نشست فیلم سینمایی «کت چرمی» همزمان با رونمایی در جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد.

چارسو پرس: نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و به تهیه‌کنندگی کامران حجازی شامگاه ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد.

کامران حجازی تهیه‌کننده فیلم گفت: با مردم ایران و مردم خوی که روزهای سختی را سپری می‌کنند ابراز همدردی می‌کنم، ما به نمایندگی از کل سازندگان «کت چرمی» اینجا هستیم.

میرزامحمدی هم اظهار کرد: سال ۹۹ بود که روی فیلم کوتاهی کار می‌کردم در خلال ساخت آن با موضوعاتی آشنا و با اتفاقاتی مواجه شدم که مستند سینمایی «خارج از محدوده» را ساختم، رگه‌های «کت چرمی» همان جا شکل گرفت در نهایت سال ۹۹ شروع به کار کردن روی فیلمنامه این فیلم کردیم.

وی درباره اینکه اتفاقات فیلم ما به ازای بیرونی دارد بیان کرد: نمی‌شود گفت ما به ازای بیرونی ندارد، این فیلم ترکیبی از همه دغدغه‌ها و مطالعاتی بود که ما داشتیم.

این کارگردان درباره انتخاب جواد عزتی و شباهتش به شخصیت فیلم «خورشید» گفت: آن زمانی که شروع به کار کردیم «خورشید» ساخته نشده بود.

مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده هم گفت: مهمترین انگیزه ما برای ساخت فیلم این بود که یک قصه اجتماعی را بر پایه عکس‌العمل‌ها بسازیم، فیلم درباره اندوه عیسی است و مسائل اجتماعی و باند مواد مخدر بال‌هایی هستند که به درام اضافه می‌شود یعنی بر خلاف اینکه کاراکتر یک سفر بیرونی دارد، یک سفر درونی هم دارد، ما یک قهرمان سرگشته داریم که بزن بهادر هم نیست.

سارا حاتمی بازیگر این فیلم هم اظهار کرد: تک تک عوامل خیلی به من کمک کردند، در زمان پیش‌تولید تمرین‌های مختلف داشتیم تا نقش باورپذیر شود مثلاً به کمپ ترک اعتیاد می‌رفتیم تا با سبک زندگی این افراد آشنا شویم.

میرزا محمدی درباره انتخاب بازیگران گفت: موقعی که مشغول نگارش فیلمنامه بودیم آدم‌هایی را که در ایفای نقش کمک می‌کردند، تصور می‌کردیم. اکثر بازیگران انتخاب اول من بودند و هر کدام از دوستان به من چیزی اضافه کردند. باید بگویم جواد عزتی فراتر از یک بازیگر است، او همیشه مثل برادر در کنارم بود و خیلی در این مسیر کمکم کرد.

هاشمی‌نژاد درباره داستان‌های فرعی گفت: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت یا به دنبال انتقام است که قاعدتاً در مسیر آن موانعی وجود دارد بنابراین داستان‌های فرعی جزو قواعد ژانر است.

حجازی درباره شباهت کاراکتر این فیلم به «مرد بازنده» گفت: به نظرم جواد عزتی هیچ شباهتی به شخصیت «مرد بازنده» ندارد شاید به لحاظ کانسپت قصه شباهتی وجود باشد اما جواد عزتی در اینجا فرق دارد. دغدغه ما مسأله بهزیستی، مردم، آسیب‌های اجتماعی و… است ضمن اینکه ما برای ساخت این فیلم از بهزیستی کمکی نخواستیم و آنها هم به ما کمکی نکردند اینکه درباره موضوعی فیلم می‌سازیم دلیلی بر این نمی‌شود سازمان مرتبط با آن کمکی کرده باشد. تاکید می‌کنم جواد عزتی هیچ سنخیتی با «زخم کاری» هم ندارد.

کامران حجازی درباره محافظه‌کاری در پرداختن به فساد سیستماتیک بیان کرد: من به عنوان تهیه‌کننده تلاشم این بود که بگویم همیشه چشم بیداری وجود دارد ضمن اینکه در نهایت ماجرا حل می‌شود اعتقاد ندارم در این فیلم سیستم سیستماتیک وجود داشته بلکه قهرمان ما به سمت روشنی رفته و در نهایت به آنچه می‌خواسته رسیده است.

سارا حاتمی با اشاره به کمک‌هایی که در طول این نقش به او شده است، توضیح داد: آقای عزتی در هر سکانس به من خیلی کمک کرد.

از نیامدن بازیگران به نشست‌ها سواستفاده نکنید/چشم بیدار علیه فسادنشست خبری فیلم کت چرمی در جشنواره فجر

 

میرزامحمدی درباره شباهت قهرمان این فیلم به فیلم‌های مسعود کیمیایی گفت: من فیلم‌های کیمیایی را دیده‌ام اما به نظرم قهرمان ما با قهرمان فیلم‌های آقای کیمیایی فاصله دارد.

میرزامحمدی درباره شباهت قصه به «زخم کاری» و «مرد بازنده» هم عنوان کرد: ایده «کت چرمی» قبل از «مرد بازنده» و «زخم کاری» شکل گرفت. در شکل‌گیری این فیلم وجود آقای حجازی ورای یک تهیه‌کننده بود و او معنای تهیه‌کننده را برای من عوض کردند.

میرزامحمدی درباره حضور محمدحسین مهدویان در این پروژه گفت: روحیه‌ای که در پروژه ما وجود داشت به اینگونه بود که هر کسی که به تیم ما اضافه می‌شود آورده‌ای دارد و می‌خواستیم از آن استفاده کنیم شاید زبان روایتگری فیلم مهدویان با فیلم من متفاوت باشد اما به شدت نکات درستی را در طول فیلمبرداری و بعد از آن به ما می‌گفت و من از ایده‌های او استفاده کردم.

هاشمی‌نژاد هم توضیح داد: اینکه شباهتی بین «کت چرمی» و «مرد بازنده» باشد برای ما مایه افتخار است چون مهدویان فیلم‌های ماندگاری ساخته اما از منظر شباهت به نظرم فقط بازیگر همان است وگرنه درام و قصه متفاوت است.

وی درباره پایان‌بندی محافظه‌کارانه هم گفت: باید بگویم ما وفادار به عرف سینما بودیم.

هاشمی‌نژاد درباره استفاده از کلیشه‌ها گفت: قاعدتاً همه چیز گفته شده و مهم زاویه پرداخت به آن است. برانگیختن احساسات هدف ما نبود.

حجازی درباره مراوده با قوه قضائیه گفت: پروسه بازنویسی و اخذ فیلمنامه حدود ۶ ماه طول کشید به هر حال مرجع اصلی ما برای ساخت فیلم ارشاد است قاعدتاً ارشاد خودش اگر نکته و چالشی در فیلم باشد به ما اعلام می‌کند و ما وارد مذاکره می‌شویم اما درباره «کت چرمی» این اتفاق رخ نداد و با قوه قضائیه گفتگویی نکردیم اما پروسه اخذ پروانه ساخت ما ساده نبود، چالش‌های زیادی داشتیم و فیلمنامه چندین بار بازنویسی شد.

میرزامحمدی درباره انتخاب سارا حاتمی گفت: خانم حاتمی را بر اساس حضورش در «زخم کاری» انتخاب نکردیم بلکه از ۱۳۰، ۱۴۰ نفر تست گرفتیم و در نهایت ایشان را انتخاب کردیم.

حجازی درباره پروانه ساخت گفت: معمولاً موضوعات ملتهب این چنینی دستخوش تغییر می‌شود و نمی‌شود همان فیلمنامه ابتدایی را ساخت. با این حال طولانی شدن پروسه پروانه ساخت باعث نشد از کیفیت صرف‌نظر کنیم اما با شورای پروانه ساخت تعامل کردیم اینکه بگوییم هیچ فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد، درست نیست اما مهم تعاملی بود که با شورای پروانه ساخت داشتیم.

حجازی گفت: یک اتفاقی اخیرأ افتاده که خوشایند نیست ما باید تلاش کنیم تا باعث خط‌کشی بین مردم و بازیگران نشویم. تیمی که داشتیم پر بازیگر بود همه ما به دموکراسی معتقد هستیم ضمن اینکه بازیگران ما سر پروژه بودند بر اساس دموکراسی بازیگران تصمیم گرفتند که نیایند خانم حاتمی لطف کرد آمد. حس می‌کنم از این موضوع سواستفاده می‌شود بازیگران ما و همه بازیگران که در فیلم‌ها بودند به سینمای ما کمک کردند و باعث شدند امسال فیلمی در جشنواره داشته باشیم خواهش می‌کنم بین مردم و بازیگران خط‌کشی نکنید.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر