آرونوفسکی موفق می‌شود با میزانسن‌های ساده، نورپردازی، طراحی صحنه و کنترل اتمسفر خانه نزدیک به دو ساعت ما را نگه دارد. خانه‌ی کاراکتر اصلی به مکانی برای اعتراف بدل می‌شود. اعتراف به زخمهای کهنه.
چارسو پرس: آرونوفسکی را با درامهای روانشناختی موفقی مانند «مرثیه‌ای بر یک رویا» ، «چشمه» ، «پی» و«قوی سیاه» می‌شناسیم. بعد از تجربه‌ی غریب «مادر!» که نظرات متفاوتی را برانگیخت، «نهنگ» بازگشت خوبی برای او و درامهای درگیرکننده‌اش است. 

فیلمنامه:

فیلمنامه کم‌وبیش موفق می‌شود با استفاده از اسطوره‌ها و داستان «موبی دیک» و مفهوم قربانی شدن علل خودکشی روانی شخصیت اصلی‌اش را بکاود و به نتیجه‌ برساند. هر چند در نیمه‌ی دوم انسجامش از دست می‌رود و کمی شعاری می‌شود.

بازی‌ها: بازی‌ها کم و بیش متناسب است. اما ستاره‌ی اصلی «برندن فریزر» است. او از جانش مایه گذاشته. شانس اصلی دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد.

کارگردانی:

آرونوفسکی موفق می‌شود با میزانسن‌های ساده، نورپردازی، طراحی صحنه و کنترل اتمسفر خانه نزدیک به دو ساعت ما را نگه دارد. خانه‌ی کاراکتر اصلی به مکانی برای اعتراف بدل می‌شود. اعتراف به زخمهای کهنه.

نقاط ضعف: در نیمه‌ی دوم شخصیتها بدون منطق روایی وارد و خارج می‌شوند تا کاراکتر اصلی هر چه سریعتر رازش را عیان کند.

نکات روانشناختی:

نشان دادن سیر تدریجی خودکشی روانی و نگاهی عمیق به زخمها و عقده‌های بشری

چه مخاطبانی را راضی خواهد کرد؟

مخاطبانی که شخصیت را بر ماجرا ترجیح می‌دهند و می‌خواهند با کندوکاو شخصیت به سفری درونی بروند.

چه مخاطبانی را راضی نخواهد کرد؟

مخاطبانی که به سایکودرام‌ها، آثار سینمایی با میزانسن‌های تئاتری و فیلمهایی با ریتم کند علاقه ندارند.

از چه فیلمها و آثاری تٲثیر گرفته؟

ادامه‌ی مسیر سبکی و نگاه روانشناختی «کشتی‌گیر» و «مادر» است. از تمام آثاری که با یک شخصیت و یک لوکیشن بهره‌ی روانشناختی برده‌اند تٲثیر گرفته: مثل «انزجار» و «مستأجر».

ببینم یا نه؟

حتمن ارزش دیدن دارد. حتی اگر از آن خوشتان نیاید.

///.



نویسنده: بهنام شریفی