چارسو پرس: «قرمز شدن» فیلمی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی دامی شی است. داستان فیلم در تورنتو سال ۲۰۰۲ اتفاق میافتد و مِی (با صداپیشگی روسلی چیانگ)، یک نوجوان ۱۳ ساله را دنبال میکند که در پی احساسات شدید، به یک پاندای قرمز غولپیکر تبدیل میشود. تبدیل شدن به پاندا یک اتفاق و ارثیهی خانوادگی است و میتوان آن را در یک مراسم برای همیشه از بین برد. وقتی این مراسم با شبی که مِی میخواهد با دوستانش به کنسرت گروه محبوش برود تداخل پیدا میکند، او باید تصمیم بگیرد که میخواهد چه کسی باشد. او بر سر این ماجرا با مادرش (با صداپیشگی ساندرا اوه)، که میخواهد روح پاندا را از بین ببرد، وارد یک بحث و چالش بزرگ میشود.
این فیلم با توجه به اینکه در دیزنی پلاس اکران و تنها در کشورهای منتخب در سینماها اکران شد، موفقیت مالی چندانی نداشت، اما با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد. با این حال، به خاطر موضوع و چالشهایش جنجالهای فراوانی از سوی مخاطبان بوجود آورد.
۱. تصویرهای دوران بلوغ و رئالیسم نوجوانی در انیمیشن «قرمز شدن»
یکی از بزرگترین جنجالها بر سر این است که تماشاگران فیلم را بیش از حد بالغانه و نامناسب سن کودکان میبینند. این نظریه زمانی مطرح میشود که می برای اولین بار به پاندای قرمز تبدیل میشود و مادرش فرض میکند که دوران قاعدگی دخترش آغاز شده است، اگرچه این کلمه در واقع هرگز به زبان آورده نمیشود. او به می وسایل لازم برای این شرایط را میدهد، و می آن را مایهی شرمساری میداند، که یک نمای عادی از روزهای اولیهی این تغییر بزرگ در زندگی هر دختر نوجوانی است.
با این حال، به گزارش بعضی از سایتها تماشاگران معتقدند که این موضوع ممکن است برای بچههای کوچکتر، بیش از حد بالغانه باشد. چرا که بچههای کوچکتر احتمالا معنی آن را نمیدانند یا آن را درک نمیکنند. اما بسیاری از بچهها میدانند و درک میکنند و این دوره از بلوغ را تجربه میکنند.
علاوه بر این، اگر مرگ مکرر والدین را در فیلمهای دیزنی نادیده بگیریم، مواردی که در فیلمهای پیکسار اتفاق افتاده است از این موضوع سنگینتر است؛ مثل جدا شدن نمو از پدرش در فیلم «در جستوجوی نمو» (Finding Nemo) یا مرگ برادر هیرو در یک انفجار در انیمیشن «شش قهرمان بزرگ» (Big Hero 6)، و رمی در حال دیدن موشهای مرده در انیمیشن «راتاتویی» (Ratatouille ). یک دختر نوجوان که به بلوغ جنسی میرسد به اندازهی این اتفاقات بالغانه و غیرقابل درک نیست. عادت ماهانه بخشی عادی از زندگی هر دختر نوجوانی است و انیمیشن «قرمز شدن» آن را به شیوهای واقعبینانه نشان میدهد.
یکی دیگر از جنبههای این موضوع نحوهی نمایش می و سایر دوستان نوجوانش است. تمام آنها علاقهی زیادی به گروه پسران تاون فور دارند و تمایل آنها برای دیدن گروه موسیقی مورد علاقهشان در کنسرت بیشتر داستان فیلم را هدایت میکند، زیرا آنها از تغییر حالت می به پاندا برای جمعآوری پول بلیط استفاده میکنند. می همچنین عاشق پسری است که در یک فروشگاه کار میکند و نقاشیهایی از او در دفترچهاش میکشد.
باز هم، مخاطبان احساس کردهاند که این بسیار بالغانه یا بیش از حد جنسی است. با وجود اینکه این علایق بخشی از شخصیت می هستند، بیش از حد جنسی تلقی نمیشوند. در عوض، این بخشی جدی و واقعبینانه از زندگی یک دختر نوجوان است. مطمئنا علاقهی می به گروه پسران، مانند بسیاری از نوجوانان، اغراقآمیز است، برای مثال، این دقیقا شبیه به ذوق و شوق نوجوانان نسبت به گروه وان دایرکشن است.
