بازیگران جشنواره فیلم فجر امسال را باید از پدیده‌های چند دوره اخیر دانست. در این گزارش با مطرح‌ترین بازیگران جشنواره آشنا خواهیم شد.

چارسو پرس: بازیگرانی که امسال در جشنواره فیلم فجر اثر دارند، شامل فهرست بلند و رنگارنگی از هنرمندان است که بار دیگر درخشش خود را در این جشنواره نشان خواهند داد. اینکه سیمرغ جشنواره به چه کسی خواهد رسید، بسیار زود است اما باید دید که در جشنواره امسال کدام بازیگران حضور دارند؟

امسال چهره‌های خاصی در فهرست بازیگران جشنواره حضور دارند؛ از مجید صالحی، امیر جعفری و جواد عزتی که تا به حال سیمرغ جشنواره را به خانه نبرده‌اند گرفته تا رضا کیانیان و علی نصیریان که جزو پیشکسوتان بازیگری کشور ما هستند.

بازیگران محبوب دیگری نیز امسال در جشنواره حاضرند مانند نوید پورفرج، رضا عطاران، بابک حمیدیان، بانیپال شومون. البته تعداد بسیار زیادی از بازیگران نیز هستند که هنوز نام آنها اعلام نشده که با اضافه کردن آنها به فهرست جشنواره می‌توان شاهد فهرست درخشانی از بازیگران جشنواره بود.

در ادامه نگاهی گذرا به بازیگران جشنواره فیلم فجر داریم.

امیر جعفری بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون ما امسال در فیلم "هوک" ساخته حسین ریگی بازی می‌کند. فیلمی نوجوانانه  با فضای ورزشی که حسین ریگی کارگردان سیستان و بلوچستانی کشور ما در آن بازی کرده است. همینطور جعفری در فیلم "آنها مرا دوست داشتند" ساخته محمدرضا رحمانی بازی کرده است . جعفری به تازگی در سریال "یاغی" یک نقش جذاب را بازی کرده بود و صداپیشه نقش شهید عباس بابایی را در موشن گرافیک نام‌ها برعهده داشته است. امیر جعفری تا به حال 5 بار در جشنواره تئاتر فجر برنده شده است.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

ژاله صامتی بازیگری که در سال‌های اخیر با بازی دیدنی خود در "زیرخاکی" و اجرای خوب خود در برنامه "عصر جدید" دیده شده‌است، امسال یک نقش خاص دارد که مرتبط با افراد حاضر در پادگان اشرف، مقر منافقین است. شاید بازی او به خاطر رویکردی که کارگردان تئاتری‌اش یعنی لیلی عاج داشته یک بازی متفاوت و گیرا از آب درآمده باشد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

او برای نقش‌آفرینی در «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «درخونگاه» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارۀ فیلم فجر شده‌است.

جواد عزتی که در چندین جشنواره فیلم فجر بازی‌های خوب و متفاوتی را از خود نشان داده هنوز موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره نشده است. عزتی بارها این استحقاق را داشته که سیمرغ بگیرد اما هربار این اتفاق نیافتاده است. حالا او امسال در فیلم "کت چرمی" بازی کرده که شاید امسال در نهایت این اتفاق رخ دهد و عزتی که در تابستان امسال نیز بازی جذابی را در نمایش 300 از خود به اجرا گذاشت با سیمرغ به خانه رود.

در "بهشت تبهکاران" امیرحسین آرمان و رضا یزدانی در یک فیلم تاریخی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بازی می‌کنند. آرمان نیز در فیلم "آنها مرا دوست داشتند" هم بازی کرده است. البته بهشت تبهکاران هنوز به جشنواره فیلم فجر نرسیده اما در صورت حضور در جشنواره، آرمان دو شانس برای موفقیت در این جشنواره دارد.

پانته‌‌آ پناهی‌ها امسال دو فیلم دارد؛ "کاپیتان" و "بعد از رفتن". این بازیگر که سال گذشته نتوانست به خاطر عدم حضور فیلم "مسیح پسر مریم" در جشنواره فیلم فجر باشد، امسال شانس بیشتری برای سیمرغ دارد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

اما سجاد بابایی که در سریال "سقوط" در این روزها بازی متفاوتی را از خود نشان داده و قبلتر در فیلم‌ "مرد بازنده"  و سریال "خسوف" بازی کرده است امسال در فیلم "استاد" بازی کرده که شاید یکی از پدیده‌های امسال جشنواره فیلم فجر باشد. البته حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد نیز همراه با سجاد بابایی در فیلم "استاد" ساخته عماد حسینی بازی می‌کنند.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، سام قریبیان و مه‌لقا باقری هم در فیلم "پرونده باز است" بازی می‌کنند. فیلمی با فضای ملتهب درباره یک قتل. پوراحمد در ساختن سریال‌ پلیسی مانند "سرنخ" کار ویژه‌ای ساخت و بازی‌ ماندگاری را از بازیگران فیلم یعنی جهانبخش سلطانی و بهزاد خداویسی گرفته است. البته بازی گرفتن او محدود به فیلم‌های پلیسی نمی‌شود زیرا یکی از بهترین بازی‌های تاریخ سینمای ما برای "مجید" در قصه‌های مجید است که نام و یاد آن از خاطر نمی‌رود. باید دید که بازی‌های فیلم جدید پوراحمد باز هم ستاره‌ می‌شوند یا نه. بازغی برای بازی در فیلم "دوئل" نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد بوده است.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

