محمودرضا رحیمی درباره انتخاب آثار «نسل نو» جشنواره تئاتر فجر گفت: آثار راه یافته به این بخش براساس جنبه‌های خلاقیت، پژوهش و تبعیت نکردن از قالب‌های تئاتر روز انتخاب شده‌اند.

چارسو پرس: محمودرضا رحیمی عضو هیات انتخاب بخش «نسل نو» جشنواره تئاتر فجر که به همراه میلاد اکبرنژاد و افشین خورشیدباختری آثار این بخش از جشنواره را بررسی کردند، گفت: امسال تعداد‌ آثار، بیشتر از آن چیزی بود که می‌بایست باشد و حدود 60 اثر را بررسی کردیم. طبق فراخوان هم باید 10 اثر انتخاب می‌شد که امکان معرفی 12 نمایش فراهم شد.

رحیمی گفت: اساسا در این بخش آنچه در شورای انتخاب مدنظر قرار گرفت‌، این بود که مساله خود را روی تبعیت نکردن از قالب‌های تئاتری روز و آثاری با جنبه‌های خلاقیت همراه با مفاهیمی که در عرض شکل‌ نمایش حرکت می‌کند، متمرکز کنیم.

او با اشاره به اینکه انجام کار پژوهشی در انتخاب اثار برای هیات انتخاب اهمیت داشت‌، افزود: با توجه به زمان اندکی که تا شروع جشنواره باقی مانده است، این موضوع که توانایی اجرای آبرومند برای گروه‌ها فراهم باشد را هم مدنظر داشتیم. ضمن اینکه برای دیدن آثار حتی نمایش‌هایی که به طور کامل و در 90 دقیقه آماده شده بودند را تا پاسی از شب و تا انتها تماشا کردیم.

رحیمی ادامه داد: باعث خوشحالی بود که در شاخه‌های مختلف، گروه‌های تئاتری تلاش کرده بودند تا در قالب‌ها و فرم‌های متفاوتی کار ارائه کنند و این برای ما حسرتی داشت که ای کاش می‌توانستیم تعداد بیشتری اثر را برای جشنواره انتخاب کنیم.

وی افزود: البته می‌دانیم تئاتر و به طور کلی اداره کل هنرهای نمایشی شرایط خوبی به لحاظ بودجه ندارد، اما تاکید می‌کنم آثاری که انتخاب نشدند، فاصله کمی با آثار راه یافته به بخش نسل نو جشنواره دارند.

رحیمی در ادامه درباره اینکه چه شرایطی را برای تئاتر کشور در سال آینده با توجه به آثاری که در نسل نو دیده، پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: آینده خوبی در پیش نیست، چون هیچ تصمیم‌گیری خوب و معقولی در یکی دو سال اخیر در بخش مدیریت نداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: این جشنواره، جریان تئاتر کشور نیست و تنها به شکل ویترین عمل می‌کند و نمی‌تواند شرایط تئاتر سال آینده را نشان دهد. جشنواره تئاتر فجر در طول این سال‌ها هیچ گاه نتوانسته معیار و خط کش درستی از وضعیت تئاتر پیش رو باشد، چون در زیرساخت‌ها دچار مشکل هستیم.

رحیمی در پایان با تاکید براینکه این جریان باید در یک شرایط پژوهشی و عملی درست تغییر کند، گفت: من اگرچه اصلا آدم ناامیدی نیستم اما این جشنواره تئاتر را دلیل و راهی برای پیش‌بینی و ارزیابی تئاتر سال آینده نمی‌بینم.