«دیالوگی در فیلم «سربه‌مهر» است که پسر به دختر می‌گفت: «شما حواست کجاست؟» هادی مقدم‌دوست در تمام آثارشان چه آن‌هایی که کارگردانی کرده است و چه آثاری که فیلمنامه را به صورت مشترک با کارگردان نوشته است، حواس و دغدغه‌اش را به‌طور کامل متمرکز بر همان چیزی می‌گذارد که مخاطب در فیلم می‌بینید.»

چارسو پرس: همزمان با اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» در سینمای رسانه (پردیس ملت) متنی پیرامون کارنامه هنری هادی مقدم دوست در اختیار ایسنا قرار گرفته، که بخشی از آن در بالا بدان اشاره شد و بقیه در ادامه می‌آید: «هادی مقدم‌دوست فیلم سینمایی «عطرآلود» را پس از هفت سال کارگردانی کرده است و برای چهارمین بار در جشنواره ۴۱ فجر حاضر می‌شود. همین مساله باعث شد که مروری بر کارنامه کاری این هنرمند داشته باشیم.

تا چندی پیش مخاطب سینمای ایران هادی مقدم‌دوست را به عنوان فیلمنامه‌نویس می‌شناخت و هر زمان که از او نامی به میان می‌آمد، خاطره‌های‌ خوشی که از فیلم‌هایی چون «بی پولی» و سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» داشت، برایش زنده می‌شد. البته این به معنای نادیده گرفتن دیگر آثار مانند «شعله‌ور» و «آرایش غلیظ» که مقدم‌دوست در مقام نویسنده در آن حاضر شده است، نیست. حتی برای اطلاع بیشتر مخاطبان می‌توان به این نکته اشاره کرد که این فیلمنامه‌نویس ساخت فیلم سینمایی «هیهات» (یکی از ۴ اپیزود) و «سر به مهر»، سریال «سرباز» و تله فیلم «چسب زخم» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

با نگاه به فعالیت‌های هنری هادی مقدم‌دوست می‌توان دریافت که وی در کنار حمید نعمت‌الله نوشتن فیلمنامه را آغاز کرده است. «گل من گلی» که مجموعه تلویزیونی هفت قسمتی محصول سال ۷۶ به کارگردانی قاسم جعفری است، اولین همکاری این دو هنرمند محسوب می‌شود.

و اما در اواخر دهه ۸۰ این فیلمنامه‌نویس در همکاری با عباس رافعی دو فیلم «تولدی دیگر» که برای اولین بار در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و «چسب زخم» را به ثمر رساند.

فصل جدیدی از همکاری مشترک حمید نعمت‌الله با هادی مقدم‌دوست پس از ۱۰ سال در فیلم سینمایی «بی‌پولی» رقم خورد و پس از آن در مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» که پاییز ۱۳۹۰ از تلویزیون پخش شد، همکاری داشتند؛ اثری که با واکنش مثبت مخاطبان منتقدان روبه‌رو شد که معتقد بودند کار بزرگ ایشان استفاده از «نشانه‌ها» و «خاطرات» در قالب یک قصه جذاب نه براساس الگوهای موفق و جواب پس داده قبلی است.

و اما پیش از آنکه به اولین ساخته سینمایی مقدم‌دوست بپردازیم، باید به فیلم‌های سینمایی «آرایش غلیظ» و «شعله‌ور» اشاره کنیم که فیلمنامه آن‌ها به صورت مشترک توسط حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست نوشته شده است.

حال اگر بخواهیم اشاره‌ای به اولین ساخته هادی مقدم‌دوست در مقام کارگردان کنیم، باید از «سر به مهر» نام ببریم. اثری که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان فیلم شایسته تقدیر انتخاب شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نگاه نو مسابقه فیلمسازان اول به هادی مقدم‌دوست تعلق گرفت.

کارگردان «سربه مهر» درباره ساخت اولین اثرش می‌گوید که نگران این بوده است که اگر فقط نویسنده باشد کم کم «کلمه فروش» شود و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد کارگردان شود. وی همچنین بیان می‌کند که اگر فیلمنامه بنویسد و خودش قصد ساخت آن را نداشته باشد، یا با دوستانم می‌نویسد یا اینکه با شخص کارگردان، فیلمنامه را شریکی می‌نویسد. دیالوگی در فیلم «سربه‌مهر» است که پسر به دختر می‌گفت: «شما حواست کجاست؟» هادی مقدم‌دوست در تمام آثارشان چه آن‌هایی که کارگردانی کرده است و چه آثاری که فیلمنامه را به صورت مشترک با کارگردان نوشته است، حواس و دغدغه‌اش را به‌طور کامل متمرکز بر همان چیزی می‌گذارد که مخاطب در فیلم می‌بینید.

از سوی دیگر آن ویژگی که بین تمام کارهای وی مشترک است، پرداختن به صفات اخلاقی و یا ویژگی‌های شخصیتی افراد است. به عنوان مثال در فیلم «سر به مهر» موضوع، فهمیدن و درک کردن مساله آدمی‌ست که جرات و اعتمادبه‌نفس اظهارنظر را ندارد. در سریال «سرباز» نیز مساله «خدمت» بود؛ کاری که موجب «ارتقا» و «رشد» می‌شود.

عواطف خانوادگی، پیوندهای انسانی خاصی که میان والدین و فرزند پدید می‌آید، فقر، محرومیت و تضادهای طبقاتی، چشم و هم چشمی‌های فامیلی و... از جمله مواردی است که در فیلم سینمایی «بی‌پولی» نیز بدان پرداخته شد.

«آرایش غلیظ» نیز جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که تنهایی و بی‌پناهی افراد جامعه دست مایه سواستفاده قرار گرفتن می‌شود و هرکدام از این افراد به نوعی با اینکه از مسخ شدن باخبر و هوشیارن هستند اما به تنها و بی‌همراه بودن ترجیح می‌دهند.

فیلم «شعله‌ور» نیز که اثری با مضمون اخلاقی و روان‌شناسانه‌ست، ابعاد مختلف انسانی را از منظری تازه، ساده و موشکافانه مورد توجه قرار داده است.

حال هادی مقدم‌دوست، پس از هفت سال فیلم سینمایی «عطرآلود» را به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، آماده نمایش کرده است تا برای نخستین‌بار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شود. این چهارمین حضور این هنرمند در جشنواره فیلم فجر است.

 مروری بر کارنامه کاری هادی مقدم دوست؛ «شما حواست کجاست؟»فیلم سینمایی عطرآلود

یکی از نقاط قابل توجه این اثر این است که مقدم‌دوست اثری را کارگردانی کرده است که خود آن را ننوشته و حسین حسنی «عطرآلود» را به نگارش درآورده است اما همچنان می‌توان آن را در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست دانست؛ ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.

از ویژگی‌های این اثر می‌توان به مساله فراتهران، رویا و تخیل در سینما، خانواده و فرزندآوری، توجه به فطرت انسان، مساله مرگ آگاهی که منجر به بازگشت به خویشن می‌شود و... اشاره کرد. باید منتظر ماند و دید سومین اثر مقدم‌دوست، هنرمندی که با اندوختن تجربه‌های زیاد در حوزه فیلمنامه‌نویسی با قدم‌های محکم وارد عرصه کارگردانی شده است، با چه واکنشی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر روبه‌رو خواهد شد.»

همچنین همزمان با رونمایی از فیلم سینمایی «عطرآلود» در سینمای رسانه‌های جشنواره فجر، تیزر رسمی این فیلم رونمایی شد.

در این اثر سینمایی مصطفی زمانی و هدی زین‌العالدین به عنوان دو نقش اصلی حضور دارند و کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی سایر بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

«عطرآلود» تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره است که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود. ساخت این تیزر را امید میرزایی برعهده داشته است.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: خبرگزاری ایسنا