مدتی است که گیشه سینماها در مقایسه با گذشته رونق کمتری دارد و اکثر فیلم‌ها به زحمت موفق می‌شوند نیم میلیون تماشاگر جذب کنند. شیوع کرونا و پس از آن شرایط جامعه، هرکدام به سهم خود، باعث شدند فیلم‌های روی پرده به فروش خوبی دست پیدا نکنند.

چارسو پرس: از طرفی هم بعضی آثار که شانس گیشه هستند، به اکران رضایت نمی‌دهند و منتظر فرصت طلایی نمایش در مناسبت‌هایی مانند عید نوروز، فطر یا تعطیلات تابستان هستند. در این شرایط، بعضی ستاره‌ها و فیلم‌ها تعداد بیشتری از مخاطبان را به سینما کشاندند. اکنون که در آستانه اکران نوروز 1402 هستیم، نگاهی داشتیم به 10 ستاره پرفروش در گیشه سال 1401.

پژمان جمشیدی

تابستان امسال، پژمان جمشیدی با دو فیلم «علف‌زار» و «دوزیست» حضور پررنگی در سینما داشت و در فصل پاییز نیز با کمدی «بخارست» حضور خود روی پرده سینما را تمدید کرد. این سه فیلم در مجموع با فروش حدود 78 میلیاردی، پژمان جمشیدی را در جمع پرفروش‌ترین ستاره‌های گیشه قرار داده‌اند. اکران «بخارست» ادامه دارد و فروش 36 میلیارد و 500 میلیون تومانی آن بیشتر هم خواهد شد، بنابراین جمع فروش فیلم‌های جمشیدی به عدد بالاتری خواهد رسید.

رضا عطاران

یکی از ستاره‌های محبوب کمدی که حضورش در یک فیلم، گیشه آن را تا حد زیادی تضمین می‌کند، رضا عطاران است. این بازیگر اردیبهشت با کمدی «انفرادی» ساخته مسعود اطیابی و محصول سال 98، به سینما آمد. این فیلم به فروش 77 میلیارد و 500 میلیون تومانی دست یافت و صدرنشین گیشه 1401 شد. عطاران کمدی «شیشلیک» را آماده اکران دارد و در صورت صدور مجوز نمایش این فیلم، او سال آینده نیز جایگاه مناسبی در گیشه خواهد داشت.

هوتن شکیبا

هوتن شکیبا در فصل تابستان همزمان با دو فیلم «تی تی» و «ابلق» روی پرده سینماها حضور داشت و در روزگار کم‌رونق گیشه، از نیمه دی نیز با فیلم عاشقانه «ملاقات خصوصی» به سینما آمد. فروش این سه فیلم در مجموع تقریبا به 55 میلیارد رسیده است. از میان این آثار، «تی تی» با 21 میلیارد و 500 میلیون تومان، فروش بیشتری داشته، اما اکران «ملاقات خصوصی» هم ادامه دارد و بعید نیست فروش 13 میلیارد و 440 میلیون تومانی آن به فروش دو فیلم دیگر شکیبا نزدیک شود.

بهرام افشاری

علاوه بر «انفرادی»، دیگر کمدی پرفروش امسال «سگ‌بند» ساخته مهران احمدی بود. بهرام افشاری بعد از فیلم تلخ و غیرکمدی «صحنه‌زنی»، با «سگ‌بند» به سینما آمد. هرچند اختلاف فروش فیلم احمدی و اطیابی بالاست، اما افشاری با ساخته مهران احمدی که حدود 42 میلیارد تومان فروخت، در رتبه دوم جدول فروش قرار گرفته است. «سگ‌بند» نوروز 1401 اکران شد و تماشاگران زیادی را به سینما کشاند. این فیلم اکنون در سینمای آنلاین نماوا در حال نمایش است.

