مراسم یادبود جلیل فتوحی‌نیا، طراح صحنه و لباس باسابقه سینمای ایران که آذر ماه بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت، با حضور جمعی از سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

چارسو پرس: فتوحی‌نیا که از حدود یک سال قبل درگیر بیماری سرطان شده بود ۳۰ آذر ماه در بیمارستان درگذشت و عصر امروز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه مراسم یادبودی به همت انجمن صنفی طراحان سینمای ایران در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برای این هنرمند فقید برپا شد.

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

در این مراسم که با اجرای امیر اثباتی همراه بود، هنرمندانی همچون رخشان بنی اعتماد، مجید برزگر، ایرج رامین فر، مجتبا میرتهماسب، امیرحسین قدسی، امیر عابدی، آیدین ظریف، کامیاب امین شایری، منصوره یزدان‌جو، مسعود امینی‌تیرانی، علیرضا حسینی، سحر شهامت، جمعی از اعضای انجمن صنفی طراحان فیلم و همچنین حسین طاهری و شهنام شهباززاده تهیه‌کننده و مدیر تولید سریال تلویزیونی سلمان حضور داشتند.

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

مجید برزگر، محسن شاه ابراهیمی و لیلا نقدی‌پری از سخنرانان این مراسم بودند که علاوه بر صحبت‌های آن‌ها فرهاد علیزاده آهی طراح صحنه باسابقه آثاری همچون یوسف پیامبر و بهزاد آدینه‌زاده هم در پیام هایی از خارج از کشور درباره جلیل فتوحی‌نیا صحبت کردند.

همچنین پیام دختر این هنرمند هم که در ایران حضور نداشت، خوانده شد.

محسن شاه ابراهیمی پیامی را هم از سوی داوود میرباقری کارگردان سریال سلمان فارسی که دلیل شرایط روحی نامساعد نتوانسته بود در مراسم شرکت کند، قرائت کرد.

در این مراسم یادبود اشاره شد که سینمای ایران نیروهای متخصص زیادی دارد و جلیل فتوحی نیا نیز از جمله هنرمندانی بوده که با تسلط و با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای متعدد از چهره‌های شاخص عرصه کاری خود بوده است.

مجید برزگر گفت: تأثر همکاران از رفتن او فقط به جایگاه هنری او برنمی‌گردد و آنچه درباره او گفته شده صرفا درباره جایگاه فنی و تسلط تکنیکی نیست، بلکه جلیل فتوحی‌نیا فرد صادقی بود که زیست‌اش برای اطرافیانش بسیار خوشایند بود و از این جهت با وجود آنکه شاید اسم کمتر ناآشنایی به نظر می‌رسید اما دوستان متعددی در حوزه سینما داشت.

این فیلمساز افزود: جلیل فتوحی‌نیا بسیار زود از میان ما رفت و در شرایطی که سرطان در کمتر از یک سال او را از پا درآورد، تا مدتی قبل از اینکه از دنیا برود هم کار خود را با دقت انجام می داد.

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

برزگر با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در مراسم یادبود گفت: ما جدا از اینکه یکی از بهترین طراحان صحنه سینما را از دست دادیم، یکی از دوستان خوب خود را هم از دست داده‌ایم و تاکید همه در مراسم بر این بود که جلیل سرشار از زندگی و خصلت‌های انسانی بود. او برای همه بسیار کمک حال بود.

وی یادآور شد که این هنرمند فقید بخش زیادی از عمرش را در سریال‌های طولانی حضور داشت از جمله ۱۰ سال برای «مختارنامه» و پیش از آن سریالی را با همکاری اصغر فرهادی کارکرد. تا مدتی قبل هم مشغول سریال سلمان فارسی  بود و در سینما هم از «عروس آتش» و «کوچه پاییز» خسرو سینایی گرفته تا فیلم آخر علی مصفا که در پراگ فیلمبرداری شد را در کارنامه خود به جا گذاشت.

علیرضا فتوحی نیا، شهرام کریمی، محمدرضا فرزاد، طاها ذاکر، حمیدرضا برزگر،کاوه هادی مقدم، مسعود میمی،داود خیام، آرمین مستعد، هادی اسلامی، رامونا شاه، آزاده محسنی و محسن نصراللهی از دیگر حاضران در مراسم بودند.

در این برنامه موسیقی زنده توسط وحید وفایی و بهار منقجی اجرا شد.

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

مراسم بزرگداشت جلیل فتوحی نیا

عکس های پیوست خبر از عباس بغدادی

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا