هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین امسال با پیامی ویدیویی از «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین افتتاح خواهد شد.

چارسو پرس: به نقل از اسکرین، «زلنسکی» پس از معرفی «شان پن» بازیگر و فیلمساز آمریکایی مستند «ابرقدرت» درباره رویدادهای سال گذشته در اوکراین، در یک لینک ویدیویی زنده در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم برلین حاضر می‌شود. 

مشارکت «زلنسکی» در جشنواره برلین یک سال پس از آغاز جنگ روسیه خواهد بود. از آن زمان رییس جمهور اوکراین که پیش از ریاست جمهوری در مقام یک کمدین فعالیت می‌کرده و در این مدت هم نشان داده که از مدیای تصویری خوب استفاده می‌کند، در جشنواره‌ها و جوایز فیلم از جمله در کن و ونیز حضور مجازی داشته است.

چندین فیلم مرتبط با جنگ در اوکراین در جشنواره امسال انتخاب شده است که از  آن جمله به مستند ساخته «شان پن» و «آرون کافمن» با عنوان «ابرقدرت» می‌توان اشاره کرد که زلنسکی در آن حضور دارد. این فیلم در روز جمعه ۱۷ فوریه، ساعت ۲۱:۰۰ در سالن موسیقی Verti، اولین نمایش جهانی خود را به عنوان جشن ویژه برلیناله در برلین برگزار می‌کند.

جشنواره برلین امسال برنامه‌های ویژه‌ای را بر اوکراین در دستور کار قرار داده است و بازار فیلم اروپا (EFM) نیز به ۵۰ فیلمساز اوکراینی اعتبارنامه حضور در  بازار و جشنواره اعطا کرده و در حال ارائه فضای نمایشگاهی رایگان به آژانس دولتی فیلم اوکراین است. 

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در کشور آلمان برگزار می‌شود، کریستین استوارت ریاست هیات داوران بخش اصلی را بر عهده دارد و «استیون اسپیلبرگ» هم خرس طلایی افتخاری جشنواره دریافت خواهد کرد.