کارگردان فیلم اولی «هفت بهار نارنج» که قصد دارد دیگر فیلم نسازد و بیشتر بر روی حرفه همیشگی‌اش فیلمبرداری متمرکز باشد گفت: زندگی شخصی علی نصیریان و رابطه او با همسرش که چند سال قبل از دنیا رفت، در همکاری این بازیگر با این فیلم تاثیرگذار بوده است.

چارسو پرس: فرشاد گل سفیدی که در نمایش این فیلم همزمان با جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت سخن می‌گفت با اشاره به اینکه شاید این آخرین فیلم علی نصیریان باشد، در عین حال گفت که نامه این بازیگر به دبیر جشنواره با یک شیطنت، به نامه انصراف تبدیل شده است.

دوشنبه، ۱۷ بهمن ماه یکی از فیلم‌های جشنواره فجر که نخستین تجربه کارگردانی فیلمسازش است، در سینمای رسانه نمایش داده شد. این فیلم عاشقانه با بازیگری علی نصیریان در نقش اصلی همراه بود و کارگردانی آن را هم فرشاد گل‌سفیدی که از فیلمبرداران سینماست، برعهده داشت.

گل‌سفیدی درباره اثرش گفت که این ژانر عاشقانه را خیلی دوست داشته و علاقه‌مند بوده تا آن را بسازد.

او بیان کرد: بیش از ۱۰۰بار این فیلم را دیده ام و فکر می‌کنم همه چیز سر جای خودش است و درست بوده و اگر به شروع کار برگردم، باز هم فیلم را به همین شکل می‌سازم.

او افزود که دیگر قصد ندارد کارگردانی کند و به فیلمبرداری برمی‌گردد چون خیلی اذیت شده است.

این هنرمند با بیان اینکه "سختی‌های زیادی در بخش مالی وجود داشت" ادامه داد: من ابتدا قصد داشتم علاوه بر کارگردانی، فیلمبرداری را هم خودم انجام دهم ولی از روز پنجم کار، متوجه شدم سرمایه‌ای که قرار بود در اختیار داشته باشیم تامین نشده و به همین دلیل خودم وارد شدم و با فروش اموال، سعی کردم پروژه را به نتیجه برسانم. مخصوصاً اینکه بازیگری همچون آقای نصیریان در فیلم حضور داشت.

گل‌سفیدی درباره انتخاب علی نصیریان و شباهت قصه «هفت بهار نارنج» با زندگی شخصی این بازیگر که همسرش را چند سال قبل از دست داده و علاقه زیادی هم به او داشت، گفت: ماجرای فوت همسرشان در این همکاری تاثیر داشت و آقای نصیریان خیلی فیلمنامه را دوست داشتند، بخاطر اینکه خودشان هم از همسرشان تا روزهای آخر عمرشان مراقبت می‌کردند و با داستان همذات‌پنداری کردند و می‌گفتند که این شاید آخرین فیلم‌شان باشد.

 حواشی ادامه دار نامه‌ علی نصیریان در نشست خبری فیلم «هفت بهار نارنج»نشست خبری فیلم هفت بهار نارنج در جشنواره فجر

 

او درباره سختی‌ها احتمالی کار با بازیگری با سابقه همچون علی نصیریان گفت: آقای نصیریان ۸۳ دقیقه فیلم را یک تنه با حفظ راکورد پیش می‌برد و به نظرم استفاده از ایشان خیلی به‌جا بود. ایشان خیلی سحرخیز هستند و ۶ صبح بیدارند و ما باید طوری برنامه‌ریزی می‌کردیم که از ساعت‌های اولیه روز، فیلمبرداری را شروع کنیم. این سبک زندگی ایشان شیوه کار ما را هم تغییر داد. ما در حین کار با هم تعامل داشتیم ولی مواردی هم بود که آقای نصیریان نپذیرفتند.  

گل‌سفیدی ادامه داد: آقای نصیریان دوست داشتند که الآن اینجا باشند ولی بخاطر شرایط جسمی و کهولت سن این امکان را نداشتند. البته نامه‌ای را به همین دلیل به دبیر جشنواره فرستادند ولی نامه با شیطنت به دست کسی غیر از دبیر رسید. ایشان فقط به دلیل خستگی و کهولت سن نتوانستند بیایند و آن نامه را نوشتند. امیدوارم با توجه به بازی خوبشان سیمرغ این بازیگر از دست نرود.

در این نشست کمالی‌پور تهیه‌کننده فیلم حضور نداشت و کارگردان تاکید کرد که این عدم حضور، که البته من توقع داشتم، می‌آمدند، به تحریم جشنواره ربطی ندارد بلکه به این دلیل است که تهیه‌کننده سر فیلمبرداری فیلم دیگری است.

در بخشی دیگر از این نشست در یک ارتباط تلفنی، تهیه‌کننده فیلم، نامه‌ای را که بابت عدم حضورش در جلسه مطبوعاتی به دبیرخانه فرستاده بود خواند: «به عنوان تهیه‌کننده بر خود واجب می‌دانم به دلیل حضور در پروژه‌ای مستمر در خارج از تهران، از اصحاب رسانه عذرخواهی کنم وگرنه چه کسی است که نداند حضور در جشنواره فیلم فجر فرصتی است که نباید آن را از دست داد و برخلاف دوستانی فکر می‌کنم که زمانی برای سیمرغ اشک ریختند و از نداشتن آن غمگین شدند و حالا به آن سیمرغ انگ دولتی می‌زنند، انگار نه انگار که این دوستان گرامی زمانی برای همین سیمرغ تلاش کردند.

لطفاً بگذارید همین یک سیمرغ برای سینما بماند و برای نظر دیگران هم احترام قائل شوید و سینما را سیاسی نکنید. فیلم «هفت بهار نارنج» بیش از هر کس مدیون آقای نصیریان و کارگردانش است.»

پیام آزادی آهنگساز، حسن مشعلی صداگذار و زهره سیهپوش چهره پرداز از عوامل حاضر در نشست فیلم «هفت بهار نارنج» بودند.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر