با اجرای نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بعد از چند ماه میزبان ، یک نمایش می شود.

چارسو پرس: ابراهیم پشت‌کوهی، نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی که اصالتا اهل بندرعباس است، درباره اجرای تازه‌ترین نمایش خود می‌گوید: بر اساس صحبتی که با تئاتر شهر داشته‌ایم، قرار است نمایش «مکبث زار» از اواخر فروردین سال ۱۴۰۲ در تالار اصلی این مجموعه روی صحنه برود.

او که بهمن ماه امسال همین نمایش را در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر اجرا کرده بود، درباره تفاوت‌های احتمالی اجرای جشنواره در قیاس با اجرای عمومی توضیح می‌دهد: قبلا نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مبکث» را با نگاهی به «مبکث» شکسپیر نوشته و اجرا کردم که در چند کشور خارجی هم روی صحنه رفت و جوایزی هم دریافت کرد. «مکبث زار» درواقع نسخه تازه‌تر و به روز شده همان نمایش است که بهمن ماه آن را در جشنواره فجر اجرا کردیم و اجرای عمومی آن در قیاس با جشنواره تفاوت چندانی نخواهد داشت. البته ظاهرا برای اجرای عمومی باید بازبینی دیگری انجام دهیم.

او که در جشنواره فجر در دو روز متوالی و با بعضی تغییرات نمایش خود را روی صحنه برده بود، درباره تغییرات نمایش در آن مقطع تصریح می‌کند: تفاوت چندانی ایجاد نشد. حساسیت‌هایی وجود داشت که خوشبختانه  تعامل خوبی که با شورای نظارت و ارزشیابی داشتیم، سبب شد اجرای دوم در قیاس با اجرای اولی، تفاوت‌های جزیی داشته باشد و از این بابت مشکلی ایجاد نشد. 

پشت‌کوهی درباره اجرای این نمایش که با «مکبث»‌های دیگر تفاوت‌های اساسی دارد، می‌گوید: «مکبث» ما خیلی شرقی و ایرانی است و در اجرای آن نه تنها از آیین زار جنوب بلکه از دیگر شیوه‌های نمایش شرقی  همچون کابوکی و کاتاکالی بهره برده‌ایم و حتی در جاهایی هم از کمدیادلارته ایتالیا استفاده کرده‌ایم. کسانی که تئاتر را به صورت حرفه‌ای و جدی دنبال کرده‌اند، می‌توانند رد پای شیوه بیو مکانیک مه‌یر هولد، هنرمند شهیر تئاتر روسیه را در اجرای ما ببینند.

نمایش مکبث زار

او در پاسخ به این پرسش که آیا تماشاگران حرفه‌ای تئاتر ، گروه مخاطبان این نمایش هستند، می‌گوید: اتفاقا این طور نیست چون نمایش ما چند لایه دارد و هر گروه از مخاطبان با یکی از این لایه‌ها همراه می‌شوند. بستر زیبایی‌شناسی و داستان کار، عموم مخاطبان را با خود همراه می‌کند ولی پشت این، مخاطبان خاص می‌توانند لایه‌های دیگری کشف کنند و از آن لذت ببرند. به هر حال ما دنبال مخاطب خاص نیستیم و گروه هدف‌مان، عموم تماشاگران هستند.

پشت‌کوهی درباره تغییرات احتمالی در گروه اجرایی این نمایش نیز توضیح می‌دهد: احتمالا خرداد ماه اجرای خارج از کشور داشته باشیم و بعضی بازیگران به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت، نمی‌توانند همراه ما باشند. به همین دلیل در آن مقطع به احتمال قوی تغییراتی داشته باشیم ولی اضافه شدن بازیگران جدید، سبب نمی‌شود کسی از گروه قبلی کنار برود.  ضمن اینکه شبیر پرستار به عنوان مجری طرح به گروه ما پیوسته است.

ابراهیم پشت‌کوهی پیش از این نسخه دیگری از «مکبث» شکسپیر را در داخل و خارج از کشور روی صحنه برد که با استقبال رو به رو شد. نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» در جشنواره‌ آوینیون و جشنواره تئاتر مسکو روی صحنه رفت و به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. این نمایش در مونیخ هم تقدیر شد و در آذربایجان و ارمنستان نیز روی صحنه رفت.

گفتنی است که اجرای نمایش «مکبث زار» در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر نیز با استقبال تماشاگران تئاتر رو به رو شد و نمایشی بود که  در اجرای آن همه صندلی‌های تالار اصلی تئاتر شهر پر شد و تماشاگران تا پایان اجرا، در سالن حضور داشتند.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا