محمدمهدی شکوری تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «ببعی» از محصولات سازمان اوج، به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند تولید و اکران این اثر پرداخت.

چارسو پرس: محمد مهدی مشکوری تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان درباره این اثر توضیح داد: ما پیش از این سریال «ببعی» را برای گروه سنی خردسالان و با تکنیک دو بعدی ساخته بودیم. این سریال در شبکه کودک تلویزیون، جزو محبوب‌ترین آثار شد. سریال را در ۲۰۸ قسمت تولید کردیم و از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ همچنان پربیننده‌ترین اثر تلویزیونی در حوزه کودک بود. با همین پشتوانه تصمیم گرفتیم نسخه سینمایی این سریال را هم بسازیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که در پرده سینما، تکنیک دوبعدی جواب نمی‌دهد، پروژه را سه‌بعدی تعریف و جهان داستانی جدیدی هم برای آن ترسیم کردیم. نسخه سینمایی «ببعی» اینگونه برای گروه سنی کودک تولید شد که زمان آن هم در حدود ۸۰ دقیقه است. در نسخه سریالی کار به‌صورت اپیزودیک بود و در هر قسمت یک داستان دنبال می‌شد اما در نسخه سینمایی، به‌طور کامل جهان داستانی را تغییر دادیم. از آنجایی که کاراکتر برای مخاطبان محبوب بود، همان طراحی را برای او حفظ کردیم، البته به‌صورت سه‌بعدی آن را بازطراحی کردیم.

مشکوری درباره احتمال رونمایی از «ببعی» در جشنواره فیلم فجر هم گفت: نیت ما از ابتدا رساندن فیلم به جشنواره بود و هنوز هم در تلاش هستیم تا فیلم را برسانیم اما اگر هم فیلم به جشنواره فجر نرسد، حتماً برای اکران عمومی آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد. کار در حال حاضر در مرحله رندر و خروجی نهایی است. با توجه به اینکه این مرحله به‌طور کامل به سخت‌افزار وابسته است، پیش‌بینی قطعی درباره رسیدن فیلم به جشنواره کمی دشوار است. در مجموع بنای ما بر رسیدن فیلم به جشنواره است.

 نگاه خاصی به انیمیشن در جشنواره فجر وجود ندارد و این مسئله هر سال هم در حال تکرار است. البته تعداد آثاری هم که هر سال به جشنواره می‌رسد بسیار پایین است و با توجه به این تعداد تولید، طبیعی است که شاهد تحرک خاصی از سوی جشنواره فجر هم نباشیم

این تهیه‌کننده  توضیح داد: اینگونه بوده که در فضای جشنواره فیلم فجر، انیمیشن‌ها دیده نمی‌شوند. به همین دلیل حتی اگر کار را به جشنواره برسانیم، اکران بشود و حتی جایزه هم بگیرد، به‌نظر ارزشی ندارد چرا که رقابتی در این زمینه وجود ندارد. برای همین هم تولیدات سالانه انیمیشن سینمایی در ایران، محدود به یک یا دو فیلم در سال می‌شود که آن‌ها هم با انگیزه‌ها و دغدغه‌های شخصی ساخته می‌شوند.

او افزود: نگاه خاصی به انیمیشن در جشنواره فجر وجود ندارد و این مسئله هر سال هم در حال تکرار است. البته تعداد آثاری هم که هر سال به جشنواره می‌رسد بسیار پایین است و با توجه به این تعداد تولید، طبیعی است که شاهد تحرک خاصی از سوی جشنواره فجر هم نباشیم. ما اگر بخواهیم «ببعی» را هم برسانیم، واقعیت این است که تیم‌مان انگیزه لازم را ندارد چرا که می‌گوید کار در ویترین جشنواره فجر دیده نمی‌شود.

مشکوری با اشاره به ژانر ابرقهرمانی داستان «ببعی» ادامه داد: کاراکتر اصلی داستان ما یک قهرمان است که محدودیت‌هایی برایش به‌وجود می‌آید و در پایان می‌تواند بر این محدودیت‌ها غلبه کند.

داستان فیلم خیلی کودکانه است و طراحی آن هم متناسب با فضای کودکان صورت گرفته است. عمده انرژی را هم بر روی فیلمنامه این اثر گذاشتیم به‌خصوص که عمده انیمیشن‌های سینمایی ما این نقطه ضعف را در حوزه فیلم‌نامه داشته‌اند. ما تلاش کردیم هم در محتوای و داستان و هم در ساختار و دکوپاژ، یک اثر قوی ارائه دهیم، البته سرمایه‌گذاری بیشتر ما روی داستان بود تا گرافیک.

تهیه‌کننده «ببعی» درباره برنامه‌ریزی برای اکران این اثر، با توجه به استقبال از اکران انیمیشن‌های سینمایی در سال جاری گفت: هنوز برنامه‌ریزی خاصی برای اکران فیلم انجام نداده‌ایم و قراردادی هم نبسته‌ایم. در حال حاضر بیشتر به‌دنبال تمام کردن تولید هستیم و انیمیشن به‌گونه‌ای است که پایانش، تازه یک شروع تازه است! فیلم به‌گونه‌ای دیزاین شده است که کاملاً قابلیت بازاریابی خارجی هم دارد و در حال مذاکراتی هم برای عرضه بین‌المللی آن هستیم. در شرایط تحریم، با سختی‌هایی مواجه خواهیم بود اما فکرهایی داریم تا از این سختی‌ها عبور کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر