سینما متروپل فیلم برگزیده چهل و یکمین دوره جشنواره فجر شد، فیلمی که توانست جوایزه سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را هم از آن خود کند.

چارسو پرس: تهیه کننده سینما متروپل معتقد است چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را باید سخت‌ترین دوره این فستیوال سینمایی کشور دانست، زیرا همه دست اندرکاران آن اعم از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان همگی در شرایطی بسیار دشوار این رویداد فرهنگی را به انجام ساندند.

سید حامد حسینی گفت: یکی از دشواری‌های قرار گرفتن در شرایط خاص است که همین مساله موجب شد تا اغلب فیلم‌ها با تاخیر ساخته شوند. همین مساله موجب شد تا مدیریت زمان بیشترین فرصت را از تولیدکنندگان بگیرد.

وی درباره شرایط و نحوه برگزاری جشنواره هم افزود: سختی‌های کار فقط شامل حال تولید کنندگان نمی‌شود، بلکه برگزار کنندگان و مجریان جشنواره بنا به همان شرایط اجتماعی‌ای که ذکر شد تحت فشارهایی قرار داشتند که دشواری‌ها شامل حال آنها نیز می‌شد، ولی با این وجود در برخی موارد با شلختگی‌هایی روبه رو شدیم که به نظرم طبیعی بود و در برخی موارد هم کارها خوب پیش می‌رفت.

چیدمان داوری مطلوب بود

تهیه کننده سینما متروپل در باره نحوه داوری و انتخاب داوران این جشنواره نیز اظهار کرد: به نظر من چیدمان و  انتخاب داوران این دوره خوب و مطلوب بود. در میان داوران فیلمساز، هم تهیه کننده، منتقد و تئوریسین وجود داشت که این مساله سبب شد تا با نگاه حرفه‌ای تری به قضاوت فیلم‌ها بنشینند.

حسینی افزود: اما از آنجا که کار تولید با مشکلاتی همراه بوده اغلب فیلم‌ها دیر به جشنواره رسیدند و داوران بایستی در فرصتی کمی همه فیلم‌ها را ببینند بر همین اساس می‌گویم که جشنواره چهل و یکم از سخت‌ترین جشنواره‌های ۴۱ دوره بوده است.

وجود ظرفیت‌های مخاطب پسند بودن سینما متروپل  

حسینی درباره موفقیت سینما متروپل گفت: این فیلم همانطور که توانست رضایت مخاطبان را جلب کند و فیلم منخب این دوره از جشنواره شود، این ظرفیت را هم دارد که بتواند رضایت مخاطبان را نیز جلب کند.

وی بیان کرد: به نظرم سینما متروپل در گیشه هم موفق خواهد بود، اما این توفیق وابسته به شرایط مخصوص به خود است.

محمدعلی باشه آهنگر و دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای سینما متروپل در جشنواره چهل و یکم

این تهیه کنند سینما ادامه داد: اگر سینما متروپل درست و به وقت اکران شود و شرایط اجتماعی و اقتصادی هم وضعیت عادی پیدا کند بی‌شک این اثر جزو فیلم‌های پرفروش سال خواهد شد، اما اگر این شرایط هموار نشود نمی‌توان از آینده و فروش آن پیش بینی درستی ارائه داد. به هر حال همه این ادعاها به مجموعه شرایطی که از آن یاد شده بستگی دارد.

در بخش‌های دیگر هم می‌توانستیم موفق شویم

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که آیا سینما متروپل ظرفیت دریافت جوایز دیگری را هم داشت یا نه؟ گفت: به نظرم ما در چند بخش دیگر هم می‌توانستیم جوایزی کسب کنیم، اما به نحوه قضاوت داوران و انتخاب آنها احترام می‌گذاریم.

حسینی بیان کرد: به عنوان مثال ستار اروکی آهنگساز برای موسیقی متن سینما متروپل بسیار زحمت کشید و اثر درخشانی ساخت به نظرم ظرفیت دریافت سیمرغ این دوره از جشنواره را داشت.

وی افزود در چهره پردازی و به ویژه در طراحی صحنه هم کارهای بسیاری خوبی در این فیلم صورت گرفته و باید داوران موضوع پس از تولید را برای قضاوت در نظر می‌گرفتند که در این زمینه اگر کم لطفی نمی‌شد حداقل طراحی صحنه متروپل هم موفق به دریافت سیمرغ جشنواره می‌شد.

تغییرات ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای اکران

تهیه کننده سینما متروپل درباره اینکه آیا این فیلم برای اکران با تغییراتی رویه روخواهد شد یا اینکه همان نسخه جشنواره روی پرده‌های نقره‌ای سینما خواهد رفت گفت: صد درصد این فیلم برای اکران با تغییراتی همراه خواهد شد تا به مرحله  اکران عمومی برسد.

حسینی بیان کرد: چون می‌خواستیم سینما متروپل را برای جشنواره فیلم آماده کنیم بخش قابل توجهی از مراحل پس از تولید را به بعد از جشنواره موکول کردیم که بی‌شک بعد از این مرحله جذابیت‌های فیلم به مراتب بیشتر و مخاطب پسندتر خواهد شد.

ظرفیت‌های جشنواره‌ای سینما متروپل

این تهیه کنند سینما همچنین به دیگر ظرفیت‌های  سینما متروپل اشاره کرد و افزود: این فیلم پتانسیل حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را دارد و ما هم برای رساند این اثر سینمایی به این مرحله برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از آنجا که مضمون این فیلم درباره سینما است بی‌شک مورد توجه و استقبال قرار خوهد گرفت.

علیرضا زرین دست و دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین  فیلمبرداری  برای سینما متروپل در جشنواره چهل و یکم

همکاری با کارگردان

حسینی درباره همکاری با محمد علی باشه آهنگر کارگردان سینما متروپل گفت: سینما متروپل اولین تجربه مشترک من با این کارگردان موفق نبوده و سابقه تولید فیلم  سرو زیر آب را با او داشته‌ام، باشه آهنگر سوای اینکه رابطه همکار با او دارم، دوست بسیار خوبی است و رابطه ما در ابتدا دوستی است سپس سینما، بر همین اساس برنامه برای تولید فیلم دیگر را با این کار گردان مد نظر دارم.

سینما مترو پل در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی توسط  محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم، در یافت بهترین فیلمبرداری توسط علیرضا زرین دست و دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره  شد.

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: همشهری آنلاین