محمد علی کشاورز که از سه سال پیش و بر اثر شکستگی استخوان پا در خانه بستری است، ضمن آرزوی موفقیت برای هنرمندان شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر امسال، به آن‌ها و دیگر اهالی هنرهای نمایشی توصیه‌هایی کرد

چارسو پرس:  نقل از روابط عمومی سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:  این بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما، با اشاره به پشتوانه غنی فرهنگ و ادبیات ایران گفت: «از همه هنرمندان تئاتر به ویژه جوانان عزیز می‌خواهم که به گنجینه ادبیات کهن فارسی توجه کنند. باید آثار فردوسی، مولانا، سعدی و ... را دراماتیزه و تبدیل به پیس (نمایشنامه) کنند و روی صحنه بیاورند. این جوری است که می‌توانند جشنواره تئاتر فجر را به یک رویداد فرهنگی صد در صد ایرانی تبدیل کنند».

کشاورز ادامه داد: «ما نباید خودمان را دست کم بگیرم. اگر غربی‌ها شکسپیر، مولیر و چخوف را دارند، ما هم از دو هزار و پانصد سال پیش تا امروز، شاعران، حکیمان و نویسندگان بسیاری داشته‌ایم که در آثارشان مهم‌ترین مسائل بشری را مطرح کرده‌اند؛ موضوعاتی که از دل تاریخ تا امروز دغدغه‌های انسان بوده و همیشه تازه است.»

این هنرمند که از دهه 30 خورشیدی در نمایش‌هایی چون «آنتیگون»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و ... بازی کرده است، به نسل جوان توصیه کرد: «از بچه‌های تئاتر که این روزها بیشترشان تحصیل کرده دانشگاه هستند، می‌خواهم که شناخت کامل و خوبی از ادبیات کهن و معاصر فارسی پیدا کنند، بعد آن ها را در قالب درام بریزند و روی صحنه تئاتر اجرا نمایند. حیف است غریبه‌ها از داشته‌های فرهنگی ما استفاده کنند و خودمان عافل باشیم.»

او در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر کار جمعی در تئاتر که نیازمند همدلی است، گفت: «گاه‌گداری که از بروز اختلاف میان تئاتری‌ها چیزهایی را می‌شنوم، دلم به درد می‌آید. شرط لازم برای پیشرفت امور تئاتر کشور، همدلی و همراهی هنرمندان با هم است. در شرایطی که دیگر کشورها برای ایران ما مشکلاتی درست کرده‌اند، همه باید دست اتحاد به هم بدهیم. تفرقه و جدایی در فرهنگ ایران جایی ندارد و تئاتری‌ها بیش از دیگران باید الگوی این صفت و منش باشند. جشنواره فجر بهترین جایی است که این اتحاد باید تقویت شود.»

محمد علی کشاورز، با بیان این که در حال حاضر دقیق به یاد ندارد در هیچ دوره‌ای از جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است یا نه، افزود: «سه سالی است که روی تخت بستری هستم و حافظه‌ام مثل گذشته دیگر یاری نمی‌کند. چون بعد از انقلاب بیشتر در سینما و تلویزیون بازی کرده‌ام، فکر نمی‌کنم در جشنواره تئاتر کاری داشته‌ام. با این حال از همان دهه 60 تا چند سال پیش، در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر، کارهای خوب و درخشان زیادی را دیده‌ام که بسیاری‌شان کار جوانان بوده است. ای کاش امسال هم می‌توانستم چند کار جشنواره را ببینم که متاسفانه حال جسمانی‌ام اجازه نمی دهد.»

سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از اول تا 12 بهمن ماه 93 برگزار می‌شود