کارگردان نمایش «سمندر و شهر کاغذی» که در تالار هنر روی صحنه می‌رود تأکید کرد که نباید مشکلات و مشغله بزرگترها باعث شود که از کودکان غافل شویم.

چارسو پرس: محمدرضا شاهمردی کارگردان نمایش «سمندر و شهر کاغذی» نوشته دیوید وود و دراماتورژی حسین فدایی‌حسین که در تالار هنر اجرا می‌شود، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: بعد از حدود ۲۰ سال کار کردن در زمینه تئاتر بزرگسال تصمیم گرفتم اثری را در زمینه تئاتر کودک روی صحنه ببرم. سال ۹۸ بعد از خواندن نمایشنامه «سمندر و شهر کاغذی» علاقه‌مند به تولید و اجرای این اثر شدم و تیمی را تشکیل دادم و شروع به تمرین کردیم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا کار متوقف شد.

وی ادامه داد: خرداد سال جاری و به دعوت تالار هنر تیمی جدیدی را شامل برخی اعضای تیم قبلی و نفرات جدید شکل دادم و از اول شهریور تمرین‌ها را شروع کردیم و در تاریخ ۵ دی نیز اجرای بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی کار را انجام دادیم.

شاهمردی یادآور شد: تجربه تمرین و تولید نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به دلیل اینکه کار کودک فضای متفاوتی دارد، یکی از سنگین‌ترین و در عین حال آموزنده‌ترین تجربه‌های من در عرصه تئاتر بوده است.

کارگردان «سمندر و شهر کاغذی» درباره وضعیت هزینه‌های تولید این اثر با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای تولید این نمایش عددی بود که در مرداد سال جاری با تهیه‌کننده‌ای شخصی بر سر آن به توافق رسیدیم ولی حالا هزینه‌ها ۲ برابر شده و هنوز هم کار به سرانجام واقعی نرسیده است. مجبور شدیم از خیلی چیزهای کار بزنیم و دکور و آکس‌سوآر نمایش را تغییر دهیم. حتی اگر رکورد فروش گیشه را بزنیم و اگر کمک هزینه اداره‌کل نمایشی را هم دریافت کنیم، باز هم جوابگوی پرداخت دستمزدها نخواهد بود و تنها هزینه‌های دیگر را تأمین خواهد کرد.

وی درباره اجرای تئاتر در شرایط کنونی جامعه، تأکید کرد: کار تئاتر کردن در شرایط اقتصادی کنونی که فقط ناشی از عشق و جنون است. معتقدم که نباید گرفتاری‌ها و مشغله ما بزرگترها باعث شود تا از کودکان غافل شویم. باید برای نشاط کودکان در کل مردم جامعه تلاش کنیم.

در خلاصه داستان نمایش «سمندر و شهر کاغذی» آمده است: «سمندر که در آزمون سرزمین آتش قبول نشده باید شهر کاغذی را آتش بزند تا دوباره راهی برای زندگی در سرزمین خود داشته باشد.»

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: فاطمه خوش سخن، ثناء رزجی، حمید زند، حدیث صابری، علی عابدی، امیرحسین عرب خراسانی، نیلوفر کلایی، زهرا گائینی، رقیه لطفی، جواد معراجی‌زاده، مهدی منصوری.


منبع: خبرگزاری مهر