نمایشنامه «خرده ریز» نوشته «ادوارد البی» برای نخستین بار به فارسی ترجمه و توسط انتشارات «آناپنا» به چاپ رسید.

چارسو پرس: مترجم این کتاب نمایشنامه  گفت :  به علت اینکه آثار البی نمایشنامه نویس بزرگ قرن بیستم، در ایران کمتر چاپ شده و بسیاری از علاقه مندان این نوع کتب به دنبال آثار این نویسنده هستند، تصمیم به ترجمه گرفتم.
«حسن فاضل» افزود: این نماشنامه اثری روانشناختی و مدرن است با هشت شخیصت که هر کدام در مورد بخشی از زندگی خود صحبت می کنند و مخاطب با خواندن آن می تواند به نوع زندگی و تفکر شخصیت ها پی ببرد.
وی ادامه داد: زمانی که البی نمایشنامه خرده ریز را نوشت و آن را روی صحنه برد، بسیاری از منتقدان تئاتر معتقد بودند این اثر در زمره آثار نمایشی قرار نمی گیرد. اما البی در پاسخ به این انتقادات گفت که از این به بعد به جای «خرده ریز» به آن بگویید «یک دور همی»؛ من به همین راحتی قادرم تمام مشکلات موجود را از سر راه بردارم.
این مترجم اضافه کرد: کتاب نمایشنامه البی در 72 صفحه با یکهزار تیراژ و به قیمت 70 هزار ریال از سوی انتشارات آناپناه منتشر و روانه بازار شده است.
« ادوارد البی » یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان معاصر است که در 12 مارس 1928 در آمریکا دیده به جهان گشود.
پدر و مادر واقعی البی او را در همان سال های آغازین به خانواده متمول البی سپردند و بدین ترتیب کودکی وی در خانه ای مرفه شکل گرفت.از همان روزها رگه های علاقه وی به شعر و نمایش پیدا بود؛ اما ادوارد در 25 سالگی آن خانه را نیز ترک کرد و گام در فصل پر مشقت زندگی خود گذاشت.
داستان باغ وحش اولین اثر البی به شمار می رود که در سال 1958 آن را نوشت. وی این اثر را به عنوان هدیه تولد 30 سالگی به خودش تقدیم کرد.
رویای آمریکایی، مرگ بسی اسمیت، چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد، آلیس کوچولو، جعبه شنی و غیره از دیگر آثار برجسته این نویسنده به شمار می آیند.
ادوارد البی در کنار نوشتن و اجرای آثار، سال ها به عنوان مدرس در دانشگاه هیوستون به فعالیت پرداخته است.
خود وی درباره کلاس هایش با نمایش نامه نویسان جوان این گونه می گوید: 'همواره سعی می کنم به یادشان بیاورم که اگر تاریخ تئاتر را بررسی کنند پی خواهند برد که این هنر همیشه قصد بر تغییر و دگرگونی جهان داشته است.