علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده فیلم سینمای «هوک» که داستانش در سیستان و بلوچستان روایت می‌شود تأکید کرد که به دنبال انعکاس تصویری متفاوت از این استان در سینمای ایران بوده است.

چارسو پرس: علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم سینمایی توضیح داد: ساخت این فیلم سفارشی از طرف بنیاد سینمایی فارابی به ما بود و بعد از آنکه فیلمنامه را مطالعه کردم، متوجه شدم داستان آن در سیستان و بلوچستان می‌گذرد. در پی سفری که به آن منطقه داشتم احساس کردم مهم است که برای مردم بسیار محترم و مهربان آن منطقه این فیلم ساخته شود. به‌خصوص که سینمای ایران خیلی به سمت آن منطقه نرفته و به‌گونه در فیلم‌های ما مظلوم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: داستان «هوک» هم به‌گونه‌ای بود که با زندگی جاری مردم می‌توانست مرتبط باشد. تقریباً از اواخر سال گذشته بود که بحث ساخت فیلم مطرح شد و بعد از مذاکراتی که داشتیم کار به مرحله تولید رسید. یکی از تعهدات ما در قرارداد این بود که فیلم را به جشنواره برسانیم و به همین دلیل فیلم بعد از آماده‌سازی به جشنواره ارائه شد و به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

انگیزه‌مان ارائه تصویری متفاوت از سیستان و بلوچستان بود

این تهیه‌کننده افزود: یکی از دلایلی که ما ساخت این فیلم را پذیرفتیم این بود که احساس می‌کردیم تصویر ارائه شده از منطقه سیستان و بلوچستان در بخشی از فیلم‌های سینمای ایران بیشتر متمرکز بر مواردی مانند قاچاق و برخی ناامنی‌ها در این مناطق بوده است در حالی که وقتی خودمان به آن مناطق رفتیم با تصویری متفاوت مواجه شدیم. این استان مردمی بسیار مهربان داشت و همین انگیزه‌ای شد تا بتوانیم با ساخت این فیلم تصویری متفاوت از این استان در سینمای ایران ارائه دهیم. به نظرم این اتفاق هم با فیلم «هوک» رخ داده است.

وی افزود: داستان فیلم ما از زندگی روزمره مردم این مناطق آغاز می‌شود و در قالب آن تلاش کرده‌ایم دغدغه‌های ملی و میهنی آن‌ها را به تصویر درآوریم. امیدوارم حاصل این کار مقبول مردم سیستان و بلوچستان باشد. روایت فیلم درباره انگیزه‌های یک نوجوان در زندگی معمولی خود است که در معرض یک شکست قرار می‌گیرد و با تلاش از این مرحله عبور می‌کند.

آشتیانی‌پور درباره اینکه چقدر می‌توان «هوک» را فیلمی در ژانر ورزشی دانست هم گفت: داستان فیلم تا حدودی مرتبط با حال و هوای ورزشی هست اما نمی‌توان ژانر فیلم را ورزشی دانست. در منطقه سیستان و بلوچستان قهرمان‌های متعددی در حوزه ورزش به‌ویژه ورزش بوکس داریم و به همین دلیل انتخاب این سوژه برای مردم این منطقه می‌تواند جذابیت مضاعفی هم داشته باشد.

این تهیه‌کننده درباره اقبال کمتر فیلمسازان به فیلم‌های ورزشی در سینمای ایران هم گفت: پرداختن به این موضوع می‌تواند در قالب آسیب‌شناسی صورت بگیرد اما درباره فیلم «هوک» مسئله اصلی ما پرداختن به مسیری بود که یک قهرمان برای رسیدن به اهداف خودش انتخاب می‌کند و در همین مسیر است که ورزش تبدیل به مسئله این قهرمان می‌شود. از این منظر صرفاً به‌دنبال ساخت یک فیلم ورزشی نبودیم بلکه ورزش به‌عنوان یک پس‌زمینه در روایت وجود دارد.

روایت ۲۰ سال از زندگی یک قهرمان

آشتیانی‌پور درباره گروه سنی مخاطبان «هوک» هم توضیح داد: از آنجایی که از کودکی تا بزرگسالی قهرمان اصلی در فیلم روایت می‌شود، فیلم فصل‌هایی از دوران کودکی و نوجوانی این کاراکتر هم دارد و می‌تواند موردتوجه مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان هم قرار بگیرد. کلیت فیلم اما روایت یک زندگی است که در طول ۲۰ سال تجربه شده است.

این تهیه‌کننده درباره همکاری با حسین ریگی به‌عنوان یک فیلمسازی برخاسته از استان سیستان و بلوچستان در ساخت این فیلم هم گفت: تجربه زیسته آقای ریگی و آشنایی‌شان با آن منطقه بسیار در ساخت فیلم تأثیرگذار بود. او زندگی در این محیط را تجربه کرده بود و ما می‌دانستیم که بهتر از هر کارگردانی دیگری هم می‌تواند فرهنگ آن منطقه را درک کند و هم می‌تواند با زبان و گویش آن منطقه انس بگیرد. حضور آقای ریگی از این منظر بسیار به فیلم کمک کرده است و براساس اکران‌های محدودی که تا به امروز داشته‌ایم، حاصل کارشان به‌شدت موردتوجه اهالی آن منطقه قرار گرفته است.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: خبرگزاری مهر