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست که پس از تغییر مسیرش، با ایفای نقش در فیلم‌های تحسین شده و مهم، جایگاه خود را در سینما تغییر داده است، تابستان امسال با «تی تی» و «ابلق» و دو نقش متفاوت روی پرده سینماها حضور داشت. او با این دو فیلم که در مجموع 42 میلیارد فروش را نصیب اوکرده، حضور نسبتا موفقی در گیشه داشته است. «کابل پلاک 10» و «یادگار جنوب» دو فیلم آماده اکران شاکردوست هستند که دومی شانس زیادی برای فروش خوب دارد.

هادی حجازی‌فر

هادی حجازی‌فر که این روزها با سریال نمایش خانگی «پوست شیر» به محبوبیت بیشتری رسیده است، امسال در گیشه سینما نیز وضعیت خوبی داشت. او ابتدا در آستانه نوروز 1401 با فیلم تحسین شده خود «موقعیت مهدی» به عنوان کارگردان و بازیگر به سینما آمد و چندماه بعد با نمایش «دوزیست» نیز، حضور او روی پرده سینما ادامه پیدا کرد. حجازی‌فر با مجموع فروش این دو فیلم یعنی تقریبا 32 میلیارد تومان، در جمع ستاره‌های پرفروش امسال قرار گرفته است.

سارا بهرامی

یکی از بازیگران زن پرکار سینما، سارا بهرامی‌ است که امسال با فیلم تلخ «علف‌زار» و کمدی «چپ راست» در سینما حاضر بود. این دو فیلم روی هم رفته 31 میلیارد فروش داشته‌اند، اما «علف‌زار» با فروش تقریبا 22 میلیارد تومانی جایگاه بهتری در جدول فروش دارد. «چپ راست» فعلا در کمتر از دو ماه اکران، حدود 9 میلیارد تومان فروخته و نمایش آن ادامه دارد، اما با توجه به نظرات منفی مخاطبان و میزان فروش آن، بعید است رقم فروش فیلم افزایش زیادی پیدا کند.

جواد عزتی

انتظار می‌رفت اکران سه فیلم «مرد بازنده»، «مغز استخوان» و «دوزیست»، ستاره محبوبی مانند جواد عزتی را در رتبه‌های اول جدول فروش قرار بدهد، اما دو فیلم «مرد بازنده» و «مغز استخوان» به ترتیب با حدود 6 و 2 میلیارد تومان فروش، اکران موفقی نداشتند و برخلاف آن‌ها رقم فروش «دوزیست» از مبلغ کل فروش این دو فیلم بیشتر شد و به 19 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. عزتی در مجموع با 28 میلیارد فروش این سه اثر در جمع ستاره‌های پرفروش قرار گرفته است.

بهرام رادان

بهرام رادان امسال با یکی از فیلم‌های تحسین‌شده خود (ابلق) و یک نقش منفی و چالش‌برانگیز در سینما دیده شد. این فیلم که از 26 مرداد به نمایش درآمد، 20 میلیارد و 640 میلیون تومان در گیشه فروخت و اگر اکران آن در شرایط عادی جامعه ادامه پیدا می‌کرد، احتمالا به فروش بیشتری هم دست می‌یافت. رادان امسال با «علف‌زار» نیز در مقام تهیه‌کننده و نه ستاره پرفروش، حضور موفقی در گیشه داشت.

پریناز ایزدیار

اردیبهشت امسال اکران «مغز استخوان» موفقیت خاصی را نصیب پریناز ایزدیار نکرد، اما این بازیگر با فیلم «ملاقات خصوصی» که هم اکنون فروش نسبتا خوبی دارد، در فهرست ستاره‌های پرفروش قرار گرفته است. این فیلم عاشقانه در کمتر از دو ماه نمایش، حدود 13 میلیارد و 400 میلیون فروخته است و در روزهای آینده به رقم بیشتری هم خواهد رسید. ایزدیار با احتساب فروش هر دو فیلمش، با حدود 15 میلیارد تومان، در جمع 10 ستاره‌ای که نام بردیم، حضور دارد.


منبع: روزنامه خراسان