نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «چرخیدن» گفت: این موضوع که هر کسی می‌تواند تئاتر خیابانی را تماشا کند جذاب است؛ وقتی همه می‌توانند تئاتر شما را نگاه کنند یعنی شما دقیقاً در دل جامعه‌ قرار دارید.

چارسو پرس: آرش رضایی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «چرخیدن» با اشاره به سابقه هشت سال کار هنری در عرصه‌های مختلف بیان کرد: کار هنری خود را از استان خوزستان شروع کردم و در ادامه در چندین دوره جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌های فجر، مریوان، کودک و نوجوان همدان، تهران مبارک، ارس و دیگر جشنواره‌های سراسری و بین‌المللی حضور داشتم و به‌عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر جوایزی را کسب کردم.

او با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارم، گفت: تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همیشه مهم بوده است.

رضایی گفت: به‌منظور ارتباط‌گیری با مخاطب، این نمایش‌ها باید در جای مناسب اجرا شود، اگر اجرا در مرکز شهر باشد خیلی بهتر است چون جایی که مردم حضور دارند و رفت‌وآمد بهتر است فضای مناسبی است، با توجه به اینکه تئاتر خیابانی اثرگذار است، جمعیت بیشتر تماشاگران باعث می‌شود شما اثرگذاری بیشتری داشته باشید.

این هنرمند همچنین بیان کرد: در پایتخت جمعیت زیاد است و قشر علاقه‌مند به هنر خیلی بیشتر هستند چراکه تهران سالن‌های نمایش متعددی دارد، تئاتر خیابانی ویترین تئاتر ماست و باید شرایط مخاطب در آن لحاظ شود.

رضایی عنوان کرد: این روزها شرایط بلیت‌فروشی‌ها خیلی دشوار است و سخت می‌شود بلیت پیدا کرد، بنابراین مردم نمی‌توانند همه نمایش‌ها را ببینند مگر نمایش‌های خیابانی که برای آن‌ها هم متأسفانه آن‌چنان‌که باید تبلیغات انجام نمی‌شود.

او تصریح کرد: در نمایش تئاتر خیابانی هر چه قدر مخاطب بیاید باز هم کم است، ما باید جایی مختصِ تئاتر خیابانی داشته باشیم تا در آنجا مردم نمایش‌ها را نشسته ببینند، توجه ویژه به فراهم کردن امکانات برای تماشاگران لازم است و برای اجرا هم بهتر خواهد بود.

تئاتری که در دل جامعه روایت می‌شود، جذاب استتئاتر خیابانی چرخیدن به کارگردانی آرش رضایی

رضایی در مورد نمایش «چرخیدن» بیان کرد: این نمایش در مورد چند توپ فوتبال است و قصه با هیجانات فوتبالی شروع می‌شود و در ادامه علاقه‌مندی‌هایی که مردم کشورهای مختلف به فوتبال دارند، شرح داده می‌شود و پس از آن جریانات هیجانی فوتبال نقد می‌شود و در نهایت به یکی از شهدای فوتبال که کاپیتان تیم است، می‌پردازیم.

این هنرمند فعال در عرصه تئاتر خیابانی با بیان اینکه فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیاست و علاقه‌مندان زیادی دارد، گفت: اخیراً صحبت‌هایی در مورد برخی از فوتبالیست‌ها مطرح شد، من خواستم این را نشان دهم که در هر قشری و بین مردم هر جامعه‌ای مردان بزرگی را داشتیم که به شهادت رسیدند و برای آبادانی کشورمان تلاش کردند.

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «چرخیدن» بیان کرد: من در حوزه‌های مختلف تئاتر از جمله پانتومیم، کودک و نوجوان، تئاتر صحنه، عروسکی، رادیوتئاتر، تئاتر فیزیکال و ... کار کرده‌ام.

رضایی تشریح کرد: تئاتر خیابانی به خاطر نوع خاص ارتباط‌گیری که با مخاطب خود دارد و اینکه هر کسی می‌تواند بماند و آن نمایش را تماشا کند، جذاب است و اثرگذاری خوبی دارد، وقتی همه می‌توانند آن را نگاه کند یعنی شما دقیقاً در دل جامعه‌ قرار دارید.

 او همچنین اظهار داشت: در این سبک هنری ممکن است آن فردی که نمایش شما را می‌بینند تاکنون اصلاً تئاتر مشاهده نکرده باشد و حتی نداند تئاتر چیست ولی در همان برخورد اول با این گونه نمایشی ارتباط برقرار می‌شود و موجب می‌شود ما بتوانیم این فرهنگ را جا بیندازیم، بنابراین این مسائل برای من سبب شد به‌رغم اینکه تجربه انواع و اقسام سبک‌های هنر تئاتر را داشتم کار تئاتر خیابانی را انتخاب کنم.

رضایی افزود: البته انتخاب تئاتر خیابانی در وهله اول به دلیل اجبار بود چون من در شهر ازنا در استان لرستان ساکن هستم که یک شهر محروم است و سالن آمفی‌تئاتر ندارد و ما عملاً نمی‌توانیم اثر و نمایش‌نامه صحنه‌ای تولید کنیم. بعدها متوجه شدیم تئاتر خیابانی هست که باید به خاطر آن بیشتر تلاش کرد چراکه اثرگذاری بیشتر دارد.

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «چرخیدن» گفت: عوامل این اثر نمایشی در بخش موسیقی و نیز دستیار کارگردان فاطمه جان‌بزرگی است و گروه بازیگران این نمایش را سروش کشاورز، امیرحسین عبداللهی، امیر جعفری، علی دهقانی همراه با خودم تشکیل می‌دهیم.

 رضایی با تأکید بر اینکه لازم است از هنرمندان حمایت شود گفت: جشنواره تئاتر فجر اسم انقلاب اسلامی را یدک می‌کشد و ما باید با توجه به سخن آقای جوادی آملی که فرمودند «اگر پیامبری می‌خواست در این دوران ظهور کند حتماً به زبان هنر ظهور می‌کرد» بیشتر به هنرمندان و به زبان هنر بپردازیم. اگر بیشتر از هنرمندان حمایت کنیم آثار فاخری را تولید خواهیم کرد.

گزارش تصویری نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر- تئاتر خیابانی چرخیدن به کارگردانی آرش رضایی


منبع: خبرگزاری ایسنا