اما بازی متفاوت دیگری که امسال مورد انتظار ما است، بازی مجید صالحی در فیلم "شماره 10" در فضای زندان‌های رژیم بعث است. به نظر می‌رسد که صالحی که بازی‌‌های ماندگار او در فضای طنز در خاطرات کودکی و نوجوانی ما ماندگار شده است در این سال‌ها در مقام ایفای نقش به نقش‌های جدی علاقمند شده است که می‌توان به "شاه‌کش" و "چراغ‌های روشن" و سریال "سیاوش" اشاره کرد. البته از او کارگردانی قابل تحسینی در فیلم "زیر نظر" دیده‌ایم اما به نظر می‌رسد که فصل جدیدی از بازی‌های جدی او را در سینما شاهد خواهیم بود. صالحی سال گذشته برای بازی در فیلم "برف آخر" نامزد نقش مکمل مرد بوده است.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

سارا بهرامی و میرسعید مولویان نیز در فیلم "جنگل پرتقال" بازی می‌کنند. مولویان که با بازی در سریال "خاتون" نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد، یکی از امیدهای  این دوره از جشنواره فیلم فجر است. مولویان برای بازی در فیلم "تومان" نامزد سیمرغ بوده است. همچنین سارا بهرامی که حالا در فیلم کمدی "چپ راست" به ایفای نقش پرداخته است، حتماً بازی متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته است. او همینطور امسال در فیلم "بعد از رفتن" نیز بازی می‌کند.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد در یک فیلم با فضای دوران جنگ و دفاع مقدس بازی می‌کنند. فیلمی به نام «سینما متروپل» به کارگردانی باشه آهنگر که عموماً چهره‌های مطرحی در فیلم او بازی می‌کنند. هومن برق نورد را بازیگر طنزی باید عنوان کرد که در فیلم‌های جدی نیز نقش‌آفرینی متفاوتی داشته است. رضا کیانیان هم که سابقه درخشانی در بازیگری دارد و شاید بار دیگر سیمرغ را از آن خود کند. کیانیان برای "آژانس شیشه‌ای" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و "در خانه‌ای روی آب" برای نقش اول مرد سیمرغ گرفته است.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

بازی متفاوت دیگری که امسال مورد انتظار است، بازی نوید پورفرج برای فیلم "اتاقک گلی" است. این بازیگر کرد کشورمان که برای بازی در فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" و "مغز استخوان" نامزد شده بود،  امسال در فیلمی بازی می‌کند که مرتبط با عملیات مرصاد و درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط رزمندگان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) است. پورفرج همینطور در فیلم "وابل" به کارگردانی تورج اصلانی بازی می‌کند.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

بابک حمیدیان هم یکی از بازی‌های مورد انتظار امسال را در فیلم "غریب" به کارگردانی محمدحسین لطیفی را در نقش شهید بروجردی بازی می‌کند. حمیدیان برای بازی در فیلم "رستاخیز" و "چ" سیمرغ مکمل مرد را گرفته است.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

مصطفی زمانی که برای فیلم "یک عاشقانه ساده" و هدی زین‌العابدین که برای "عرق سر" نامزد بوده‌اند، در فیلم تازه هادی مقدم دوست بازی می‌کنند. به نظر می‌رسد که ترکیب این دو بازیگر بتواند یکی از جذابیت‌های بازیگری جشنواره فیلم فجر باشد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

اما نادر سلیمانی که سال گذشته برای بازی در فیلم "ضد" برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد امسال نیز در "گل‌های باوارده" بازی می‌کند. او در یک نقش مهم بازی می‌کند که شاید بار دیگر برای او سیمرغ بیاورد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

فرزاد حسنی، علیرام نورایی و اتابک نادری در های‌پاور بازی می‌کنند؛ فیلمی درباره پدافند ارتش و نقش مهم شهید منصور ستاری در این پدافند. فیلمی که کارگردان فیلم اولی آن را ساخته اما شاید توانسته باشد بازی‌های خوبی از بازیگران فیلم بگیرد.

نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر می‌نشیند؟

لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش و هومن حاجی عبداللهی هم در فیلم هفت بهار نارنج بازی می‌کنند. البته در این فیلم علی نصیریان هم بازی می‌کند که به خاطر عوارض جسمی و بیماری‌اش از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.

اما یکی از پربازیگرترین فیلم‌های جشنواره امسال "یادگار جنوب" است؛ فیلمی که بازیگرانی چون وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر در آن بازی می‌کنند. وحید رهبانی در سال‌های اخیر به واسطه بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها یکی از پدیده‌های بازیگری ایران شده است. او برای فیلم "مصلحت" نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد. رهبانی در تئاتر سابقه طولانی دارد.

صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی‌ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی و... نیز در فیلم "بعد از رفتن" بازی می‌کنند. رضا نجاتی کارگردان فیلم اولی که از هوتن شکیبا در فیلم کوتاه ارفاق بازی متفاوتی گرفت نشان داد که استعداد خوبی در این زمینه دارد. شاید بازیگران فیلم او امسال صاحب سیمرغ شوند.

البته نباید از خاطر برد که امسال بازیگران متعددی از تئاتر در جشنواره حضور دارند که شاید چندان برای علاقمندان سینما نام‌آشنا نباشند اما باید گفت که عموم بازیگران سینما از اهالی قدیمی تئاترند و نباید بازیگران تئاتری فیلم‌ها را دست کم گرفت.

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر

///.


منبع: خبرگزاری تسنیم