رئیس اتاق ایران و چین می‌گوید صدور کارت عضویت اتاق بازرگانی برای برخی هنرمندان برای خرید رأی فعالین تجاری بوده که تخلف است و البته این کارت‌ها صرفاً‌ برای عضویت بوده و نمی‌توان با آنها فعالیت تجاری و اقتصادی کرد.

چارسو پرس: موضوع صدور کارت اتاق بازرگانی برای هنرمندان منجر به واکنش برخی از آنان در فضای مجازی شد. اینکه آیا این کارت‌ها دارای کارکرد اقتصادی و تجاری هستند یا نه موضوع مهمی است که باید پیگیری شود. اما از سوی دیگر ورای بحث و کارکرد اقتصادی این کارت‌ها، علت صدور نیز باید مجزا بررسی شود. چیزی که از خود کارکرد این کارت‌ها به نظر مهم‌تر است چون باید دید ماجرای ورود هنرمندان به اتاق بازرگانی به چه دلیل بوده است.

به این منظور و برای شفافیت بیشتر با مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین که این موضوع را فاش کرد گفت‌وگو کردیم تا توضیحات او را بشنویم.

او درباره موارد مطرح شده اخیر نسبت به عضویت برخی سلبرتی‌ها و هنرمندان سینمایی در اتاق بازرگانی اظهار داشت: بطور کلی در اتاق بازرگانی دو نوع کارت صادر می‌شود که یکی مربوط به اعضای اتاق بازرگانی است و دیگر کارت بازرگانی است.

حریری در ادامه گفت: هر فردی که قصد فعالیت اقتصادی، تولیدی یا خدماتی داشته باشد کارت عضویت اتاق بازرگانی را می‌تواند در اختیار داشته باشد که این کارت برای انجام عمور بازرگانی قابلیت استفاده ندارد و محدوده فعالیت دارندگان این نوع کارت‌ها درحد شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی و انجام فعالیت‌های اقتصادی خود داخل کشور است مثل فردی که شرکت حمل ونقل بین‌المللی یا حق‌العمل‌کاران به این ترتیب این گروه هیچ نیازی به صدور برگه‌های گمرکی برای انجام امور بازرگانی ندارند و با این کار هیچ فعالیت بازرگانی هم نمی‌توانند انجام دهند.

به گفته حریری در ماده 4 آئین نامه نحوه عضویت افراد در اتاق بازرگانی که سال 1398 آخرین ویرایش شده مشخصا آمده افرادی که در وزارت اقتصاد و دارایی دارای کد اقتصادی هستند می‌توانند برای دریافت کارت بازرگانی (تاکید می‌شود منظور کارت عضویت اتاق نیست) مراحل قانونی را طی کرده و کارت بازرگانی دریافت کنند.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین درباره گروه دوم تاکید کرد: اما گروه دوم که دارای  کارت بازرگانی هستند براساس قانون در وزارت اقتصاد و دارایی دارای کد اقتصادی بوده و می‌توانند مشخصا اقدام به فعالیت‌های بازرگانی کرده و در گمرکات جمهوری اسلامی ایران متناسب با قانون فعالیت کنند.

حریری تصریح کرد: بنابراین درباره موضوع هنرمندان و سلبریتی‌هایی که اکنون مطرح شده تنها موضوع عضوت اتاق بازرگانی مطرح بوده و بنابراین این نکته که نمی‌توان با این کارت‌ها فعالیت تجاری کرد درست است اما نکته اساسی‌تر اینکه اصولا صدور چنین کارتی برای گروه یاد شده خلاف قانون و مقررات است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کارت‌ها نه برای جلسات مشورتی بلکه برای خرید رأی است.

وی به خبرنگار ما گفت: البته امروز که درباره تخلف یاد شده صحبت می‌کنیم موضوع بیش از 70 نفر هنرمند مطرح شده اما واقعیت امر اینجاست که داده‌های موجود نشان می‌دهد از این دست کارت‌ها احتمالا بیش از 600 مورد صادر شده که اصلی‌ترین دلیل آن هم تخلف در انتخابات اتاق بازرگانی است.

رئیس اتاق ایران و چین همچنین اظهار کرد: موضوع تخلف صدور کارت عضویت برای این افراد مربوط به گذشته با همان هدف جمع آوری رای یا به عبارتی ماشین رای ساختن بود که خوشبختانه در آخرین مصوبه‌ای که اخیرا داشتیم این روند هم منتفی شد و صدور کارت برای چنین افرادی محدود شده است.

حریری ضمن تاکید براینکه چنین روندی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست گفت: چند سال قبل خود بنده با اشاره به روند فعالیت‌های اقتصادی در بخش فرهنگ و هنر دهکده جهانی در جلسات مطرح کردم که باید فکری برای موضوع اقتصاد هنر هم داشته باشیم  اما این موضوع در همین زمینه موردی شد برای سوء استفاده و همانطور که اشاره شد این خلاء هم بسته شد.

رئیس اتاق ایران و چین در ادامه افزود: منظور از اقتصاد هنر و فعال در این زمینه براساس تعاریف علمی منظور سرمایه‌گذاران هنری، فیلم، گالری داران یا مجموعه‌داران است و وضعیت هنرپیشه، نوازنده یا خواننده در این بخش دقیقاً همانند پرسنل شرکت‌های تولیدی یا امثال آن است نه اینکه این افراد خودشان فعال اقتصادی شناخته شوند، چون در روند تولید یک اثر هنری این گروه تنها دستمزد دریافت می‌کنند و خدمت یا فعالیتی را انجام می‌دهند.

بنابراین به نظر می‌رسد که در این باره اولاً باید نظارت بیشتری روی فعالیت تجاری و اقتصادی فعالین این حوزه صورت بگیرد. ثانیاً هنرمندان نیز باید بدانند که شأن و جایگاه هنری آنان نباید تبدیل  به وسیله برای رسیدن برخی به منافع سیاسی و اقتصادی بشود. البته امیدواریم که این عضویت بدون چشم‌داشت مالی بوده باشد.


منبع: خبرگزاری تسنیم