸- آیا سقوط مارول نزدیک است؟

۸- آیا سقوط مارول نزدیک است؟

هالیوود تا پیش از «مردان ایکس» (X-Men) و «مرد عنکبوتی» (Spider-Man) فیلم‌های کمیکی را چندان جدی نمی‌گرفت اما در حال حاضر فیلم‌های مارول به ویژه دنیای سینمایی مارول (MCU) از جمله موفق‌ترین فرانچایزهای تاریخ سینما هستند و بخش مهمی از گردش مالی این صنعت در سال‌های اخیر مدیون مارول است.

با وجود موفقیت باورنکردنی آثار ابرقهرمانی هنوز هم بسیاری معتقدند ممکن است کاملا تصادفی باشد و عطش بی‌حدوحصر به ابرقهرمان‌ها تا چند صباح دیگر فروکش کند. بر این اساس حتی با وجود این که «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) و «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» میان پرفروش‌ترین فیلم‌های باکس آفیس در سال ۲۰۲۲ جایگاه ویژه‌ای دارند اما طبق آمار مخاطبان احتمالا از تماشای آثار مارول خسته شدند.

فاز چهارم مارول تا این جای کار خالی از اشتباه نبوده مثلا جلوه‌های ویژه‌ی سرسری «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) و «شانگچی و افسانه‌ی ده حلقه» (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)، تیم‌های ابرقهرمانی نه چندان جذاب «جاودانگان» (Eternals) و طرح داستانی بیش از حد پیچیده‌ی «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» از جمله مواردی هستند که با انتقاد مخاطبان پروپاقرص این دنیا مواجه شدند.

در سال ۲۰۲۳ سه فیلم تازه‌ی MCU اکران خواهند شد؛ یعنی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)، «نگهبانان کهکشان بخش ۳» (Guardians of the Galaxy Vol. 3) و «مارول‌ها» (The Marvels). به همه‌ی این موارد فیلم‌ها و سریال‌هایی که از دیزنی پلاس منتشر می‌شوند و صد البته انیمیشن «مرد عنکبوتی میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider-Verse) و فیلم «کریون شکارچی» (Kraven the Hunter) را هم اضافه کنید. این لیست بلند و بالا می‌تواند سرنوشت مارول و آثار ابرقهرمانی‌اش را تا حدی زیادی مشخص کند. 

۹- وضعیت سینمای مستقل در سال ۲۰۲۲ چگونه بود؟

۹- وضعیت سینمای مستقل در سال ۲۰۲۲ چگونه بود؟

سال ۲۰۲۲ نه تنها برای فیلم‌های جریان اصلی و بلک باستری رنج همه‌گیری کرونا را به همراه داشت بلکه باعث شد فیلم‌های مستقل هنری و تجربی هم آسیب زیادی ببینند. طبق گزارش ایندی وایر عید شکرگزاری ۲۰۲۲ بدترین دوره برای فیلم‌های مستقل ویژه‌ی بزرگ‌سالان بود. با این حال یک فیلم مستقل در این بازار کساد نسبتا خوب عمل کرد؛ «نهنگ» (The Whale) به کارگردانی دارن آرونوفسکی با بازی برندن فریزر. این فیلم با کنار زدن «همه چیز همه جا به یک باره» (Everything Everywhere All at Once) رکورد تازه‌ای در زمینه‌ی فروش بالای فیلم‌های مستقل در سال ۲۰۲۲ را به نام خودش ثبت کرد. با این حال همین که فیلمی با فروش میانگین ۶۰۰۰۰ دلاری توانسته رکوردی را به نام خودش ثبت کند، نشان می‌دهد وضعیت باکس آفیس در سال ۲۰۲۲ تا چه اندازه بد بوده. این در حالی است که بعضی فیلم‌های مستقل در دوران پیش از همه‌گیری کرونا به طور میانگین بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار می‌فروختند.

«نهنگ» بازگشت پرشکوهی برای برندن فریزر بود و توانست نظر منتقدان را هم به خود جلب کند و نسبتا پرفروش هم ظاهر شد اما فیلم‌های مستقل زیادی سال ۲۰۲۲ اکران شدند که حتی نامشان هم به گوش مخاطبان نخورده چه رسد به این که برای تماشای آن‌ها راهی سینماها شوند!

۱۰- آیا اکران «بابیلون» در کریسمس اشتباه بزرگی بود؟

۱۰- آیا اکران «بابیلون» در کریسمس اشتباه بزرگی بود؟

در تاریخ سینما آثار زیادی مثل «بابیلون» (Babylon) وجود دارند؛ فیلم‌هایی که بعد از موفقیت افسانه‌ای کارگردان‌هایشان ساخته شدند. مثل «دروازه‌ی بهشت» (Heaven’s Gate)، «۱۹۴۱» و «یکی از قلب» (One From the Heart) که نتیجه‌ی پول و آزادی زیادی بودند که کارگردان نمی‌دانست با آن‌ها چه کند و تصمیم گرفت به آتش بکشاندشان.

