حسین فرخی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس و یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش خیابانی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است، تئاتر خیابانی این توان و ظرفیت را دارد که با استفاده درست از تکنیک‌ها و مضامین قوی، به یکی از گونه‌های تاثیرگذار نمایشی تبدیل شود.

چارسو پرس:  به نقل از روابط عمومی سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حسین فرخی درباره چگونگی بررسی و انتخاب آثار بخش خیابانی گفت: « ما امسال به همراه آقایان شهرام کرمی و حسین عاطفی، حدود 32 نمایش را بازبینی کردیم که بخشی از این کارها اجرای زنده و بخشی هم فیلمبرداری شده بودند. در همین وهله نخست من معتقدم اساساً کارهایی که تصویربرداری میشوند، روی دید داوران، تاثیر منفی میگذارند. چون آنجا یک واسطهای به نام دوربین میآید و وارد قصه میشود؛ تا جاییکه در بعضی کارها ما شاهد یکسری دکوپاژهای پیچیده سینمایی بودیم و در واقع در آن نمایشها دوربین حرف اول را میزد و نه تئاتر خیابانی.»

این کارگردان و نمایشنامهنویس ادامه داد: «نکته بعدی که دلم میخواهد به آن اشاره کنم، اینست که متاسفانه در مجموع کیفیت اکثر کارهایی که ما بازبینی کردیم، ایدهآل نبود و این 12 کار هم که انتخاب شدند، در واقع کارهایی بودند که نسبت به بقیه هم از نظر مضمون و هم از نظر تکنیک تفاوت داشتند. ولی تا جاییکه من در ذهن دارم، هیچ کدام از کارها صددرصد ایدهآل نبود.»

دبیر سابق دو دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر همچنین با اشاره به این نکته که نگاه هنرمندان تئاتر خیابانی به این نوع نمایش نگاه عمیقی نیست، اظهار داشت: «در این زمینه معتقدم بخشی از این مسئله برمیگردد به رویکردی که طی این سالها به تئاتر خیابانی به وجود آمده است؛ یعنی خیلی از فعالان این عرصه عادت کردند به نوعی سری دوزی. به این معنی که حالا چون تئاتر خیابانی است، یک موضوعی را با توجه به فراخوان جشنوارهها مطرح میکنند و بدون توجه به مضمون و تکنیکهای این نوع نمایش، یکسری اتفاقاتی را انجام میدهند که هیچ فکر و اندیشه خاصی پشت آن نیست و هیچ ربطی هم به تئاتر خیابانی ندارد.»

حسین فرخی در پایان تاکید کرد: «متاسفانه استنباطی که از تئاتر خیابانی وجود دارد و جنس نگاهی که بچهها به این نوع نمایش دارند، یک نگاه دمدستی و سطحی است، در صورتیکه تئاتر خیابانی میتواند خیلی عمیقتر و تاثیرگذارتر از اینها باشد.»

سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالحپور از اول تا ۱۲ بهمن ماه ۹۳ برگزار میشود.