یکی از سوالات مهمی که امسال بارها و بارها مطرح می‌شود این است که «آیا مخاطبان از فیلم‌های ابرقهرمانی دل‌زده شدند؟» بسیار از هالیوودی‌ها می‌گویند «بله».

چارسو پرس: بالاخره پس از سال‌ها فیلم‌های ابرقهرمانی مارول و دی سی نتوانستند بر فروش کل باکس آفیس مسلط شوند؛ زیرا این آثار کمیکی تحت شعاع اکران دنباله‌های سینمایی مثل «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water)، «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) و «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World Dominion) قرار گرفتند و نتوانستند برای چند هفته‌ی متوالی رتبه‌ی اول جدول باکس آفیس را از آن خودشان کنند.

فروش ۱.۵ میلیارد دلاری «آواتار ۲» و ۱.۴۹ میلیارد دلاری «تاپ گان ۲» در باکس آفیس جهانی اتفاقی بی‌سابقه‌ای است. در حقیقت از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ فیلم سینمایی به جز آثار ابرقهرمانی مارول و دی سی نتوانسته بود پرفروش‌ترین فیلم سال لقب بگیرد. این در حالی است که سال ۲۰۲۳ میزبان آثاری مثل «نسخه‌ی سینمایی برادران سوپر ماریو» (The Super Mario Bros. Movie)، «فست ایکس» (Fast X) و «تبدیل شوندگان: ظهور جانوران» (Transformers: Rise of the Beasts) است که حتی بدون حضور یک ابرقهرمان شنل پوش از مورد انتظارترین آثار سال به شمار می‌روند.

یکی از سوالات مهمی که امسال بارها و بارها مطرح می‌شود این است که «آیا مخاطبان از فیلم‌های ابرقهرمانی دل‌زده شدند؟» بسیار از هالیوودی‌ها می‌گویند «بله». یکی از مدیران ارشد استودیوی فیلم‌سازی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید «شما به یک یا دو فیلم مارول کنار یک فیلم دی سی عادت کرده بودید ولی حالا سالانه آن‌قدر اثر ابرقهرمانی می‌بینید که عملا فیلم‌ها درخششان را از دست می‌دهند به ویژه اگر آثاری که به صورت استریم پخش می‌شوند را هم در نظر بگیرید («پیس میکر» (The Peacemaker) و «شوالیه‌ی ماه» (Moon Knight) که از اچ بی او مکس و دیزنی پلاس منتشر شدند)».

فیلم‌های کمیکی همچنان خوب می‌فروشند اما سایر دنباله‌های سینمایی موفق‌تر عمل می‌کنند

آیا کم شدن سلطه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بر مخاطبان می‌تواند به نفع باکس آفیس تمام شود؟

طبق گزارش باکس آفیس موجو، سال گذشته فیلم‌های ابرقهرمانی ۴.۰۶ میلیارد دلار یا حدود ۱۵.۶ درصد از درآمد کل فروش جهانی را به خودشان اختصاص داده بودند. این میزان فروش سال ۲۰۱۷ به ۵ میلیارد دلار رسید با این تفاوت که درآمد کل باکس آفیس در آن سال بیش از ۴۰ میلیارد دلار بود و فیلم‌های ابرقهرمانی تنها ۱۲.۵ درصد از این مبلغ را به خودشان اختصاص دادند. سال ۲۰۱۸ آثار ابرقهرمانی ۷.۳ میلیارد دلار فروختند که ۱۸ درصد از فروش کل ۴۱ میلیارد دلاری باکس آفیس را تشکیل می‌دادند.

مگان کولیگان مدیر MAX Entertainment در این باره می‌گوید «فیلم‌های ابرقهرمانی با وجود طرفداران پرشور در سراسر جهان و حجم تولیدات بالا، احتمالا باز هم به کارشان ادامه خواهند داد». در هر صورت سال ۲۰۲۳ میزبان عناوین ابرقهرمانی مطرحی مثل «نگهبانان کهکشان قسمت سوم» (Guardians of the Galaxy Vol. 3)، «مرد عنکبوتی: میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider-Verse) و «آکوامن و پادشاهی گمشده» (Aquaman and the Lost Kingdom) خواهد بود که شاید نتوانند به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال لقب بگیرند اما بدون شک بخش مهمی از گردش مالی سینما را تشکیل خواهند داد.

تحلیل گران انتظار داشتند سقوط فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد

آیا کم شدن سلطه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بر مخاطبان می‌تواند به نفع باکس آفیس تمام شود؟

انتظار می رفت سقوط فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد اما در نهایت تحقق این پیش‌بینی تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. در آن دوره کم‌تر کسی انتظار داشت سال ۲۰۲۰ بتواند به درخشش سال ۲۰۱۹ باشد که دیزنی ۱۲ میلیارد دلار از مجموع فروش ۴۱ میلیارد دلاری باکس آفیس را به لطف آثار پرستاره‌ی مارول، «جنگ ستارگان» چندین لایو اکشن، انیمیشن و دنباله‌ی سینمایی به خودش داده بود.

شان رابینز تحلیلگر باکس آفیس می‌گوید: «بسیاری از فیلم‌های بزرگ از اکران سال ۲۰۱۹ انصراف دادند. آثاری مثل «تاپ گان: ماوریک» «مولان» (Mulan)، «زمانی برای مردن نیست» (No Time to Die) و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) به دلیل همه‌گیری کرونا از اکران انصراف دادن». سال ۲۰۲۰ با موفقیت چشم‌گیر آثاری مثل «پسران بد تا ابد» (Bad Boys for Life) و «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) که از بازی ویدیویی مشهوری به همین نام اقتباس شده بود، همراه شد.

هالیوود عمدتا از اقتباس‌های سینمایی کمیک‌های غیر از مارول و دی سی سر باز می‌زند

آیا کم شدن سلطه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بر مخاطبان می‌تواند به نفع باکس آفیس تمام شود؟

هالیوود خیلی وقت است به این نتیجه رسیده که فیلم‌های کمیکی که به مارول یا دی سی تعلق ندارند در بهترین حالت به عنوان یک فیلم سینمایی غیر اقتباسی معمولی می‌فروشند. فیلم‌هایی مثل «بلادشات» وین دیزل و «کابوی‌ها و بیگانگان» (Cowboys and Aliens) دنیل کریگ این موضوع را ثابت می‌کنند. وضعیت در دنیای استریم هم مشابه است؛ مثلا در حالی که «پسران» (The Boys) آمازون پرایم با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد، «میراث ژوپیتر» (Jupiter’s Legacy) یک شکست تمام عیار بود و هیچ وقت برای فصل دوم تمدید نشد. با این اوصاف اگر از آثار اقتباسی از کمیک‌های مارول و دی سی چشم‌پوشی کنیم، هالیوود برای ارائه‌ی یک فیلم پرفروش عملا چاره‌ای جز اقتباس از بازی‌های ویدیویی ندارد.

چئو هوداری کوکر خبرنگار حوزه‌ی سرگرمی و مجری تلویزیون می‌گوید ««انتقام جویان» (The Avengers) ساخته شد و همه سعی کردند جهان‌های به هم پیوسته‌ای خلق کنند اما موفقیت مارول در نوع خودش منحصربه‌فرد بود و هالیوود بالاخره متوجه این موضوع شد. کوکر همچنین توضیح می‌دهد دنیای کوین فایگی رئیس مارول استودیوز کم و بیش موفق عمل کرده زیرا از پذیرفتن ویژگی‌های خاص و عجیب و غریب کتاب‌های مصور هراسی ندارد. صنعت سینما در حال اعمال این مفهوم در سایر فرانچایزها است. کوکر استدلال می‌کند اگر یک فرانچایز کار می‌کند نیازی نیست ویژگی‌های مشخص و پذیرفته‌شده‌اش را از بین برد تا به مفاهیم تازه‌تری رسید.

در حقیقت مهم‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۲ ادعا می‌کردند مفاهیمی را ارائه می‌کنند که نمی‌توانید شبیهشان را جای دیگری پیدا کنید این در حالی بود که آثاری مثل «تاپ گان: ماوریک» و «آواتار: راه آب» که به ویژگی‌های اولیه‌شان متکی بودند و هیچ ربطی هم به کمیک‌های مارول و دی سی نداشتند، از جمله پرفروش‌ترین‌ها بودند.

ابرقهرمان‌های شنل پوش تنها شخصیت‌های دنیا سینما نیستند

آیا کم شدن سلطه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بر مخاطبان می‌تواند به نفع باکس آفیس تمام شود؟

چند سالی است که شخصیت‌های آثار کمیکی از ستارگان سینما پیشی گرفتند مثلا حالا مخاطبان ددپول را از رایان رینولدز بیش‌تر می‌شناسند. با این اوصاف فیلم‌های مارول و دی سی به دلیل ابرشرورها و ابرقهرمان‌هایشان از مزیت‌های زیادی برخوردار بودند. به همه‌ی این موارد بحث‌های بی‌پایان طرفداران، ارجاعات پنهان فیلم‌های سینمایی و نظریه‌های متعددی که درباره‌ی این شخصیت‌ها ارائه می‌شد را هم اضافه کنید.

مخاطبان از «زن شگفت‌انگیز» گل گدوت، «ثور» کریس همسورث و «ونوم» تام هاردی استقبال کردند. با این حال میان شخصیت‌های مورد انتظار سال ۲۰۲۳ نام‌هایی مثل «ایتن هانت» با بازی تام کروز، «ایندیانا جونز» با بازی هریسون فورد و «جان ویک» با بازی کیانو ریوز هم به چشم می‌خورند که هیچ کدام را نمی‌توان در دسته‌ی ابرقهرمان‌های شنل پوش کمیکی دسته‌بندی کرد و احتمالا کنار ابرقهرمان‌هایی مثل «کاپیتان مارول» بری لارسون، «آکوامن جیسون موموآ» و «مرد مورچه‌ای» پل راد سود خوبی را برای سینماها به ارمغان خواهند آورد.

کوکر خاطر نشان کرد: «بسیاری از این ابرقهرمان‌ها اساسا بدون قدرت هستند». او استدلال کرد بسیاری از فرانچایزها مثل «جان ویک» و «ماموریت غیرممکن» هم درگیر داستان‌گویی کلیشه‌ای کمیک بوک‌ها هستند.

آیا مارول به یک فرانچایز انحصاری‌تر تبدیل خواهد شد؟

آیا کم شدن سلطه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بر مخاطبان می‌تواند به نفع باکس آفیس تمام شود؟

بعضی تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند مارول بعد از ارائه‌ی «انتقام جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) به یک فرانچایز انحصاری‌تر تبدیل خواهد شد که فقط طرفداران سرسخت پیگیرش خواهند بود، چیزی شبیه فرانچایزهای «حماسه‌ی گرگ و میش» (The Twilight Saga)، «هری پاتر» (Harry Potter) و «بازی‌های گرسنگی» (Hunger Games). با این حال احتمالا باز هم گردش مالی بالایی خواهد داشت. البته ممکن است مارول مسیر «جنگ ستارگان» (Star Wars) را در پیش بگیرد و همواره تاریخ‌ساز و پرفروش باشد. فعلا باید صبر کنیم و ببینیم فاز پنجم دنیای سینمایی مارول چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. در این سناریو مارول و دی سی به ساخت فیلم‌های پرفروش ادامه خواهند داد اما مخاطبان عادی سینما احتمالا به آثاری کمیکی آن‌ها کم‌تر توجه نشان خواهند داد.

وضعیت باکس آفیس می‌تواند به قبل از سال ۲۰۱۸ بازگردد و فروش فیلم‌های مارول و دی سی دوباره اوج بگیرد اما کنار آن‌ها باید سایر عناوین هم خوب بفروشند. برای سال «گرگ و میش: سپیده دم- قسمت دوم» (The Twilight Saga: Breaking Dawn part II) سال ۲۰۱۲ با استقبال فوق‌العاده‌ی طرفداران سرسختش روبه‌رو شد و ۸۳۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت اما مخاطبان عادی سینما به تماشای آثاری مثل «اسکای فال» (Skyfall) با فروش ۱.۱ میلیارد دلاری، «لینکلن» (Lincoln) با فروش ۲۷۶ میلیون دلاری و «زندگی پی» (Life of Pi) با فروش ۶۱۰ میلیون دلاری نشستند.

اتفاقی که ممکن است در باکس آفیس سال ۲۰۲۳ شاهدش باشیم لزوما سقوط فیلم‌های ابرقهرمانی نیست بلکه ممکن است شامل تغییر زمین بازی باشد و سایر عناوین هم کنار این آثار کمیکی به فروش بالایی دست پیدا کنند. در این شرایط تازه دیزنی می‌تواند با «مارول‌ها» (The Marvels) و «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) و برادران وارنر با «فلش» (The Flash) و «باربی» (Barbie) به سود برسند.

در نهایت آنچه مهم است تنوع انتخاب در گیشه است. مخاطبان دوست دارند به طیف وسیعی از ژانرها دست پیدا کنند و از میان آن‌ها فیلم موردعلاقه‌شان را انتخاب و به گردش مالی در سینما کمک کنند.

منبع: yahoo


منبع: دیجی‌مگ