«بابیلون» توسط دیمین شزل نوشته و کارگردانی شده که فیلم برنده‌ی اسکار «لا لا لند» (La La Land) را در کارنامه دارد. این فیلم سه ساعته ظهور عصر صدا در سینمای صامت را دنبال می‌کند و تا این جای کار نقدهای به شدت تند و تیزی را دریافت کرده. مثلا CNN از این فیلم با عنوان «تست استقامت سه ساعته‌ی گسترده و شلوغ» یاد کرده است.

«بابیلون» ۸۸ میلیون دلار خرج روی دست سازندگانش گذاشت و در کمال ناباوری در هفته‌ی نخست اکران تنها ۵.۳ میلیون دلار فروخت. اکران این فیلم در کریسمس را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های پارامونت پیکچرز دانست؛ کمپانی که سال ۲۰۲۲ با «تاپ گان: ماوریک» و «لبخند» (Smile) حسابی خوش درخشید حالا باید این لکه‌ی ننگ را تا سال‌ها بر پیشانی‌اش تحمل کند.

۱۱- سویه‌ی جدید کرونا چه تاثیری بر سینماها می‌گذارد؟

۱۱- سویه‌ی جدید کرونا چه تاثیری بر سینماها می‌گذارد؟

به گزارش ان بی سی نیوز ویروس کووید آمده که بماند و احتمالا ما تا پایان عمر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم اما سویه‌ی تازه‌ی کرونا که احتمالا دنیاگیری تازه‌ای را به وجود خواهد آورد چه تاثیری بر سینماها می‌گذارد؟ البته «آواتار: راه آب» در اکران خارج از آمریکا با محدودیت‌های دوباره‌ی کرونایی روبه‌رو شد اما از آن جایی که سویه‌ی جدید فعلا در آمریکا شیوع زیادی نداشته در مجموع فروش با مشکل زیادی روبه‌رو نشد اما قطعا اگر این ویروس در آمریکا شیوع پیدا کند و محدودیت‌های کرونایی سفت و سخت بر سینماها اعمال شود، صنعت سینما با فاجعه‌ای مواجه می‌شود که شاید به سختی بتواند از آن جان سالم به دربرد.

ورایتی با نگاهی به اوج‌گیری دوباره‌ی کرونا در چین گزارش داده که این کشور پیش‌تر سیاستی داشته که بر اساس آن حتی یک مورد ابتلا در شهر منجر به اعمال کامل محدودیت‌ها و قرنطینه‌ی شهر می‌شده. این سیاست در ماه‌های اخیر تعدیل شده و در مورد همه‌گیری سویه‌ی جدید به شدت گذشته اعمال نشده با این حال مخاطبان از ترس ابتلا به سویه‌ی جدید از رفتن به سالن‌های سینما خودداری می‌کنند.

در حالی که ممکن است دوباره به قرنطینه‌ی کامل شهرها بازنگردیم اما در هر صورت شیوع سویه‌ی تازه‌ی کرونا می‌تواند زمینه‌ساز محدودیت‌های دوباره بر سالن‌های سینما باشد و این صنعت را با مشکل جدی در سال آینده و سال‌های بعد مواجه کند.

۱۲- آیا فیلم‌های بلاک باستری می‌توانند در جوایز اسکار بدرخشند؟

۱۲- آیا فیلم‌های بلاک باستری می‌توانند در جوایز اسکار بدرخشند؟

اکنون که تماشاگران حاضرند برای بلاک باسترهایی مثل «تاپ گان: ماوریک» و «آواتار: راه آب» به سینماها بازگردند، این سوال مطرح می‌شود که رقابت اسکار سال آینده دستخوش چه تغییراتی می‌شود؟ طبق گزارش هالیوود ریپورتر برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته چند فیلم بلاک باستری شانس زیادی برای تصاحب مجسمه‌ی اسکار دارند. معمولا غول‌های باکس آفیس و آثاری با جلوه‌های ویژه‌ی سنگین و پرهزینه در مراسم اسکار نادیده گرفته می‌شوند اما سال ۲۰۲۲ دنباله‌های سینمایی مثل «پلنگ سیاه»، «تاپ گان» و «آواتار» را دارند که رقبای قدری در بخش بهترین فیلم هستند.

این در حالی است که آثاری مثل «تار» (Tar)، «تیل» (Till) و «زمان آرماگدون» (Armageddon Time) که از بخت‌های اصلی اسکار به حساب می‌آیند، در باکس آفیس حسابی ضعیف عمل کردند و نتوانستند آن طور که باید و شاید دیده شوند. این نشان می‌دهد که مخاطبان بزرگ‌سال سینما به شدت در حال کاهش است؛ زیرا این گروه سنی ترجیح می‌دهند به جای تقبل هزینه‌های بالای بلیت سینما، پارکینگ و پاپ کورن در خانه بنشینند و فیلم‌های موردعلاقه‌شان را از طریق سرویس‌های استریم تماشا کنند.

سال ۲۰۰۴ آخرین باری بود که یک بلاک باستر در جوایز اسکار درخشید و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (The Lord of the Rings: The Return of the Kin) موفق شد جایزه‌ی بهترین فیلم را از آن خودش کند. باید منتظر باشیم و ببینیم در مراسم اسکار پیشرو «آواتار: راه آب»، «تاپ گان: ماوریک» و «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» می‌توانند تاریخ‌ساز شوند یا نه؟

منبع: looper

///.