احساس علاقه، و کشیدن نقاشیهای فانتزی در مورد آنها نیز بخشی از این احساس است. «قرمز شدن» این جنبه از زندگی نوجوانان را به گونهای نشان میدهد که برای مخاطبانش قابل درک و مهم است.
۲. اختلافات والدین و فرزندان
نکته دوم بحث بر سر درگیریهای خانوادگی در فیلم است. مادر می از او میخواهد که مانند تمام زنان خانواده مراسم حذف پاندا را انجام دهد. با این حال، می از پاندا و تجربیاتی که به واسطهی آن کسب کرده راضی و خوشحال است و نمیخواهد آن قسمت از خود را حذف کند. در پایان، می تصمیم میگیرد تا با متقاعد کردن مادرش، روح پاندای خود را حفظ کند و آن جنبه از زندگی خود را در آغوش بگیرد.
به گزارش سایت وُکس، برخی از تماشاگران احساس میکنند این فیلم «اطاعت نکردن بچهها از والدینشان را ترویج میدهد». می خلاف میل و فرمان مادرش، مراسم حذف پاندا را ترک میکند، و همچنین پس از مخالفت والدینش برای رفتن به کنسرت، مخفیانه پول جمعآوری میکند. بله، می با والدینش مخالف است، اما همهی بچهها گاهی اوقات اینطور عمل میکنند. این اتفاق در لحظات تاریک فیلمهای دیزنی هم رخ میهد.
اختلاف نظر بچهها با والدینشان یکی از اصلیترین موضوعات در ژانر انیمیشن است. آریل در انیمیشن «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) از پادشاه تریتون اطاعت نمیکند. نمو در انیمیشن «درجستوجوی نمو» از پدرش نافرمانی میکند. مریدا در انیمیشن «دلیر» (Brave) با مادرش اختلافات عمیقی دارد. درگیری و بوجود آمدن روابط پیچیده با والدین خود بخشی از بزرگ شدن است.
ناعادلانه است که «قرمز شدن» را به دلیل ترویج نافرمانی سرزنش کنیم، در حالی که فیلمهای متعددی طرحهای مشابهی را نشان دادهاند، بدون اینکه مورد نقد قرار بگیرند.
۳. عقاید متفاوت در فرهنگ و عدم آشناپنداری
در نهایت، برخی گفتهاند که ارتباط با فرهنگ خانوادهای که در انیمیشن «قرمز شدن» به تصویر کشیده شده برای تماشاگران بسیار سخت است. می و خانوادهاش صاحب معبدی هستند که به اجدادشان اختصاص داده شده است و تغییر شکل پانداها به اصل و نسب آنها گره خورده است. فرهنگ چینی-کانادایی آنها و دورهی زمانی تورنتو که به دههی ۲۰۰۰ برمیگردد، بخش بزرگی از فیلم و روح آن است.
با این حال، تضادهای خانوادگی اساسی چیزی است که هر کسی میتواند بدون توجه به فرهنگ با آن ارتباط برقرار کند. به همین ترتیب، تبدیل شدن به یک پاندای قرمز قابل لمس یا واقعبینانه نیست، همانطور که در مورد تبدیل شدن مادر مریدا به خرس در انیمیشن «دلیر» اینچنین است، اما وقتی این موضوع را کنار بگذاریم، به تعبیری قابل درک از رشد یک دختر نوجوان میرسیم.
این فیلم میتواند آن دورهی زمانی و فرهنگ را مورد توجه قرار دهد در حالی که هنوز به اندازهی کافی طنز، روح و چالشهایی در مورد زندگی یک نوجوان دارد تا هر کسی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
برخی از بینندگان انیمیشن «قرمز شدن» ممکن است تحتالشعاع جنجالهایش قرار گرفته باشند. بله، این فیلم تصاویری واقعگرایانه از دوران بلوغ و زندگی نوجوانان ارائه میدهد و درگیریهای خانوادگی جدی را به تصویر میکشد که ممکن است برخی از بینندگان از آن لذت نبرند. با این حال، فیلم هنوز به دلیل طنز شیرین و شخصیتهای بهیادماندنیاش در یک داستان جذاب ارزش دیدن دارد.
منبع: movie web
///.
منبع: دیجیمگ