در ادامه ۱۲ فیلم هیجان‌انگیزی که موبایل در آن نقش مهمی دارد را مرور کرده‌ایم. فیلم‌ها براساس میزان اهمیت موبایل در فیلم مرتب شده‌اند.

چارسو پرس: موبایل طی ۳ دهه گذشته، تبدیل به عضوی جدا نشدنی در زندگی انسان‌ها شده. حالا مدت‌ها است که آدم‌های کره زمین به جز شماره‌ شناسنامه و تاریخ تولد، با یک شماره دیگر هم شناخته می‌شوند و آن شماره‌ای است که بر روی تلفن همراهشان قرار دارد. جایگاه این وسیله پر اهمیت در زندگی روزمره، از دهه ۸۰ میلادی کم‌کم در فیلم‌ها و سریال‌ها هم تثبیت شد. از دو دهه پیش و با تغییرات چشمگیری که در تکنولوژی موبایل به وجود آمد، کارکردهای این وسیله، وارد داستان‌ها و فیلمنامه‌ها شد و حتی آثاری با محوریت آن هم ساخته شد. آثاری که در آن خود موبایل و یا نرم افزارهای نصب شده بر روی آن نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد و به نوعی در کنار بازیگران اصلی، بار قصه را به دوش می‌کشند. نکته جالبی که در بیشتر فیلم‌های مربوط به تلفن‌ همراه وجود دارد، وجه ترسناک و رازآلود بودن آنها است. معمولا این دستگاه با اینکه یکی از پرکاربردترین محصولات عصر تکنولوژی است، اما انگار در سینما همیشه عاملی بوده برای ایجاد وحشت و داستان‌های مهیج. این در حالی است که معمولا در فیلم‌های ابرقهرمانی به ندرت کاربرد یا نقش مستقیم این وسیله را می‌بینیم. در ادامه ۱۲ فیلم هیجان‌انگیزی که موبایل در آن نقش مهمی دارد را مرور کرده‌ایم. فیلم‌ها براساس میزان اهمیت موبایل در فیلم مرتب شده‌اند.

۱.جکسی (Jexi)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: جان لوکاس و اسکات مور
  • بازیگران: آدام دیواین، الکساندرا شیپ، مایکل پنیا
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۹

جان لوکاس و اسکات مور، دو کارگردانی هستند که همیشه نامشان با فیلم‌های رمانتیک و کمدی نوجوان‌پسند هالیوودی گره خورده. در سال ۲۰۱۹ این دو تصمیم گرفتند یکی از مسایل مهم زندگی انسان امروز را دست‌مایه یک اثر جدید قرار دهند و در نتیجه آن «جکسی» را تولید کردند. کلمه جکسی در لغت طعنه‌ای به سیستم عامل همراه گوشی‌های آیفون دارد که با نام «سیری» در جهان شناخته می‌شود. داستان فیلم به بخشی از زندگی پسری منزوی و دست‌وپا چلفتی به نام فیل می‌پردازد که وابستگی عجیبی به تلفن همراه هوشمند خود دارد و همین اعتیاد به تکنولوژی باعث شده در جهان واقعی زندگی کسالت‌بار و بی‌هدفی داشته باشد. فیل، با خرید یک گوشی جدید و آشنا شدن با سیستم عامل «جکسی» تصمیم می‌گیرد زندگی‌اش را تغییر دهد. از اینجا به بعد مثلث کمدی میان فیل، جسکی و دختر مورد علاقه فیل به وجود می‌آید. این فیلم را می‌توان در دسته کمدی‌های عامه‌پسند قرارداد که چندان به عمق مسایل توجه نمی‌کند و در همان سطح یک مشکل اساسی بشری را بیان می‌کند.

۲. شمارش معکوس (Countdown)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: جاستین دک
  • بازیگران: الیزابت لیل، جردن کالووی، تالیثا بیتمن
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۹

نرم‌افزاری وجود دارد که اگر آن را بر روی گوشی خود نصب کنید، تاریخ دقیق مرگ شما را نشان می‌دهد و یک شمارش معکوس هم تا زمان مرگ برایتان اجرا می‌کند. در میهمانی دختری این نرم‌افزار را بر روی تلفن همراه خود نصب می‌کند که تنها به او سه ساعت برای زندگی فرصت می‌دهد. او با اینکه از سوار شدن به ماشین دوستش اجتناب می‌کند اما به دلیل حمله موجودی ناشناخته کشته می‌شود. این خلاصه‌ داستان فیلم «شمارش معکوس» است. فیلمی ترسناک که با استفاده از یک نرم‌افزار معمولی مربوط به کارهای فیلمبرداری در دنیای واقعی، سعی در ایجاد فضای رعب‌آوری دارد تا انسان‌ها را به مرگ نزدیک نشان دهد. نظر بسیاری منتقدان درباره فیلم مثبت نبود و آن را نسخه‌ای شبیه به سری فیلم‌های «مقصد نهایی» می‌دانستند. با این وجود مخاطبان فیلم‌های ترسناک و حادثه‌ای از «شمارش معکوس» استقبال کردند و گیشه فیلم نسبتا موفق بود.

۳. سلول (Cell)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: تاد ویلیامز
  • بازیگران: جان کیوسک، ساموئل ال.جکسون
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۶

«سلول» از آن پروژه‌های هالیوود است که با امیدواری زیادی به موفقیتش در گیشه ساخته شد، اما منتقدان از همان روزهای ابتدایی اکران، به دلیل ساختار ضعیف و عدم تعلیق، امتیاز‌های بسیار پایینی به آن دادند. همین موضوع باعث شد که «سلول» از سوی مخاطبان هم با استقبال روبرو نشود و یک شکست بزرگ تجاری محسوب ‌شود. این فیلم یک تریلر آخرالزمانی است که در آن با پخش یک سیگنال موبایل، زندگی همه مردم دنیا رو به نابودی می‌رود. در این میان مردی برای نجات پسرش یک سفر را آغاز می‌کند. این سیگنال موبایل برای هر فرد که فرستاده می‌شود، تبدیل به زامبی می‌شود و هر روز به تعداد موجودات وحشتناک زمین اضافه می‌شود. فیلمنامه «سلول» اثر استیون کینگ است، نویسنده و فیلمنامه‌نویسی که معمولا آثارش در ژانر تحیلی و معمایی با استقبال روبرو می‌شود. اما این فیلم یکی از ضعیف‌ترین آثار کارنامه کار او محسوب است.

۴. موبایل (Cellular)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: دیوید آر الیس
  • بازیگران: کریس ایوانز، کیم بسینگر، جیسون استاتهام
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۰۴

در سال ۲۰۰۴ هنوز تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که این روزها بر روی گوشی‌های موبایل قابل دسترسی است، وجود نداشت. اما خود این دستگاه می‌توانست در بسیاری از شرایط نجات دهنده باشد. داستان فیلم «موبایل» هم درباره همین وجه از این دستگاه است. زنی توسط عده‌ای دزدیده می‌شود. او یک تلفن همراه قدیمی را پیدا می‌کند و به صورت تصادفی شماره‌هایی را می‌گیرد. در نهایت با مردی تماس می‌گیرد و از او درخواست کمک می‌کند. مرد هم به پلیس مراجعه می‌کند، اما ماموران با او همکاری نمی‌کنند. ربایش زن یک اتفاق ساده نیست و خود پلیس‌ها در آن دخالت دارند. دستگاه تلفن همراه در واقع نقش اصلی این فیلم نیست، اما تنها راه ارتباط زن با مردی است که قرار است به او کمک کند. این فیلم از سوی منتقدان به عنوان یک اثر متوسط در ژانر جنایی و دلهره‌آور شناخته می‌شود و گیشه خوبی هم داشت.

۵. تلفن سیاه (The Black Phone)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • بازیگران: ایثان هاک، جرمی دیویس
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۷ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۲۱

یکی از پر افتخارترین فیلم‌های این لیست که البته شاید کمی به موبایل بی‌ربط باشد. اما یک تلفن بی‌سیم که با ماورالطبیعه در ارتباط است را می‌توان همان تلفن همراه در نظر گرفت. داستان فیلم «تلفن سیاه» در اواخر دهه ۷۰ میلادی میگذرد. پسری توسط یک فرد شرور در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند ربوده می‌شود. او در زیرزمینی که مخفی است به تلفنی دسترسی دارد که از طریق آن با آدمهایی که در همان انباری متروک کشته شدند، ارتباط برقرار می‌کند. «تلفن سیاه» در جشنواره فیلم‌های ترسناک آمریکایی یعنی ساتورن، در بسیاری از رشته‌ها نامزد شد و جایزه بهترین فیلم ترسناک سال را هم بدست آورد. «تلفن سیاه» به فروش بسیار بالایی هم در گیشه رسیده و از نظر منتقدان یکی از بهترین آثار سینمای وحشت در طی دو سال گذشته است.

۶. برنامه (App)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: بابی بورمنس
  • بازیگران: هانا هوکسترا، روبرت دهوگ
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۳

فیلمی اروپایی مربوط به سینمای کشور هلند که توانسته در دنیا مورد توجه قرار بگیرد. این فیلم تخیلی درباره یک نرم‌افزار است که می‌تواند زندگی افراد را به نابودی بکشد. آنا در یک مهمانی به شدت مست می‌شود و پس از اینکه به حالت هوشیاری می‌رسد متوجه یک برنامه جدید بر روی تلفن همراه خود می‌شود. این نرم‌افزار در ابتدا عادی است اما وقتی آنا می‌خواهد آن را حذف کند، با مرگ اطرافیانش مواجه می‌شود. «برنامه» در برخی از کشورها با نام «آندروید» یا همان سیستم عامل اکثر تلفن‌های همراه هوشمند هم شناخته می‌شود.

۷. تماس (The Call)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: برد اندرسون
  • بازیگران: هلی بری، ابیگل برسلین
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۳

جوردن یک اپراتور سیستم تماس‌های اضطراری ۹۱۱ است که یک روز با تماس عجیبی از یک گوشی تلفن همراه مواجه می‌شود. تماسی که با پیگیری‌های او به جای درست شدن اوضاع یک قربانی می‌گیرد. این موضوع تکرار می‌شود و جوردن تصمیم می‌گیرد از شغلش استعفا بدهد و تنها به آموزش بپردازد. اما اتفاقات دیگری او را دوباره وارد یک گروگانگیری می‌کند. فیلم «تماس» یک تریلر مهیج و جنایی است که برد اندرسون بازی در نقش اول آن را به هلی بری سپرد. بازیگری که توانست نظر بسیاری از جشنواره‌های داخلی آمریکا را برای بازی خود در این فیلم جلب کند. «تماس» برای خود آمریکایی‌ها به دلیل شناخت از شرایط و ساختار پاسخگویی به تماس‌های اضطراری ۹۱۱، بسیار فیلم مهمی است و نشان از اهمیت تلفن همراه در شرایط بسیار سخت دارد. این فیلم در گیشه هم مورد استقبال قرارگرفت.

۸. هنگامی که یک غریبه تماس می‌گیرد (When a Stranger Calls)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: سایمون وست
  • بازیگران: کمیلا بل، برایان گراتی
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۰۶

نسخه اولیه «هنگامی که یک غریبه تماس می‌گیرد» در سال ۱۹۷۹ براساس یک داستان واقعی که در همان روزها اتفاق افتاده بود ساخته شد.  ۳۰ سال بعد، سایمون وست تصمیم گرفت این فیلم را بازسازی کند، با این تفاوت که حالا یک ناشناس به تلفن همراه یک پرستار بچه زنگ می‌زند. ناشناسی که جان این پرستار را تهدید می‌کند و فیلم را به یک اثر ترسناک تبدیل کرده. این فیلم نتوانست نسخه بازسازی شده موفقی باشد. با وجود اینکه از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفت و در میان فیلم‌های ترسناک سال ۲۰۰۶ رتبه بالایی به دست آورد. اما آنطور که انتظار می‌رفت در گیشه موفق نبود.

۹. فیلم ۲.۰

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: اس شانکار
  • بازیگران: راجینیکانت، آکشی کومار، ایمی جکسون
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۱۸

اولین فیلم غیر انگلیسی زبان لیست ما. «۲.۰» فیلمی در ژانر علمی تخیلی از سینمای هندوستان. از آن آثاری که ساخت آن از سینمای هند بعید به نظر می‌رسد، اما توانسته نظر مخاطبان و منتقدان محلی را جلب کند. داستان فیلم به صورت باورنکردنی با گوشی تلفن همراه ارتباط دارد. قصه از جایی شروع می‌شود که در اتفاقی عجیب تلفن‌های همراه مردم در آسمان شناور می‌شوند و همانند دسته پرنده‌ها بر بالای شهرها حرکت می‌کنند. دولت برای مبارزه با این تهدید که در درک فعلی علم نمی‌گنجد، دانشمندان را از سراسر هند و جهان برای کمک فرا می‌خواند. دکتری به نام واسگاران مشغول به ساخت موجودی عجیب می‌شود. او با ترکیب چند قدرت، موجود جدیدی به نام چیتی را خلق می‌کند تا بتواند بر نیروی ماورالطبیعه‌ای که گوشی‌ها را به پرواز درآورده مقابله کند. برای ساخت «۲.۰» هزینه بسیار زیادی در حدود ۶۰۰ کرور پول هندوستان پرداخت شده و این فیلم را تبدیل به یکی از پر خرج‌ترین محصولات سینمای هند تاکنون کرده‌است. همچنین ساخت آن با توجه به تکنولوژی‌های مورد نیاز برای تولید، بیش از ۲ سال طول کشید، اما گیشه متوسطی نصیب فیلم شد.

۱۰. تماس از دست رفته (One Missed Call)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • بازیگران: کو شیباساکی، آنا ناگاتا، رنجی ایشیباشی
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۰۳

ساخت این فیلم به اوایل همه‌گیری استفاده از موبایل باز می‌گردد زمانی که تلفن‌های همراه تنها برای تماس گرفتن استفاده می‌شد و کارکرد دیگری نداشت. یک فیلم ترسناک تخیلی محصول سینمای ژاپن که به دلیل داستان جذابش، چندین بار بازسازی شد. یک سریال تلویزیونی در ژاپن در سال ۲۰۰۵ و یک تریلر در هالیوود در سال ۲۰۰۸، مشهورترین اقتباس‌هایی است که از روی این فیلم ساخته شده. «تماس از دست رفته» داستان دختری است که پیام صوتی بر روی تلفن همراه خود از دو روز آینده دریافت می‌کند. پیامی که با صدای خودش ضبط شده و او را از یک اتفاق بد و مرگش آگاه می‌سازد. این اتفاق برای چند نفر دیگر در آن شهر هم می‌افتد و یک پزشک روانشناس تصمیم می‌گیرد راه حلی برای این بحران و قتل‌های سریالی پیدا کند. این فیلم با هزینه ۱ میلیون دلار ساخته شد، اما بیش از ۱۶ میلیون دلار در گیشه ژاپن فروش داشت و پس از آن هم در پلتفرم‌های جهانی در دسترس قرار گرفت.

۱۱. تلفن (Phone)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: آن بیونگ‌کی
  • بازیگران: ها جی‌وون، کیم یومی
  • امتیاز در سایت IMDB به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۰۲

«تلفن» قدیمی‌ترین فیلم لیست ما است. این فیلم یکی از بهترین آثار سینمای وحشت کشور کره جنوبی محسوب می‌شود. داستان درباره یک محقق و روزنامه‌نگار در زمینه تجاوز به کودکان و دختران نوجوان است که بر حسب اتفاق مجبور می‌شود شماره‌ موبایلش را عوش کند و متوجه می‌شود که کسی که پیش از او این شماره داشته به طرز عجیبی به قتل رسیده. حالا نوبت او است و او می‌خواهد راز این جنایات را کشف کند. در سال ۲۰۱۵ هم فیلمی به همین نام در سینمای کره ساخته شد که ژانر و موضوع آن کاملا متفاوت است. «تلفن» در ۲۰۰۹ از طریق شرکت‌های پخش آمریکایی خریداری و پخش شد. این فیلم فروش بسیار بالایی در خود کره و کشورهای آسیایی داشت.

۱۲. تلفن آقای هریگان ( Harrigan’s Phone)

معرفی ۱۲ فیلم جذاب که موبایل در آن‌ها نقش کلیدی دارد

  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • بازیگران: جیدن مارتل، دونالد ساترلند، کربی هوول باپتست
  • امتیاز در سایت IMDB به فیلم: ۶ از ۱۰
  • محصول: ۲۰۲۲

جدید‌ترین فیلم لیست ما که به تازگی و در اکتبر سال ۲۰۲۲ اکران شده. این فیلم محصول نتفلیکس و یک کمدی ترسناک با داستانی کنجکاوی‌برانگیز است. قصه این فیلم که براساس فیلمنامه‌ای از استیوین کینگ ساخته شده، زندگی یک پسر نوجوان  را روایت می‌کند که به طور اتفاقی با یک پیرمرد دوست می‌شود و پس از مرگ پیرمرد، تلفن همراهش به دست آن نوجوان می‌رسد. اما تماس‌های مشکوکی با تلفن برقرار می‌شود که پس از مدتی پسر متوجه می‌شود این تماس‌ها از درون قبر و از سوی پیرمرد با او گرفته می‌شود. اکران «تلفن آقای هریگان» هنوز در سراسر دنیا به پایان نرسیده و میزان دقیق استقبال مخاطبان از آن مشخص نیست، اما براساس سایت‌های نظرسنجی منتقدان، این فیلم امتیاز متوسطی را دریافت کرده.

منبع: mobilityarena

///.


منبع: دیجی‌مگ