کتاب «سینما به روایت هیچکاک» با تألیف فرانسوا تروفو و ترجمه پرویز دوایی توسط انتشارات سروش به چاپ سیزدهم رسید.

چارسو پرس: کتاب «سینما به روایت هیچکاک» نوشته فرانسوا تروفو، با همکاری هلن جی. اسکات با ترجمه پرویز دوایی به‌تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ سیزدهم رسیده است. این کتاب ترجمه مصاحبه‌ای است بلند که فرانسوا تروفو (۱۹۳۲۱۹۸۴ م.)، منتقد و سینماگر فرانسوی با آلفرد هیچکاک (۱۸۹۹۱۹۸۰ م.)، فیلمساز و کارگردان برجسته و صاحب‌سبک انگلیسی انجام داده است.

گفتگوی این دو هنرمندِ هنرشناس در چهار مبحث اصلی می‌گنجد:

۱. شرایط اصلی مربوط به پیدایش و ساخت هر فیلم، به‌ویژه فیلم‌های هیچکاک

۲. تدارک و نگارش فیلم‌نامه هر فیلم

۳. مسائل خاص مربوط به کارگردانی

۴. برآورد نتیجه تجاری و هنری فیلم از نظر هیچکاک، با توجه به انتظاراتی که وی در اصل نسبت به آن فیلم داشته است.

در مجموع، کتاب سینما به روایت هیچکاک اثری است خواندنی و پراطلاعات و به‌یادماندنی، که نه‌فقط از سینمای هیچکاک، بلکه از هنر هفتم به‌طور کلی دانستنی‌ها و شگفتی‌هایی به دست می‌دهد؛ به‌ویژه آنکه می‌آموزد چگونه می‌توان با بهره‌گیری از اجتماع عناصر مادی و عینی، آثار عمیق و پیچیده حسی و ذهنی و عاطفی و تخیّلی آفرید.

فرانسوا تروفو در سال ۱۹۳۲ در پاریس متولد شد. ‏او فیلم‌ساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی و از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد. تروفو در سال ۱۹۵۸ اولین فیلم بلند خود چهارصد ضربه، را که از شاهکارهای سینمای دنیا بود، ساخت. تروفو در کتاب سینما به روایت هیچکاک، پنجاه ساعت مصاحبه با آلفرد هیچکاک را درباره کل دوران کارگردانی گسترده‌اش، از فیلم‌های صامتش در بریتانیای کبیر تا فیلم‌های رنگی‌اش در هالیوود، ارائه می‌کند. هیچکاک در مورد الهام‌بخش‌بودن فیلم‌هایش و هنر ایجاد ترس و تعلیق بحث می‌کند و ارزیابی‌های صادقانه‌ای از دستاوردها، شکست‌ها، تردیدها و امیدهایش ارائه می‌کند. هیچکاک متخصص و مغز متفکر همه چیز، از فیلمنامه و عکاسی گرفته تا تدوین و موسیقی متن بود. این نگاه به تخصص یکی از بزرگان سینما برای همه دوستداران سینما ضروری است. کتاب سینما به روایت هیچکاک سرشار از بینش و شوخ‌طبعی است. مترجم این کتاب پرویز دوایی است.

چاپ سیزدهم این کتاب با ۲۷۷ صفحه مصور رحلی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان عرضه شده است.